Sida 3 av 4
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 23 februari 2017, 22:54
av JawnaX
Fick tag i 414 ramper samt en hårdare fjäder, skall prova detta till att börja med.
Kan nämnas att jag endast har 3000rpm i tillslag, ska titta så det verkligen var originalfjäder i den, dock ser allt oskruvat ut så jag antar det.
Annars får man angripa sekundären i nästa skede, för nu känns det som att köra en högvarvig 440, förutom på övre registret

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 27 februari 2017, 14:29
av Jukkas_Lasse
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 28 februari 2017, 01:01
av Jackal
Holder ennå på med innkjøring på min. 17 mil til nå.. håper virkelig at snøen kommer snart. Så langt har oppsettet fungert overraskende bra, men som sagt så har jeg ikke fått satt den på noen store prøver enda. Har liggende ramper og fjærer som skal testes.
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 9 mars 2017, 01:25
av JawnaX
Försökt söka men hittar ingenting om Ramp 450, intresserad av dess profil.
Klart är iallafall att dom kombinerat den med 160/290 fjäder och betydligt hårdare sekundärfjäder men samma helix. Intressant att prova
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 9 mars 2017, 02:12
av Jukkas_Lasse
Nej - 450 är en specialramp som bara säljs i ett kit (se ovan).
Kit #861805513 innehåller allt för ombyggnaden med plåtar, verktygshållare, 450 ramper, Primärfjäder 415 034 900 Violet/Blue (160/290), Sekundärfjäder 417 127 039 Svart (160/300).
Kostnad : Ca 3.400 SEK.
Målet är att minska remslir på låg och högfart samt minska/hindra snö till variatorerna.
Har variatorerna bra grepp om remmen blir det inga problem med värme (här hjälper faktiskt remskydd m.m. att skapa cirkulation av kylluft)
Original fjädrar: Primär - Yellow/Green (100/260), Sekundär - Wite (107/158 obs förspänd vridfjäder)
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 9 mars 2017, 02:18
av Jukkas_Lasse
Tveka inte att prova 414 ramper med 130/260 fjäder samt standard i bakre variatorn.
Det ger ett bättre lågfart & mellanregister...
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 9 mars 2017, 09:41
av JawnaX
Har satt i 414 och en hårdare fjäder, men då man väl börjat skruva i något kan man inte sluta

Men det blev betydligt mycket bättre
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 9 mars 2017, 09:56
av Jukkas_Lasse
JawnaX skrev:Har satt i 414 och en hårdare fjäder, men då man väl börjat skruva i något kan man inte sluta

Men det blev betydligt mycket bättre

Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 22 januari 2019, 10:39
av gt 600 sdi
Noen flere erfaringer med 414 ramper med 130/260 fjäder
?
Eller annan setup
?
Re: Commander-800 ( 2016 ) Variator funktion... ?
Postat: 25 februari 2019, 14:48
av Prickskytt
Jag hade tidigare en ( 2015 ) Commander-800 som jag satte ett KNR kit på.
Även om dom kitten nu kostar en slant kan jag inte annat än rekommendera.
Upplevde att svagheterna original var backshift samt att den var väldigt svag i starten, kändes som den startade på hög växel. ex om man åkte 2 pers och stannade i svag uppförsbacke på hårt spår så la man gärna i 1an när man startade för att sedan skifta i 2an. samma när man drog sladden så var det bara 1an som gällde i 20km/h.
Med kittet så blev backshiften mycket bättre, man märker att man får lite mera motorbroms, den ligger kvar på växel om man rullar i utförsbacke, original så släppte den remmen. När man sen gasade på så drog den på direkten. Blev också en väldigt stor skillnad på starten den drog mycket bättre från start, kändes inte konstigt att dra igång sladden på 2an (provade några ggr bara för kul).
Sen att man fick några km/h till på toppen skadade inte heller, enda negativa som sagt var att man upplevde mer motorbroms eftersom variatorn inte släpper remmen när man släpper gasen utför.