Westinmx skrev:Gjorde en ny ljuddämpare för att passa efter TURBO'n som är lite kortare än den förra.
200mm dämparkropp vs den gamla 300mm.
Hade tänkt att kapa pipan strax före den första svetsen på pipan
och sätta en fläns där för att kunna byta stinger och montera "turbosnabeln".
Du kan nog modda ljuddämparen ytterligare då en turbo försedd motor inte behöver ha speciellt stor ljuddämpare,
detta då TURBO'n i sig själv fungerar som en slags ljuddämpare.
Detta då fläktsnurran slår sönder ljudvågorna som kommer ur själva motorn.
TIPS: En grej som borde fungera bra på den dära är om du skaffar pipan ifrån Ski-Doo (
S-2000 ) chassit
då dessa har
Center outlet istället för
End outlet.
Detta gör att din rördragning förmodligen blir enklare/bättre samt att det skyddar turbon ifrån grova aluminium rester som annars kommer att flyga rakt in i avgas sidans snurra och sabba fläktvingarna.
Dessutom så finns dem med olika stinger size beroende på till vilken modell de kommer ifrån
( om jag inte minns helt fel ).

...Med tanke på det ökade totalaflödet genom din 583'a efter Turbo montage
skulle det nog funka ännu bättre med att köra med 670'ins pipa.
670-pipan orkar svälja avgaspulserna bättre då du har ökat fyllnadsgraden i motorn efter Turbo montaget jämfört med 583 pipan
Olika
S-2000 pipor med Center outlet:
* 583 avsedd för VM-38 förgasare.
* 583 avsedd för VM-40 förgasare.
* 670 avsedd för VM-40 förgasare.
* 670 avsedd för VM-44 förgasare.