Mattbyte GLX 5900 -88
Postat: 6 mars 2012, 22:49
Tänkte dela med mig av mattbytet på 59:an från -88.
Har en stor spricka i mattan så det var verkligen tid för ett byte.
Efter att jag studerat nätet lite så kom jag fram till att non-slip drivhjul var det rätta även fast dom kostar typ 900:- mer.
Men om mattan börjar kugga över så kommer man ångra sig som fan att man var snål.
Så jag köpte Non-slip drivhjul, kuggade vändhjul, drivaxel-lager och en Camoplast matta
50 x 396 x 32 från Stenmarks maskin.

Inställd och upphängt i lånad tvåtakts mek.

Boggin lös. Några lager och slidsen behöver bytas.

Drivaxeln med gammla drivhjulen med fel kuggdelning. Kommer bytas till 7 kuggars non-slipp.


Hållare till drivaxellager.

Hållare delad. Lagret sitter med två insekts-skruvar.

Nya 7 kuggars Non-slip drivhjul. Valde Non-slip för vad jag har läst är att man får problem med överkuggning annars.
Jag fick även tag på 180mm kuggade vändhjul som passade direkt på axeln.
Lite dyrare men mycket mindre problem.

Alla bussningar i boggien var åt h-vete förutom främre.

Så jag svarvade nya.

Aluminium-axlarna var skadade av de dåliga bussningarna.

Så jag svarvade av dom och passade ihop dom med bussningarna.

Svarvade hylsor till att förlänga boggien. Gjorde dom 25mm och hoppas det blir bra.

Passade på att byta slides när boggien liks var lös.

Det blev så spitt med de nya drivhjulen att axeln inte gick dit längre.


Så jag plockade bort växellådan och trädde först in axeln på drivsidan.
Har en stor spricka i mattan så det var verkligen tid för ett byte.
Efter att jag studerat nätet lite så kom jag fram till att non-slip drivhjul var det rätta även fast dom kostar typ 900:- mer.
Men om mattan börjar kugga över så kommer man ångra sig som fan att man var snål.
Så jag köpte Non-slip drivhjul, kuggade vändhjul, drivaxel-lager och en Camoplast matta
50 x 396 x 32 från Stenmarks maskin.

Inställd och upphängt i lånad tvåtakts mek.

Boggin lös. Några lager och slidsen behöver bytas.

Drivaxeln med gammla drivhjulen med fel kuggdelning. Kommer bytas till 7 kuggars non-slipp.


Hållare till drivaxellager.

Hållare delad. Lagret sitter med två insekts-skruvar.

Nya 7 kuggars Non-slip drivhjul. Valde Non-slip för vad jag har läst är att man får problem med överkuggning annars.
Jag fick även tag på 180mm kuggade vändhjul som passade direkt på axeln.
Lite dyrare men mycket mindre problem.

Alla bussningar i boggien var åt h-vete förutom främre.

Så jag svarvade nya.

Aluminium-axlarna var skadade av de dåliga bussningarna.

Så jag svarvade av dom och passade ihop dom med bussningarna.

Svarvade hylsor till att förlänga boggien. Gjorde dom 25mm och hoppas det blir bra.

Passade på att byta slides när boggien liks var lös.

Det blev så spitt med de nya drivhjulen att axeln inte gick dit längre.


Så jag plockade bort växellådan och trädde först in axeln på drivsidan.