Commander-600 LE ( 2012 ) Remproblem... ?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012
Commander-600 LE ( 2012 ) Remproblem... ?
Efter en intensiv kördag igår med 20 mil blandat led och lössnö ser jag till min fasa att cordsnöret gått av på remmen! Totalt har maskinen gått 60 mil, inte lämnat in för service ännu. Känns fasen inte bra, vad kan jag kräva av min handlare, vad bör göras för att undvika sån här soppa..?
Re: Commander-600 LE ( 2012 ) Remproblem... ?
du ska ha en ny rem! samt kontroll av variatorerna linjering. minst..tycker ja iallafall
Beror helt på vilken relation du har med din handlare, efter förra årets debakel på ett annat forum avseende freeride och deras remslitage är handlarna generellt rätt avogt inställda till kunder som kommer och har läst det ena och det andra på olika forum.Tojken skrev:Efter en intensiv kördag igår med 20 mil blandat led och lössnö ser jag till min fasa att cordsnöret gått av på remmen! Totalt har maskinen gått 60 mil, inte lämnat in för service ännu. Känns fasen inte bra, vad kan jag kräva av min handlare, vad bör göras för att undvika sån här soppa..?
Allt har en balans men med en god relation till ÅF går det mesta att lösa
Däremot, remmen ska vid vettig körning hålla betydligt mer än 60 mil och har variatorerna slirat såpass att det gått varm och corden lossnat mer eller mindre runtom så behövs en justering av variatorsetupen och eventuellt linjeringen.
En orsak att det vill slira och dra lös någon cord i kanten kan vara att sekundärvariatorns förspänning är för hög.
Bilden visar min definition på att corden gått och då menar jag att den lossnat hela varvet runt som på den övre remmen, de två nedre är mer exempel på ren misshandel av folk som inte har känsla i gastummen (brukar ta rätt på remmar när man hjälpt folk därute för att ha som exempel) Nu är det svårt att säga hur mycket corden på din rem lossnat utan att ha sett den men är det bara på en liten bit som det börjat fransa utan att direkt påverka remmen är det ingen fara, ta en värmepistol och värm en aning och knåda tillbaka det som börjat fransa, kör sedan lite försiktigt de första kilometrarna så den så att säga får härda till i den värme som variatorerna ger.
Förr fanns det en vulklösning hos gummiverkstäderna som var bra och tålde värme men jag tror den försvunnit av miljöskäl, har inte koll på vad de har numera.
Generellt vill jag påstå att man ska vara noga när man väljer rem i hyllan, lite som att välja yxskaft på järnhandeln, plockar man ut 10 så är det tvärved i fem, kvistar i 3 och man har 2 kvar att välja på.
Dagens remmar massproduceras och det går att hitta en hel del som man man se är en aning "snedkapade" och kan definieras som sådana där corden kan börja fransa tidigare än nödvändigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Commander 600 LE 2012
Haft första samtal nu med ÅF, det låter bra så här långt, kolla upp variatorerna, linjering osv. Tid bokat för det nästa vecka.