Commander-600 E-Tec ( 2012 ) Varmgång... ?

Allt om Lynx bredbandare.
baadbooyen
Rookie Member
Skoter: Commander 600 E-tec 2012

Commander-600 E-Tec ( 2012 ) Varmgång... ?

Inlägg av baadbooyen »

Var påväg till fjälls med arken bakom och när vi ska börja den lite längre stigningen
upp mot kalfjället så börjar tempen sakta att stiga,
slutar med att den börjar pipa och kommer upp "Engine Overheat" på displayen,
slår av maskinen och låter den stå ett tag för att kylas,
står i cirka 5-10 minuter och börjar köra igen.
Kommer ett par hundra meter och den börjar varna igen.
Återupprepar denna procedur tre gånger och sedan tog jag beslutet att vända hem igen..
Terrängen var ganska kuperad samt dålig led, gick endast att köra 15-20km/h.
Var även 3-5cm nysnö på spåret.
Tycker de är mycket skumt att en maskin som har både fläkt och vätskekylning inte klarar av att hålla tempen nere när man har lite tyngre påkopplat bakom.

:mad:
Förövrigt så är ÅF riktigt dryg och verkar inte ta mitt problem på allvar..
Är de någon som kan haft nått liknande problem ?
:mad:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander 2012 Varmgång

Inlägg av Lynxfun »

Kör du med rivare när du har arken bakom?

Fästet som vi får med dagens kammar och mattor lurar oss att köra lite för försiktigt när man har tungt bakom vilket gör att snön inte virvlar tillräckligt så generellt, gasa på ibland

Har inte haft problem ännu, maximalt 7 staplar på tempmätaren när det gått riktigt tungt några gånger med sladden bakom för några veckor sedan i riktigt blött före.
Digitala tempmätaren värden.jpg
Märkte av symptomen även på 09an i specifika fören, kommer inte ihåg vad de äldre samerna kallar det men det finns några typer av vårsnö som inte fastnar eller virvlar runt i de lägre hastigheterna typ 10-25 kph med följden att maskinen visar tendens till att gå varm.

Personligen kör jag inte med rivare då jag ännu inte hittat några jag trivs med, dock har jag sett ett montage med ett alu block monterat framför spindeln och med rivarna vända inåt som ser funktionabelt ut, annars klipper man bara bort skräpet på första bästa stubbe eller sten om de sitter på a-armarna eller i boggien.

Som du ser i tabellen ovan så finns det en bit kvar när allt blinkar så jag skulle bara köra på och när tillfälle yppar sig gasa på lite, även köra med lite mattspinn funkar, tested and proved under gammaldags vedkörning på stenhård skare med 09an, ligg på lite så "släpper det" för med lite mer varv så pumpas kylvätskan runt snabbare.

Även justering av clickers ned på 1 samt givet 1:an så man drar med mer varv funkar.

Så, min rekommendation är kör och gasa lite mer för mattspinnets och snöuppkastets skull, finns ju en bit kvar i tempområde från full stapel till kokpunkt .

Stanna inte och slå av då dels kylvätskan slutar cirkulera samt även att fläkten stannar på Etec maskinerna (på SDI så gick den ett bra tag efter) vilket gör att värmen vandrar ut i onödan längs veven mm istället för att forslas bort i systemet .
Kylvätskepumpen är inte stor så ibland behövs 5-6000 rpm för att flödet ska vara tillräckligt

Personligen tror jag att mycket av isoflex problemen kommer från detta med stop med för varm motor.

Krisar det riktigt, släng ut ankaret på arken, koppla av och dra iväg en skidorna i vädret sväng så tempen går ned till normala 3-4 staplar.

Nå, det vart långt men jag hoppas du greppar läget, inget stoppar en Commander :thumbsup:

Edit:
Vad du också kan göra för att bemästra de långa slakmotorna och du vill säkerställa att inte behöva stanna eller att haverera ordningen i arken är att lossa lådan, sätta ett par tunna plastskivor längs kanterna och packa snö vad som ryms, lådan kan du slänga i arken och snön påfylles vid behov.

just det, inget ska kunna stoppa en Commander :haha:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
baadbooyen
Rookie Member
Skoter: Commander 600 E-tec 2012

Inlägg av baadbooyen »

Inga rivare, som du själv skriver så rycks dom bort vid första bästa tillfälle. Så anser de vara bortkastade pengar. Bra tabell där, kan man köra på lite längre innan motorn tar skada.
Jag o farsan satt o funderade på om jag skulle sätta en längre stänkskärm bak, borde fastna lite mer snö i bandtunneln då ?

De där med clickers verkar avancerat då jag inte är så insatt i motorer osv

Och sedan tack för svaret, ska prova lite nu nästa vecka när jag har vårledigt och ska upp till fjälls igen
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

baadbooyen skrev:Inga rivare, som du själv skriver så rycks dom bort vid första bästa tillfälle. Så anser de vara bortkastade pengar. Bra tabell där, kan man köra på lite längre innan motorn tar skada.
Jag o farsan satt o funderade på om jag skulle sätta en längre stänkskärm bak, borde fastna lite mer snö i bandtunneln då ?

De där med clickers verkar avancerat då jag inte är så insatt i motorer osv

Och sedan tack för svaret, ska prova lite nu nästa vecka när jag har vårledigt och ska upp till fjälls igen
En längre stänka kan ha viss betydelse men knappast i lägre farter, betyder mer för sportmaskiner med mindre kylsystem och högre fart.

Clickers är inte alls svårt men däremot viktigt för att du ska få ut maximal prestanda för olika typer av körning, manualen sid 114-115 är värd att läsa och sedan justera, står clickern från leverans i läge 3 så testa när du t ex drar arken att ställa dem i läge 1 och hur det känns då , sedan kan du testa åt andra hållet också bara för att få en uppfattning om möjligheterna och begränsningarna.

Min personliga uppfattning är att med de maskiner vi har idag så är det viktigt att justera efter personliga preferenser för att det ska bli perfekt, även en maskin med allt standard har nytta av detta och du kan med clickersjustering (5 min med 10 mm u-ring) få en helt annan karaktär. Samma lika med justering av förspänningen på fjädringen och att justera balatan bör man göra för att hitta det optimala.
Som hjälp och för att komma ihåg vilken setup du gillar i olika körförhållanden så kan det också vara bra att ha en liten anteckningsbok och notera, datum, temp, snöförhållanden och vilken clicker du kör på samt hur du har fjäderförspänningen ställd fram samt i boggien.
Skriv svar