Kör du med rivare när du har arken bakom?
Fästet som vi får med dagens kammar och mattor lurar oss att köra lite för försiktigt när man har tungt bakom vilket gör att snön inte virvlar tillräckligt så generellt, gasa på ibland
Har inte haft problem ännu, maximalt 7 staplar på tempmätaren när det gått riktigt tungt några gånger med sladden bakom för några veckor sedan i riktigt blött före.
Digitala tempmätaren värden.jpg
Märkte av symptomen även på 09an i specifika fören, kommer inte ihåg vad de äldre samerna kallar det men det finns några typer av vårsnö som inte fastnar eller virvlar runt i de lägre hastigheterna typ 10-25 kph med följden att maskinen visar tendens till att gå varm.
Personligen kör jag inte med rivare då jag ännu inte hittat några jag trivs med, dock har jag sett ett montage med ett alu block monterat framför spindeln och med rivarna vända inåt som ser funktionabelt ut, annars klipper man bara bort skräpet på första bästa stubbe eller sten om de sitter på a-armarna eller i boggien.
Som du ser i tabellen ovan så finns det en bit kvar när allt blinkar så jag skulle bara köra på och när tillfälle yppar sig gasa på lite, även köra med lite mattspinn funkar, tested and proved under gammaldags vedkörning på stenhård skare med 09an, ligg på lite så "släpper det" för med lite mer varv så pumpas kylvätskan runt snabbare.
Även justering av clickers ned på 1 samt givet 1:an så man drar med mer varv funkar.
Så, min rekommendation är kör och gasa lite mer för mattspinnets och snöuppkastets skull, finns ju en bit kvar i tempområde från full stapel till kokpunkt .
Stanna inte och slå av då dels kylvätskan slutar cirkulera samt även att fläkten stannar på Etec maskinerna (på SDI så gick den ett bra tag efter) vilket gör att värmen vandrar ut i onödan längs veven mm istället för att forslas bort i systemet .
Kylvätskepumpen är inte stor så ibland behövs 5-6000 rpm för att flödet ska vara tillräckligt
Personligen tror jag att mycket av isoflex problemen kommer från detta med stop med för varm motor.
Krisar det riktigt, släng ut ankaret på arken, koppla av och dra iväg en skidorna i vädret sväng så tempen går ned till normala 3-4 staplar.
Nå, det vart långt men jag hoppas du greppar läget, inget stoppar en Commander
Edit:
Vad du också kan göra för att bemästra de långa slakmotorna och du vill säkerställa att inte behöva stanna eller att haverera ordningen i arken är att lossa lådan, sätta ett par tunna plastskivor längs kanterna och packa snö vad som ryms, lådan kan du slänga i arken och snön påfylles vid behov.
just det, inget ska kunna stoppa en Commander

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.