GT-600 SDI ( 2010 ) Oljepumpsjustering... ?

Allt om Lynx bredbandare.
niak
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

GT-600 SDI ( 2010 ) Oljepumpsjustering... ?

Inlägg av niak »

Var hittar jag oljepumpsjusteringen på min maskin ?
Förutom nere på pumpen,
brukar ju finnas möjlighet att justera wiren högre upp.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: GT 600 Sdi (2010) Oljepumpsjustering

Inlägg av Lynxfun »

Ryker det onödigt mycket på lägre varv?
Första åtgärd är att kolla att pumparmen går tillbaka helt innan ev justering för du har säkert kollat både stift och grenrör men en fin Maraboukulör

1. Ta bort ljuddämparen, se till att du har koll på gummikudden bakom där ser du också var du kan justera, har en bild men hittar den inte
2. Tryck sakta gasen i botten och släpp sedan sakta till startläget
3. Ta tag i armen på oljepumpen och försök dra tillbaka den mer, går det att göra det så montera en extra fjäder som hjälper till att dra tillbaka den helt (budgetrep)

Finns massor om detta på Dootalk, läst för något år sedan om en kille i Michigan som anser sig hitat orsaken i att axeln på pumpen är olagrad och börjar kärva , han hade en fix också
Sök på Fixed oil pump sticking problem samt Oil pump sprong eller Oil pump return spring så finns det bilder på bäggedera fixarna.
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Jo precis,ryker mer än den borde (helst nu när flera kompisar kör E-Tech).Tog bort ljuddämparen utan att se skymten av någon oljejustering,kan de ha ändrat kabelns dragning från -09 ? Å hur i h-vete ska man komma åt oljepumpen ? Lyfta ur motorn ? Ta bort konsollen,luftburken och spjällhuset ? Man kan ju faktisk se pumpen då sek.variatorn är borta men definitivt inte utföra någon åtgärd på den.Tippar skotern på sida,skär med vinkelslipen en servicelucka i buken och vips så går det att kolla upp pumpen.Ha ha
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev: Tippar skotern på sida,skär med vinkelslipen en servicelucka i buken och vips så går det att kolla upp pumpen.Ha ha
Inte helt fel tanke!

Kräver lite gynekologfingrar men kolla som sagt först att armen går tilbaka helt för pumpen i sig är kvalitetsmässigt sämre än en Briggs&Stratton plastförgasare för 40 kr.

Måste vara lite som Leif GW Perssons karaktär Lars Martin Johansson, han som "kunde se runt hörn" ;)
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Då vill jag nog ha ett sådant:http://www.swema.se/instrument.php?p=Bi ... Inspektion. Dock inte för de gynekologiska övningarna.Lars-Martin är död men Bäckström lever i all välmåga,vart nu han tog vägen.Hur gjorde Lynxfun för att kolla upp oljepumpen på den tiden det begav sig ? Är det inte en Mikunipump som sitter där ? Japanerna brukar ju kunna bygga bra grejor...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:Då vill jag nog ha ett sådant:http://www.swema.se/instrument.php?p=Bi ... Inspektion. Dock inte för de gynekologiska övningarna.Lars-Martin är död men Bäckström lever i all välmåga,vart nu han tog vägen.Hur gjorde Lynxfun för att kolla upp oljepumpen på den tiden det begav sig ? Är det inte en Mikunipump som sitter där ? Japanerna brukar ju kunna bygga bra grejor...
Nej, somligt vill man ju inte se på nära håll utan köra mer på känsla. Bäckström den lille fyllbulten har en fenomenal överlevnadsförmåga men kanske GW kör en Bobby Ewing och LMJ:s frånfälle bara skedde i Bäckis förvridna huvud, upplagt för en till bok även om professorn sagt nej, klappar dock GW:s booblehead någon gång då och då och ibland nickar han bifallande efter en klapp i nacken :haha:

Justerades vid 50 mila service (vid ca 100 mil), såg då att meken gjorde det via magsidan, har endast gjort vårlig rengöring själv och kollat att den gått fullt tillbaka själv och det har varit med QRS:n ute.
Av färgen i grenröret och endoskopikoll på stiften har justering inte varit nödvändig sedan första service men kommer jag ihåg rätt så fick jag meken att ställa ned ett snäpp mer än han ville själv då min erfarenhet är att Rotaxsnurror vill ha ++100 mil innan de släpper helt.

Vet inte var pumpen kommer ifrån men säkert har du rätt, en hyllvara från någonstans märkt med BRP logga och priset tiofaldigat "Branding is the essence of modern business"
Skriv svar