Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
- Andelo
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 mars 2011, 18:04
- Skoter: Adventure 800 -05, Enduro 400F -02
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Slut i rutan! Skurit på en cylinder!!!!
Nu får hela rasket gå till Sankte Per.............
Nu får hela rasket gå till Sankte Per.............
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Nu får du nog förklara lite mera i detalj !
...du hade ju tex redan bytt kolvar
Bilder ?
...du hade ju tex redan bytt kolvar

Bilder ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- Andelo
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 mars 2011, 18:04
- Skoter: Adventure 800 -05, Enduro 400F -02
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Tydligen så skar den vid sista resan, kolvdelar har brunnit fast i toppen??
Vi satte i kolvar med 0,25 öd då killen som mekar sa att det var dags, och vad vet jag.
Den har gått 1100mil.
Nu efteråt när han öppnade så sa han att " då var det för mycket"......
Funderar seriöst på om det är någon idé att fortsätta med denna apparat, känns lite surt att ha lagt ut 16000:- på renovering och sedan bara konstatera att man lika gärna kunnat elda upp pengarna i öppna spisen, då har man iaf. fått värmen från dom!
Vad är ett sådant "lik" värt ?
finns det någon som köper ??
Synd för barnen som verkligen vill åka.
Såhär i efterhand kan man ju konstatera att vi blev rejält blåsta när vi köpte den i våras.
Den har inte gått 100 under hela tiden vi haft den,
kanske läge att kolla om man kan häva köpet..............
Får sova på detta, känner att jag skriver i ren ilska nu.
Vi satte i kolvar med 0,25 öd då killen som mekar sa att det var dags, och vad vet jag.
Den har gått 1100mil.
Nu efteråt när han öppnade så sa han att " då var det för mycket"......
Funderar seriöst på om det är någon idé att fortsätta med denna apparat, känns lite surt att ha lagt ut 16000:- på renovering och sedan bara konstatera att man lika gärna kunnat elda upp pengarna i öppna spisen, då har man iaf. fått värmen från dom!
Vad är ett sådant "lik" värt ?
finns det någon som köper ??
Synd för barnen som verkligen vill åka.


Såhär i efterhand kan man ju konstatera att vi blev rejält blåsta när vi köpte den i våras.
Den har inte gått 100 under hela tiden vi haft den,
kanske läge att kolla om man kan häva köpet..............
Får sova på detta, känner att jag skriver i ren ilska nu.

Om meken gjort bort sig borde ju han stå för en ny motorrenovering!Andelo skrev:Tydligen så skar den vid sista resan, kolvdelar har brunnit fast i toppen ??
Vi satte i kolvar med 0,25 öd då killen som mekar sa att det var dags, och vad vet jag.
Den har gått 1100mil.
Nu efteråt när han öppnade så sa han att "då var det för mycket"......
Hoppas bara inte du anlitat nån polare, då blir det jobbigt att kräva ut nåt

- Andelo
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 mars 2011, 18:04
- Skoter: Adventure 800 -05, Enduro 400F -02
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Det är just så det är....Baikal skrev:Om meken gjort bort sig borde ju han stå för en ny motorrenovering!
Hoppas bara inte du anlitat nån polare, då blir det jobbigt att kräva ut nåt![]()

- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Hmmmm...... Man kan inte så där bara hur som kasta in Ö.D kolvar bara förAndelo skrev:Tydligen så skar den igen vid sista resan, kolvdelar har brunnit fast i toppen??
Vi satte i kolvar med 0,25 öd då killen som mekar sa att det var dags.
Den har gått 1100mil.
Nu efteråt när han öppnade så sa han att "då var det för mycket"......
Funderar seriöst på om det är någon idé att fortsätta med denna apparat,
känns lite surt att ha lagt ut 16000:- på renovering och sedan bara konstatera att man lika gärna kunnat elda upp pengarna i öppna spisen, då har man iaf. fått värmen från dom!
Synd för barnen som verkligen vill åka. :(
Såhär i efterhand kan man ju konstatera att vi blev rejält blåsta när vi köpte den i våras.
Den har inte gått 100% under hela tiden vi haft den.
att man tycker att motorn börjar bli glapp i loppen !
Givetvis så måste man mäta och bearbeta cylindrarna.
Min personliga åsikt:
Då du lagt ut dessa ( 16000:- ) pengar så skulle jag fixa motorn och behålla maskinen.
Bör inte vara så svårt att få tag i beggade cyllar och toppar till den motorn,
eller så fixar man de befintliga.

