Westinmx - Enduro-583 TURBO ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Inte dum idé kingen!

Du får gärna tipsa om du får nys på någon! ;)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

G-Type Mountain Edition-X

Inlägg av 2stroke »

Westinmx

Här har du lite inspiration/idé vad man kan göra med en G-Type....



G-Type Mountain Edition-X

Bild

Bild

Bild

Bild
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

:rock: Grymt!

Synd bara att dom är så fet framtill.
Dock snyggare än den jag har nu,
...men ska man ändå byta får man ju vara lite kräsen :D
ogge
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 november 2011, 14:30
Skoter: lynx enduro 583 97

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av ogge »

Jag har haft en G-Type och tycker inte att dom är så feta.
De ser större ut än dom är !
ersketi
LynxTalk Member
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 juni 2011, 21:35
Skoter: Lynx 59 Yeti
Ort: Bergsjö
Kontakt:

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av ersketi »

Jag har oxå haft G-Type och tycker tvärtom, dom är snipig i fronten, ej att jämföra med Cobra'n.
G-Type'n är rejäl, ska man vara petig så är länkarmarna i boggin lite veka,
annars en toppen maskin.

På (1997) var det Öhlins original. :tumme:
Kör Lynx 59 Yeti (2015)
Körde tidigare Lynx GLS 3800 R.A.V.E (1991), Lynx Enduro 583 G-Type (1997), Lynx Cobra Enduro 583 (1995)
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Svarvade en ny krage till "kulleden" mellan pipa och gren. Tänkte svetsa den imorgon så får se hur det blir, men bör bli lite tätare.

Bild

Har också börjat riva variatorerna ikväll, Tänkte försöka för bort lite skrammel och kanske få dom att lira bättre.
Hittade även offsetbultar för att ställa ramperna i 6 olika vinklar. någon som har erfarenhet av detta hur bra det fungerar osv?

Bild


Bild


Har grymt dålig erfarenhet av variatorer, men nu efter den fått långmatta med längre kammar osv kanske man ska satsa på en hårdare sekfjäder och varvvilligare primär?



EDIT:
Blev lite ivrig på att ta isär sekundären så sprang ut i garaget och fixade ihop ett pressverktyg och tog isär den.
Känns som att man kanske skulle bytt lite bussningar.

Bild

Bild

Sitter ju en vit fjäder i, vad ska man ha istället då?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av 2stroke »

Westinmx skrev:1. Har också börjat riva variatorerna ikväll,
Tänkte försöka för bort lite skrammel och kanske få dom att lira bättre.

2. Hittade även offsetbultar för att ställa ramperna i 6 olika vinklar.
någon som har erfarenhet av detta hur bra det fungerar osv ?

3. Har grymt dålig erfarenhet av variatorer, men nu efter att maskinen fått längre matta med
högre kammar osv kanske man ska satsa på en hårdare sekfjäder och varvvilligare primär ?

4. Jag blev lite ivrig på att ta isär sekundären så sprang ut i garaget och fixade ihop ett pressverktyg och tog isär den.
Känns som att man kanske skulle byta lite bussningar.

5. Sitter ju en vit fjäder i, vad ska man ha istället då ?
1. Klassiskt på äldre TRA variatorer är just en massa skrammel.
beror oftast på slitna bussningar samt på de 6 små O-ringarna som är helt slut.
Även glapp i det splinsade locket förekommer på grund av för löst dragen variatorbult.

2. Alla 3 bultarna skall stå på läge 3.

3. Nu när du har isär allting så skriv upp alla beteckningar på alla grejer i båda variatorerna samt väg dina viktpinnar i primären.
Kolla även din drevning i kedjehuset.

4. Joo, de dära bussningarna ser helt slut ut.

5. Fjädern är snarare BEIGE än VIT. Du bör satsa på en fräsch NY BEIGE fjäder.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Tack 2stroke!
Ska kolla upp betäckningar osv. Är det alltså pinnarna som håller rullarna jag ska väga?
Bultarna stog på läge 6. Känns som att den var lite slö och inte växlade ner riktigt.
Något är gjort med den iaf för tillslaget ligger på ganska precis 4000rpm.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av RannerKing »

Kul att det händer lite igen!

Bultarna med 6 lägen ändrar du endast topvarven med. Har ingen inverkan på tillslagsvavet.
Ja, Det är pinnarna som håller rullarna han menar.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Westinmx
LynxTalk Member
Inlägg: 162
Blev medlem: 6 november 2011, 14:46
Skoter: Lynx enduro -95

Re: Westinmx - Enduro-583 ( 1995 ) 144" Oldschool mountain...

Inlägg av Westinmx »

Jo de är jag med på, men det måste ju vara bytt primfjäder eller nåt.
Hittade adjustable weight pin kit på ebay för 150kr så tänkte köpa det.
Samt en reparationssats till sekundären.
Är det biege fjäder som sitter org?
Skriv svar