Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av 2stroke »

korkenmefjomp skrev:Fick tag i plast shims från nån skoter firma.
ja skruva ur nålarna idag...
De fanns tre lägen på nålarna.. dom satt på mittersta läget...
Sen satt de redan en plastschims där, så ja la bara dit en till å lät nålen ligga kvar på mittenläget
(fast nu med 2 plast schims på varje nål alltså...)

Sen när ja skulle skruva ihop så kolla ja trottlarna...
Den vänstra gick ner fint hela tiden å la sig på en ca 3mm borr... Den högra gick ner lite snett ibland å la sig då på en ca 5mm borr... Å ibland ner till ca 4mm borr...

Dom verkar synkade rätt iaf, men verkar va nå skit där i högra jäveln..
De kanske bara är å följa förgasar rengörings tråden här på forumet så kanske de löser sig?
Shims till förgasarnålarna finns att köpa i flera olika tjocklekar för att ha till finlir.
På din maskin sitter Mikuni TM-40 "Rack"-förgasare.
Man justerar den ena förgasarens synkning genom länkage så att den lirar ihop med den förgasaren som gaswiren går till.
Lättast och bäst görs detta med hela förgasarbryggan placerad på en arbetsbänk.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Tusen tack 2 taktarn :rock:

Ska försöka fixa nått bra bad att lägga knasarna i... Å kanske införskaffa en kompressor :popcorn:

Här kommer 4 lite mer avancerade frågor..

1. Ligger det plastschims under nålen från fabrik?

2. Vilket läge är standard på nålen? Mitten antar jag...

3. När ska man börja justera nålhöjden?

4. När går man på munstyckena å laborerar ist för nålen?
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

:please: :please: :please: :vägg:

Tjenare!.
Igår la ja gasarna i cellulosa förtunning på jobbet... Några timmar... Blåste till å från å gjorde rent osv...

Vart väl rätt skapligt förutom att ja glömde ta av gummi pluggarna som sitter precis breve soppa skruvarna.. så dom blev lite för stora... Tur man har 4 gasare till i garaget :applåd:

Upptäckte att den ena lilla fjädern som sitter typ 1cm ovanför respektive förgasarnål hade gått av, den högra (magnapull gasarn)...
Jag bände till fjäder så den blev liknande den på andra sidan bara å satte tillbaka den.. (ska byta den sen å ta en ny fjäder från en reservdels gasare)
Sen upptäckte ja även att den den högra trotteln gick lite trögt sista vägen ner... ( Ja de var fortfarande lika som före rengöringen) verkar precis som om nån har tagit isär gasarna... Filat lite så de blir trängre för trotteln att glida upp å ner... Å sedan skruvat ihop dem igen?!

Fattar inte va de e för fel? Kan de bli bra med nya packningar å dra ihop dem lösare? De verkar långsökt .m men man ser med blotta ögat att de är trängre i den förgasarn än den andra... Ja bifogar en bild här ... Åsså till min
fråga 5: Ska de vara sån grön beläggning/färg på trottlarna?
Ja trodde de var erja eller nått så försökte putsa bort de med cellulosa förtunningen + break clean... Nä funka inte.... Då sa en gubbe på jobbet att dom trottlarna är typ lackade eller att de e nån beläggning på dom, annars hade dom lega å gnidit alu mot alu p nötts ner bara.. de kanske stämmer?

Så alltså.. när man gasar å sen släpper ner av så trottlarna åker ner.. så åker den vänstra ner lätt å fint .. å lägger aig längst ner, den ligger även lite löst så de glappar lite när man rör på den... Å den högra den går inte ner hela vägen utan den fastnar nån millimeter upp.. man man kan dock hjälpa den ner med ett väldigt lätt tryck...

Fråga 6: vafan beror detta på? :fakta: :hello: :kaffe:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Emil
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 301
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av SS440-80 »

Behövs inte mycket till grad i slidspåret för att trotteln ska hänga fast sig.
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

:thumbsup: Ok ska kika på de. Tack för snabbt svar :lovelynx:
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Går de att köra med mina förgasare från rave 800-01an?
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Har iaf monterat på förgasarna från 01'an nu, men inte provstartat än.
Har bytt huvudmunstycke från 500 till 400 iaf.
Men såg nu på sprängskisserna att de även sitter en annan nål på 01an...
Måste jag även flytta över nålarna?
Kanske ska prova nu som de är bara å se hur den går..
Mvh Emil
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Inlägg: 357
Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Re: Rave-800 ( 2005 ) Går ej ner i varv... ?

Inlägg av korkenmefjomp »

Har provat nu utan å byta nål..

Skotern verkar gå bättre nu,
och tomgången verkar schysst.. har dock inte provat nån längre tur än..

Men tydligen är de olika nålar i min 05a å 01an..

I 05'an hade jag dessa: Jet needle 9DGI16-58 ( BRP # 404162069 )

I i förgasarna som kommer från en 01'a sitter de troligtvis dessa: Jet needle 9ZLY2-58 ( BRP # 404161962 )

Och det är de sistnämnda förgasarna ja har satt i nu alltså å provat med...
Enda modifikationen ja har gjort är att byta huvudmunstyckena från 500 till 400..
sen fick ja böja röret för förvärmningen en aning, annars tog den i oljebehållaren.

Återkommer med mer info när ja provkört lite mera :)))
:hello: :kaffe:
Mvh Emil
Skriv svar