ST600 skrev:Fortfarande samma problem...vad tror ni??...repsats?..låda från skroten? känns som det kan dra iväg en slant...:/
Någonting är säkert slitet och behöver säkert bytas i växellådan men för att veta vad så är det nog bara att plocka lös lådan och ta isär den för att hitta orsaken.
Från början hade t ex dessa lådor enbart vanliga kullager vilka inte tålde större ihållande påfrestningar som t ex framför sladden, efterhand uppgraderas de med "thrust roller" lager (in på 2000 talet) som tål större belastning.
HAr dessutom växeln hoppat ur vid ett antal tillfällen är nog något drev lite skavt, dock är det inte säkert att det behöver bytas utan det kan räcka med att se till att axlar/lager är 100%.
En låda från skroten kan vara ett alternativ OM det går att hitta till vettigt pris OCH det med säkerhet går att definiera den som fullt funktionsduglig. Det kan dock kräva en demontering och kontroll av lager, packboxar och drev för att vara säker.
Repsats är rätt alternativ om du med säkerhet kan diagnosticera felet till innehållet i repsatsen, det var väl mellandreven som gick på dessa förr i tiden och det togs fram en repsats för det med ett par lager och drev+axel.
Vad jag vet generellt är att det börjar vara svårt att hitta reservdelar till de äldre 59 , skoterklubbar härikring byter efterhand gamla 59 trottjänare av den orsaken.
Dessutom kan det börja dra iväg rejält med kostnader om man går och handlar originaldelar över disk vilket ju måste vägas mot ålder och skick på maskinen och givetvis hur länge den ska vara kvar i tjänst.
___________________________________________________
Det jag skulle göra vore att riva lådan och visuellt kontrollera samtliga lager , axlar och drev för att hitta de komponenter som behöver bytas (med noggrann dokumentation med digifoto och uppläggning av delar).
Finns det någon serviceminded ÅF i närheten kanske du t o m kan låna eller titta i en verkstadshandbok,
Sedan är det bara lista delar som går att köpa hos en ÅF (drev o axlar) och de som går att hitta som standardvara som t ex lager, packboxar och o-ringar vilket gör att slutsumman (exkl arbete) blir hanterbar för en äldre maskin, dock lär det nog ändå hamna på ett par tusen då det kan vara värt att byta några lager för säkerhetsskull när lådan ändå är delad.
Standardlager typ SKF går att hitta till bra priser, särskild om du kan hitta en firma/person med rätta rabatter/kontakter och likadant är det med packboxar och o-ringar om man har en lista med rätta dimensioner.
Vanliga SKF lagerdimensioner i lådorna är (RS=Rubber Seal)
SKF 6303-2RS1 > 17 mm*47 mm*14 mm
SKF 6304-2RS1 > 20 mm*52 mm*15 mm
SKF 6305-2RS1 > 25 mm*62 mm*17 mm
SKF 6308-2RS1 > 40 mm*68 mm*15mm