Sida 14 av 14

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 2 januari 2014, 02:21
av RannerKing
Har bytt fjäder i helgen men har inte hunnit testa än.
Inte mer än ut från garaget.
På spår och låga varv känns det inte som att det gör så mycket till det negativa, att tillslagsvarvet är höjt till 4000rpm.
Gick ända bra att starta rätt mjukt om man är mild på gasen.
Men ska testa ordentligt till helgen.
Monterade även en repsats i primären när den ändå var isär.

Ska testa med detta nu.

22.6 g pinnvikt.
DJ Mountain Ramp.
175/355 prim. fjäder. Tillslag på ca. 4000rpm
Lila sek. fjäder 230-300.
NC-D2 Helix, HT-rollers.
21/45 drevning

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 2 januari 2014, 08:31
av RannerKing
Kom även på att jag kan visa denna.
Dynamo Joe länkade den till mig förra vintern.

http://www.2strokeheads.com/RPM%20vs.%20HP.htm

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 4 januari 2014, 20:53
av RannerKing
Var och testade skotern i dag och fick klättra en del.

Skotern fungerar riktigt bra efter fjäderbytet. 7900-8100rpm beroende på var man kör.
Nu känns den som jag vill ha den. Inte så seg och tråkig som original. Bygger upp varv riktigt snabbt och drar på ordentligt.

Däremot är den ingen familjeskoter med det här kittet.

Toppfart har jag inte kollat, men det är helt ointressant. Över 100 går den i alla fall.

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 6 januari 2014, 06:40
av Dynamo^Joe
Thanks for the feedback.
I think the reason the 350 finish work better instead of the 380 is because of your gear ratio 21:45.
It being taller gear, that explain engine starting to overrev out on hardpack, so then have to reduce final force from xxx/380 to xxx/350 to make primary clutch push "straight".

If you gear lower like Canadian skidoos to 19:45 or lower then you might see engine speed drop and get ready to put in xxx/380 finish to make primary clutch push straight again.

If you find engagement speed too high with 175/355, then there is purple/pink BRP 160/350
.

.
.
.
.
.
... At the Gates rulez!

Dynamo Joe

Postat: 6 januari 2014, 11:44
av 2stroke
:hello: Welcome Dynamo Joe to our little LYNX community. :kaffe:




:lovelynx:

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 6 januari 2014, 17:53
av RannerKing
Hello! :)

I tried with 19/45 Before i mounted the 21/45 gearing and the inconsistent RPM:s was the same with both gear ratios. With the 175/355 spring all those problems is gone and that only with spring change, no other adjustments.
RannerKing skrev: Jag testade 19/45 drevning före jag monterade 21/45 och de okonsekventa toppvarven var samma med båda drevningarna. Med 175/355 fjädern försvann problemet utan att andra justeringar gjordes.

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 25 september 2014, 18:03
av expedition
Ranner King!

Har du kollat vad som sitter i din brorsas Summit än.
De gick bra för det mesta utan omklickning även original.
Hade en annan variator setup än andra årgångar.


//Mikael

Re: Boondocker-800 (2011 -->) Variatorkit och trim... ?

Postat: 26 september 2014, 15:37
av RannerKing
Nej, har inte haft tid eller möjlighet ännu. Sedan blev det lite ointressant när min skoter började gå som den ska med DJ-kittet.

Kan uppdatera med att variatorkalibreringen som jag har nu fungerar till allt efter att fjädrarna blivit inkörda.
Tillslagsvarvet har sjunkit en del och hela våren körde jag runt med pulka och ungarna. Riktigt, riktigt sakta går inte att köra men hålla sig kring 25-30km/h är inga problem, och det utan överdrivet remslitage.