Sida 19 av 20

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 24 juni 2015, 14:40
av commander 2014
Är det någon som tycker att Rave ventilerna kärvar ofta?
och kan det påverka motortemperaturen?
Effekten påverkas .
Jag fick kod P1477 = Rave valve. Close position not reached.
(Med BRT dators hjälp)
när maskinen gått 130 km.En ventil hade fastnat.
Ventilen rengjordes.
Nu i vår efter 540 km är det samma felkod
motorn låter som en gammal moped på tomgång,inte det sköna
lugna 4-taktljudet.Ventilerna har ännu inte rengjorts.
Maskinen har körts på BRT 2- takt olja.
Kan det vara så att denna
olja lämnar för mycket restprodukter?
:think: Vilken 2-T olja kan/bör/ska man använda i sin E-Tec motor ? :think:
Har fått besked att detta problem inträffar på alla
600/800 e-tec förr eller senare. Det är kanske därför effekten
kan droppa plötsligt på toppvarv om ventilerna kärvar,
kanske det påverkar motortemperatur också :think:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 24 juni 2015, 16:16
av Lone
Droppet på toppvarv är nog varvtalsbegränsningen som kliver in, så är det på mina iaf.
Både 600 och 800an övervarvar.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 25 juni 2015, 09:00
av commander 2014
Huvudproblemet är fastkladdade rave ventiler.
Det verkar som om BRT rekommenderar/säljer en icke
optima olja med för mycket restprodukter.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 26 juni 2015, 21:40
av DrMussla
Kör man väldigt lugnt med maskinen, alltså myser på o kör 20-30 så får du kox och skit på RAVE-ventilerna.
Snyt ur motorn då och då så RAVE-ventilerna motioneras då elimineras också att de kärvar och jävlas.
Större delen av de som kärvat är sådana maskiner som körs sakta och aldrig snyts ur.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 27 juni 2015, 07:39
av commander 2014
Din åsikt är nog riktig.
När det gäller min 600 E-Tec så går den oftast med Brännan pulka på släp med fartbegränsare i ( Ettans växel ).
Därför menar jag att oljevalet kanske inte är det mest optimala för smygkörare.
Jag antar att Rotax har testat många oljemärken med olika tillsatser.
Det kanske skall vara en annan olja om man sällan kommer över 6000 rpm.
Jag vet också att även om man håller 6000-8000 rpm oftast, så kladdar ventilerna fast förr eller senare.
Kanske en askfri outboard olja för Evinrude skulle fungera.
Jag tror att det är samma motorkonstruktion.

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 27 juni 2015, 13:13
av Inkko
:fy: "Kanske en askfri outboard olja för Evinrude skulle fungera.
Jag tror att det är samma motorkonstruktion."


Outboard olja är inte gjord för att tåla så höga temperaturer som det blir i en snöskotermotor.
Motorskärning kommer nog ganska fort med den.
Jag kör Commander 600 med BRP helsybtet olja och har inga problem gått ca 750 mil.... :lovelynx:

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 29 juni 2015, 14:28
av 2stroke
Inkko skrev:Outboard olja är inte gjord för att tåla så höga temperaturer som det blir i en snöskotermotor.
Motorskärning kommer nog ganska fort med den.
x2

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 4 juli 2015, 12:26
av commander 2014
Fastkladdade rave ventiler måste vara ett problem som Rotax måste lösa
Det finns inga förbehåll hur man får och inte får köra i instruktionsboken
för tex. Commander 600 e-tec betr. motorvarvtal efter inkörningsperioden.
En modern bruksmotor måste fungera på både låga och höga varv
och varierande belastningar.Kanske det borde vara
en punkt i årsserviceprogrammet.Rengörning rave ventiler
tills motortillverkaren har kommit med en varaktig lösning

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 5 juli 2015, 10:19
av SS440-80
Visst kommer det att bli sot och beläggningar på RAVE-ventilerna till slut, oavsett olja eller varvtal vid körning.
Men det gäller ju alla fabrikat och att begära att BRP skulle stå för rengöring går nog inte att kräva.
Men däremot så borde det informeras om detta betydligt tydligare ifrån återförsäljarna och även i handboken så att en skoterägare som inte vågar eller vill lyfta ur och göra rent ventilerna själv, kan och kommer ihåg att beställa detta på verkstan.

Det är ju så att de flesta skoterägare är sådana att de vill bara vrida om nyckel och åka när snön kommit, och när våren kommer så tar de sig inte ens för med att konservera bensinen eller ta fram fettsprutan och ge några press i fettnipplarna i boggien. Därför borde underhållsbiten lyftas fram tydligare av återförsäljarna.

Just med RAVE-ventilerna så kunde man önska att BRP eller för den delen alla 2T-motortillverkare kunde gå in med större intresse i att ta fram smörjmedel baserat på BOR (som Triboron o Payback) Dessa kladdar inte igen ventilerna som olja gör.
Tyvärr så är ju BRP och de andra ingifta i oljeindustrin, så de har inte några direkta intressen av att ta fram alternativ smörja.

Kör själv med Triboron i min G-Touring -98 och har inget kladd på RAVE-ventilerna, önskar att jag vore tuff nog att köra på samma i Etecen men där blir jag för feg......

Re: Commander-800 ( 2014 ) Problem med Varmgång... ?

Postat: 6 juli 2015, 13:33
av commander 2014
Vi skoterägare är nog alldeles för fogliga både mot återförsäljare och tillverkare
Jag tror inte att samma skoterägare accepterar varmgång i motorn
om man inte kör på ett speciellt sätt eller att motorkomponenter slaggar igen
varje år om man kör försiktigt och ej över lagstadgat 70 km/h.
Rave ventilerna slammas också igen för "race-puttar" men senare.
Kräv bättre kylsystem på våra i övrigt utmärkta Lynx.
Oljor som håller motorerna rena,de finns säkert!
För min del blir det en Lynx 4-taktare till vintern