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- Andelo
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 mars 2011, 18:04
- Skoter: Adventure 800 -05, Enduro 400F -02
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Hur mycket kan det kosta att fixa de befintliga ?
Vart hittar man beg?
Kan man sätta i en motor från en -04 Lynx Enduro 550F ?
Hittat en motor som gått 250 mil ( 6800:-)
Vart hittar man beg?
Kan man sätta i en motor från en -04 Lynx Enduro 550F ?
Hittat en motor som gått 250 mil ( 6800:-)
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
1. Svårt att säga beroende på hur skadade de är samt vem/var man gör jobbet.Andelo skrev:1. Hur mycket kan det kosta att fixa de befintliga ?
2. Vart hittar man beg ?
3. Kan man sätta i en motor från en -04 Lynx Enduro 550F ?
Hittat en motor som gått 250 mil ( 6800:-)
2. Skoterskrotarna, Blocket, LynxTalk's egen Sälj del.
3. Jooo, det passar alldeles utmärkt men det beror på hur komplett den motorn är....
Om motorn är helt komplett med variator, förgasare, avgassystem osv så är det Billigt !!
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- pullingteeth
- LynxTalk Member
- Inlägg: 157
- Blev medlem: 23 februari 2011, 14:01
- Skoter: Rave 800 -08
- Ort: Umeå
Re: Re:
Nu har jag ingen aning ifall vi pratar nicasil eller stålfoder,2stroke skrev:1. Svårt att säga beroende på hur skadade de är samt vem/var man gör jobbet.Andelo skrev:1. Hur mycket kan det kosta att fixa de befintliga ?
2. Vart hittar man beg ?
3. Kan man sätta i en motor från en -04 Lynx Enduro 550F ?
Hittat en motor som gått 250 mil ( 6800:-)
2. Skoterskrotarna, Blocket, LynxTalk's egen Sälj del.
3. Jooo, det passar alldeles utmärkt men det beror på hur komplett den motorn är....
Om motorn är helt komplett med variator, förgasare, avgassystem osv så är det Billigt !!
men jag har precis borrat mina cylindrar och kostade ca 600 per styck.
Honingen tror jag ingår efteråt men för sig kostar det kanske 2-300kr per styck.
Kolvar och packningar tillkommer förstås.
För att veta vad som krävs är det bästa att åka med cylindrarna till en motorfirma och be dom mäta och göra en bedömning.
När man ändå håller på är det god idé att kolla igenom hela underdelen med lager och packboxar etc.
Är flera lager halvdåliga kan det kanske vara läge att titta på en annan motor.
Samtidigt kan det vara svårt att veta exakt vad man får om man köper en beg motor.
Bara mina egna funderingar.
- Andelo
- LynxTalk Member
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 10 mars 2011, 18:04
- Skoter: Adventure 800 -05, Enduro 400F -02
- Kontakt:
Re: Enduro-400F ( 2002 ) Går på en cylinder då den blivit varm... ?
Har fått pris på 2500:- för borrning/honing och kolvar/ringar. Lämnade cylindrarna idag, får se när dom blir klara.
Upptäckte också att det kan vara problem med den separata oljesmörjningen,
det kan ju vara en förklaring till varför den blir varm och dör, eller har jag fel..... ?
Kommer iallafall att demontera den och blanda i tanken istället för säkerhets skull.
Har också bytt packboxar och "städat" underdelen ifall något skräp kommit dit.
Nästa inlägg blir väl efter att vi fått ihop motorn igen..
Tack så länge för alla tips och funderingar.
Upptäckte också att det kan vara problem med den separata oljesmörjningen,
det kan ju vara en förklaring till varför den blir varm och dör, eller har jag fel..... ?

Kommer iallafall att demontera den och blanda i tanken istället för säkerhets skull.
Har också bytt packboxar och "städat" underdelen ifall något skräp kommit dit.
Nästa inlägg blir väl efter att vi fått ihop motorn igen..

Tack så länge för alla tips och funderingar.