peltor - Cobra Enduro-583 ( 1996 ) Old style BoonDocker...
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: peltor - Cobra Enduro-583 ( 1996 ) Old style BoonDocker...
går garanterat. Men det kommer krävas fix med resten av drivlinan i alla fall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Okej, drivhjulen måste jag ju byta hursomhelst
Har varit och inhandlat en ny 44as matta från en RS idag.
Nu återstår drivhjul.
Någon som har ett par noslip drivhjul med 2.86 pitch liggandes så får ni gärna höra av er
Nu återstår drivhjul.
Någon som har ett par noslip drivhjul med 2.86 pitch liggandes så får ni gärna höra av er

Re: peltor - Cobra Enduro-583 ( 1996 ) Old style BoonDocker.
Har fått tummen ur nu och beställt drivhjul.
Drivaxeln på ska fräsas ner till 27mm så att drivhjulen går på.
Jag har även börjat klura på en egengjord dyna,
kommer se ut ungefär som på en Polaris Pro RMK
Bilder kommer till helgen.
Drivaxeln på ska fräsas ner till 27mm så att drivhjulen går på.
Jag har även börjat klura på en egengjord dyna,
kommer se ut ungefär som på en Polaris Pro RMK
Bilder kommer till helgen.
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Hoppas du lyckas med projektet!
(min 670 med 345 38kam ripsaw matta gick ej så mycke på rullen..) 44kam och kortare matta är nog "the way to go"
På denna g-type med racing II boggien, som på Cobran var "Balken" till bakstötdämparens övre fäste sänkt med "ovanförsvetsade M-8 muttrar" och bytt till mindre drivhjul. (8-kugg 2.52 delning)
Tips: Sänkningen av "Balken" hade resulterat i att geometrin för boggin inte stämde, när jag räknade och mätte kom ja fram till att prova sänkta bakre fästet i tunneln med en "rostfri vinkel under fotstödet" och flyttade fram hålet lite, då blev allt bra igen och den grova Öhlinfjädern som tidigare ägare försökt kompensera med ersattes av originalfjädern och boggin fungerade perfekt igen : )
De är kinkigare än man tror med millimetrarna om man flyttar saker i boggin!
(min 670 med 345 38kam ripsaw matta gick ej så mycke på rullen..) 44kam och kortare matta är nog "the way to go"
På denna g-type med racing II boggien, som på Cobran var "Balken" till bakstötdämparens övre fäste sänkt med "ovanförsvetsade M-8 muttrar" och bytt till mindre drivhjul. (8-kugg 2.52 delning)
Tips: Sänkningen av "Balken" hade resulterat i att geometrin för boggin inte stämde, när jag räknade och mätte kom ja fram till att prova sänkta bakre fästet i tunneln med en "rostfri vinkel under fotstödet" och flyttade fram hålet lite, då blev allt bra igen och den grova Öhlinfjädern som tidigare ägare försökt kompensera med ersattes av originalfjädern och boggin fungerade perfekt igen : )
De är kinkigare än man tror med millimetrarna om man flyttar saker i boggin!
blev 7-kuggs nonslip så om kammarna tar i kylaren vid drivhjulen endå så ska jag ta bord den kylarn sitter ju två st 40x20cm längst bak i tunneln,tycker det ska räcka å det är ju tempmätare på skotern
Tror jag ska undvika att flytta boggien ,ska se hur attackvinkeln blir med så små drivhjul flyttar endast boggien då om det verkligen behövs tycker att skotern är lagomt hög som den är
har mätat å tror att en 44as matta kommer rymmas ganska bra i tunneln

- advmalmin
- LynxTalk Member
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Bra plan,
(men jag skulle nog behålla kylaren fram om de går, för de är inte direkt överdimensionerat med kylning, nu minns jag ej exakt hur de såg ut, men om de går rymma Kylaren ifall du kapar bort lite kylflänsar så skulle jag ha kapat
(men jag skulle nog behålla kylaren fram om de går, för de är inte direkt överdimensionerat med kylning, nu minns jag ej exakt hur de såg ut, men om de går rymma Kylaren ifall du kapar bort lite kylflänsar så skulle jag ha kapat

Såg fel det är två st kylare i bandtunneln som går hela vägen tycker att det ska räcka men om ja inte behöver ta bort kylaren fram så låter jag den va 

Har rivit ur boggien och fått bort drivaxeln alla lagren i boggien var slut så dom kommer att bytas + lagret till drivaxeln på variatorsidan. förhoppningsvis får jag drivhjulen imorron så jag kan svarva ner cobra axeln så hjulen går på 

Har satt ihop allting nu. Mellan främre kylaren och kammarna är det ett spel på 1-2mm ska se om det tar i annars får jag kapa ner flänsarna. Problemet nu är att jag mätade fel när jag gjorde hålen. Även fast mattan är en 307 ist för 320 så är den för lång även fast boggien äeär max spänd. Bakre fästet och bakre dämparfästet är sänkt 8cm tror att det bakre svingfästet ska fram ca 2cm. Är tacksamm om någon har några tips på hur man sänker boggien bak på rätt sätt
bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/ckqitdwpxqflfz/