Sida 1 av 1

GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 23 januari 2012, 12:49
av niak
Äventyret fortsätter:
Tog idag loss primärvariatorn för lite rengörning och översyn och upptäcker då till min ohöljda förvåning att fett ifrån lagret ligger utsmetat runt vevaxeln.
Till saken hör att vevaxeln byttes för 120 mil sedan och också på den gamla axeln syntes denna defekt.
Går detta att åtgärda utifrån ?
Har garanti kvar på maskinen men lite dåligt med mekaniker i närområdet.

Re: Yttre vevaxeltätning GT 600 Sdi (2010)

Postat: 23 januari 2012, 14:02
av Lynxfun
Min erfarenhet är att det oftast fettas för mycket vid hopmontering (Kluber isoflex a´6-700 kr per 50 gr) och att det första gångerna man kör motorblocket riktigt varm så måste överskottet ta vägen någonstans dvs ut.

Min första åtgärd skulle vara att lossa "täckbrickan" med 4 M6:or du ser mot blocket, rengöra tätningen försiktigt och inspektera efter eventuella synbara skador.
Skäms inte för att använda förstoringsglas-du är inte ensam.....

Ser du inga direkta skador eller trasig tätning #420 931 285 så återmontera och kör, håll ett öga om den vill kasta ut mer, syns direkt på locket till stoppern.

Ingen större sak att byta heller, när du har primären lös tar det max 1 h, tätningen kostar ca 30 USD+ ca 5-6 för frakten o du har kuvertet i brevlådan på 6-10 dagar (betydligt dyrare hos handlarn här)
Vad som kostar är isoflexen men imo borde en kundfokuserad firma som renoverat tidigare stå för minst den efter bara 120 mil

Re: GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 24 januari 2012, 11:19
av niak
Tack för lugnande besked Lynxfun,
vad skulle vi ta oss till utan dig ?
Hur mycket fett kan det vara i ett sådant lager ?
Kanske det ser ut såhär på betydligt fler maskiner än min...

Re: GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 24 januari 2012, 14:16
av Lynxfun
Kommer jag ihåg rätt ska det vara 1,4 ounce dvs strax under 40 gram enligt spec, smart att sälja på 50 gr tub BRP #293 550 021......., ligger en tub med ca hälften kvar 100 km öster om dig!
Själv brukar jag smörja ÅF med en bullpåse eller vid högtidliga tillfällen en rökt renstek mot att få gräva en stund i bra ha lådan i verkstaden, ofta kan det finnas bl a tuber med en skvätt kvar och som sagt, någon annan har redan betalt för de 50 grammen.....

Min personliga uppfattning är att det är alldeles för många som bytt denna packning på verkstad i onödan mot faktura på arbete, tätning samt 50 gr fett dvs runt 2 K eller drygt det.

Om den inre packningen gått och bidrar till att trycka ut fettet förbi tätningen så är fettet svart och skitigt och man kan känna lite friktion mellan fingrarna när man gnuggar (i så fall har verkstaden definitivt slarvat vid återmontering och loctitening av det inre lagret) , är det "bara" överskottet som kommit ut är fettet "friktionsfritt" och har en svagt gråaktig nyans då det som kastats runt tar in fukten som är under huven innan det samlas på baksidan av variatorn samt allra tydligast syns på stoppern.

Dock värt att hålla koll på nu som då, räcker ju med att kasta ett öga på stoppern i bra ljus så vet man. Innan du eventuellt börjar pilla med tätningen så se till att du har en ny tillgänglig, de går att lossa och återanvända men det behövs en barnmorska med varsam hand, den gamla eller den nya går bra att återmontera utan att dela motorn med t ex Permatex.
Det finns någon tråd från renovering av 800 R här på forumet med bilder, tror det är Melmaq som förtjänstfullt dokumenterat, annars hittar man ett otal på Dootalk om du söker på Isoflex eller PTO retainer

Varför det kommer ut?, som sagt överskottet vill ut när det blir för varmt, exempelvis lite hårdkörning där både motor och variator går rejält varma och sedan stannar man och stoppar motorn direkt, då kan du tänka dig den värmevandring som sker.

Hur om möjligt undvika? Personligen försöker jag alltid "svalköra" en stund innan man stannar och slår av motorn så att temperaturen under huven är rimlig innan man slår av.
En bra sak att ha med sig om man spränger en rem är en "krok" som man kan fiska med bakom primären efter remresterna, annars kan de vandra in och skada tätningen i onödan, bra också att få nytta av den spegel du har i 1:a förbandskittet för att se vad man gör.

Re: GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 29 januari 2012, 12:45
av niak
Det är förhoppningsvis som Lynxfun säger överskottsfett som tryckts ut.
Hittar inga skador på tätningen och fettet är ljusbrunt.
Rengjorde området runt vevaxeln och kommer att hålla koll på eventuella fortsatta läkagen...

Re: GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 30 januari 2012, 15:29
av niak
En sån här skulle man ha !
( Går dock inte att få tag i då de hamnat i en patenttvist och produkten stoppats ).
http://www.dootalk.com/forums/index.php ... 62060&st=0

Re: GT-600 SDI ( 2010 ) Yttre vevaxeltätning som läker fett... ?

Postat: 31 januari 2012, 13:50
av Lynxfun
niak skrev:En sån här skulle man ha !
( Går dock inte att få tag i då de hamnat i en patenttvist och produkten stoppats ).
http://www.dootalk.com/forums/index.php ... 62060&st=0
Verkar vara på G igen, kan varmt rekommendera Chris på C&T Powersports, snabb personlig service och kan sparkar gärna runt grejorna på verkstadsgolvet ett par dar så det går att skriva ned värdet.....
http://www.dootalk.com/forums/index.php ... pic=499230

Har BRP släppt på "embargot" , de jobbar ju så, genom att ligga ute med en gigantisk drös patent och patenansökningar så hindrar de andra att utveckla relaterade produkter så kunderna måste köpa BRP produkterna eller renovera motorer i onödan.
Har de släppt på embargot så borde även Bill börja kursa dem igen, kan kolla på någon vecka med en bekant (ute på snöskoterturer just nu i eskimåland) som bor 6 mil från Cudneys verkstad och har en del att göra med han hur läget är med denna produkt.