Som vanligt med Rotax 250 så var veven sne och detta har medfört att
motorn har vibrerat sönder. Bland annat har blocket sprukit. Men detta
förväntade jag mig....

Började med att höja den och byggde om bakre delen av tunneln
eftersom röret nästan hade rostat lös...

Sedan hämtade jag en 82:as Skandic i krockat utförande. Denna ska
renoveras och under tiden lånar jag bara motorn. Det hade säkert varit
både billigare och lättare att köpa en annan Skandic men det finns andra
värden än pengar


Denna ska jag ha! Notera att avgasröret går till vänster om motorn...

En första provmontering, det vänstra främre fästet fick jag göra om,
likaså det bakre fästet.

Här har jag ändrat håll på avgaskröken så den är vinklat till höger.

En närbild på det lite annorlunda utblåset


Gjort upp ventilationshål för varmluften. Måste ta upp lite mer dock, men
det gör jag utomhus. Det var så jäkla dammigt!

Precis efter första uppstart. Tog kanske 6 timmar att få ner 377an i
GL:en och då stressade jag inte. Pysslade ganska länge med avgasröret.

Sen blev jag aldeles för förkyld för att fortsätta :(
Härnäst blir det att göra fästen för luftburken och dra lite kablar till lysen
och stoppknapp.
Update 17/1-10
Var till garaget en sväng och kopplade in stoppknapp och drog kablar till
lysena. Jag kastade även bort hastighetsmätaren då den ändå var ur
funktion. Började med en provtur för att se så den gick bra, och det
gjorde den... Sekundärvariatorn växlar givetvis tokgalet, men det får jag
fixa sen.
Den går ju i alla fall nu.
Provkörd...

Monterat lyse


Den är ju snygg som få iaf. Ser lika elak ut som den svarta Lynxen i bakgrunden!

Det blev inte så mycket bilder, men eldragning är inte så spännande...
Update 17/1-10
Monterat luftburk och sytt ett nytt dynöverdrag är det som hänt nu sist.
Så blev monteringen av luftburken. Enkelt och inte så snyggt, men
utseendet är inte så viktigt på denna maskin. Börjar faktist vara trångt
under huven nu.

Dynan före, det vita är bara nån väv som är dithäftad före överdraget så skumgummit var rejält blött, gissar på att den väger 3-5kg mindre nu när den torkat.

Dynan efter, ser att det hänger lite trådar så dom får jag klippa bort...
Nu slipper man iaf bli blöt om arslet.

Update 5/3-10
Fick mig ganska exakt 40 minuter i garaget i dag. Skruvade då dit dynan
och började på den bakre bågen. All kvarvarande tunnel under profilrören
ska sågas bort. Jag tror man kommer se ända fram till drivhjulen när man
kollar bakifrån sen!

väl också bra.
Dynan på plats.

Bågen. Blir förstärkningar ner mot dropbraketsen sen... Fotstegen
kommer sluta där bågen tar vid.


Update 20/3-10
Gjorde klart bågen i hel och monterade ett nytt insygsgummi. Monterade
även baklyset på lådan vid dynan, då den satt på pakethållaren tidigare,
men den har jag ju tagit bort. Bytte bultarna till skidorna, då dom var så
pass slitna att man kunde dra skidorna ut och in 1dm tidigare. Nu är
glappet som bortblåst. Bara det gjorde att den känns som en nu skoter!




Har hunnit köra en del också. Kan säga att framkomligheten är
någonting i hästväg. Man tar sig fram på ställen som man inte ens kan
drömma om att ta sig fram på med en modern skoter, möjligtvis skulle
en Snowhawk vara tillräckligt smal och smidig. Och med de korta
fotstegen kan den gräva rätt långt utan att hänga upp sig, så håller man
på att fastna så är det bara att gunga och gasa så tuggar den sig sakta
men säkert fram! Förbannat rolig skoter att vara på upptäcktsfärd med.
Fler GL 250(377) åt folket!!

Försökte senare köra efter detta spår med en 5900:a från 1992, men det
gick inte. Den var alldeles för bred och klumpig.

Kul att ha en skoter som fungerar i alla fall. Konstigt att gamla prylar inte
går sönder! :huh:
Update 11/7-2010
"Råkade" göra så här med Gl:en nu i helg...



Avgasröret kommer hamna så här (ungefär). Annars kommer inte dämpare
och styrstag få plats, och dom kan behövas...

Update 20/7-2010
Var till Vittangi och garaget över kvällen för att få något gjort i garaget.
Har i alla fall listat ut hur framvagnen ska byggas för att allt ska få plats.
Inte så långt kvar på ena sidan nu...
Som synes var jag tvungen att vända styrkronan frammåt får att allt ska få plats.


Enda stället som tar i nu. Får flytta upp motorn 1-2cm, sen går det fritt.

Pipan kommer ligga ungefär så här. Kommer till och med få plats med
ett stag mellan stötdämpartornen!

