Sida 3 av 3
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 12:49
av comsys
De där skulle man ha provat. Kostar?
Kan återkomma under vintern med tester på 49 e-tec och 49 ace.
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 12:53
av RannerKing
Lynxfun skrev:
*Tom´s Powder Wedge*
Hur lyder recentionerna på denna skapelse..?
Jag började fundera på hur 49:an skulle Beté sig i lössnö med kortare dämpare i boggien.
Man får ju lite lägre markfrigång, men det är nog försumbart. Ledkörningen kanske försämras
något men det får räkna med.
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 13:13
av Lynxfun
RannerKing skrev:Lynxfun skrev:
*Tom´s Powder Wedge*
Hur lyder recentionerna på denna skapelse..?
Jag började fundera på hur 49:an skulle Beté sig i lössnö med kortare dämpare i boggien.
Man får ju lite lägre markfrigång, men det är nog försumbart. Ledkörningen kanske försämras
något men det får räkna med.
Övervägande positiva, i ärlighetens namn är det som någon nämnde inga undergörare utan ett litet steg av många för att göra saker och ting optimala.
Här står lite, recensioner från betrodda... på de senare sidorna, det man måste komma ihåg är att de kör i en ofta bottenlös lössnö som vi sällan eller aldrig upplever härhemma.
http://www.dootalk.com/forums/topic/529 ... der-wedge/
Lånade några bilder på årets XM med och utan för jämförelse där det tydligt syns att möjligheten för mattan att skapa en "hundbensbroms" reduceras
ID XM 2013 Stock.jpg
ID XM 2013 Wedge mount.jpg
ID XM 2013 Toms wedges.jpg
Kortare dämpare kan ev ge effekt om man kan hantera ökat skidtryck men även en något mjukare fjäder kanske finns till dessa dämpare (visst har 49 C-36 ), dock tror jag det spelar mindre roll iom den mer upprättstående dämparmonteringen i en PPS jmf t ex en Summits betydligt flackare montering .
Dock tar det inte bort hur själva boggiegeometrin arbetar olika på olika maskiner/boggies, PPS arbetar ju med en både ned och uppåtgående rörelse för centerdämparens nedre fäst iom länkagets funktion.
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 13:17
av Lynxfun
comsys skrev:De där skulle man ha provat. Kostar?
Kan återkomma under vintern med tester på 49 e-tec och 49 ace.
Ca 100 USD + frakt samt eventuellt rofferi från tull och stat
http://www.shoptomssnowmobile.com/Toms- ... Id=-410625
Intressant, ACE mjuka gång borde passa perfekt för snösmygeri
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 13:27
av Lynxfun
En jmf Summit 154 kontra BD 3900 (obs, även dessa från studiobilder)
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 15 januari 2013, 13:59
av RannerKing
Skulle vara intressant att få händerna på en 49:a och släppa boggiefjädrarna ordentligt och sedan dra ihop dom med spännremmar så att boggien utgår från ett komprimerat läge men med samma förspänning på fjädrarna och testa hur det går.
Gör man det rätt så borde det bli flackare attackvinkel (om det nu är det boggien behöver) och skidtrycket ej ökar nämvärt. Annars går det ju att flytta ner nedre fästet för framdämparna med ett rätt enkelt ingrepp.
Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 16 januari 2013, 16:29
av Meanis
Lynxfun skrev:En jmf Summit 154 kontra BD 3900 (obs, även dessa från studiobilder)
Den där summitbilden visar fel skenor, var väl bara några demomaskiner som hade den där profilen på skenorna. Men till allas besvikelse så producerades XM:n likväl med samma skenor som förut, mera uppåtböjda så hundbens problemet finns fortfarande kvar.
Skulle säga att lynx lösning på BDn är bättre än på ski-doos skenor, tror det blir mycket mindre möjlighet till hundben.
Lite dålig bild men man ser ändå uppåtböjen.

Re: Ranger 49 ( 2011 ) Bättre djupsnö egenskaper/Attackvinkel... ?
Postat: 16 januari 2013, 20:34
av Lynxfun
Meanis skrev:Lynxfun skrev:En jmf Summit 154 kontra BD 3900 (obs, även dessa från studiobilder)
Skulle säga att lynx lösning på BDn är bättre än på ski-doos skenor, tror det blir mycket mindre möjlighet till hundben.
Lite dålig bild men man ser ändå uppåtböjen.

Vi får vänta och se om någon med en 3900 hittar nått som kan kallas bottenlös lössnökörning och kommer med recension.
Inte hört något negativ än i alla fall och det brukar ju vara det första som digitaliseras för eftervärlden
