Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Allt som G-Type chassiet. (1997-2000)
lynxxx
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 oktober 2012, 20:10

Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av lynxxx »

Lynx Rave BigPipe-670X ( 1999 )

:think: en mängd frågor ang. denna...

* Originalmunstycken i denna, och hack på nålen ?
* Krävs större munstycken med variatorkit ?
* Rekommenderbart variator kit ?
* Finns det någon firma som tillverkar slutburk till 670X motorn ?
* ...eller går det att använda en slutburk ifrån en 700'a ?
( Jag vill ej använda original som väger 1 ton :ninja: )
* Med vilket moment skall topp och cylindrar dras ?

:lovelynx:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av 2stroke »

lynxxx skrev:1. Originalmunstycken i denna, och hack på nålen ?
2. Krävs större munstycken med variatorkit ?
3. Rekommenderbart variator kit ?
4. Finns det någon firma som tillverkar slutburk till 670X motorn ?
5. ...eller går det att använda en slutburk ifrån en 700'a ?
6. Med vilket moment skall topp och cylindrar dras ?
1. Här hittar du uppgifter om din skoter vad gäller Orginal bestyckning osv osv.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=64

2. Nej, det krävs inga andra förgasar munstycken då man grejar i variatorerna.

3. Finns inga färdiga till LYNX !
...Men du kan utgå ifrån ett färdigt kit till Ski-Doo MXZ-670 ( 1997-1999 ) och justera utifrån det.

4. Mig veterligen så finns det bara en eftermarknads slutburk som är tillverkad för just G-Type chassit
och det är utav fabrikatet Total-Tek ( Tillverkas inte längre ).

5. Du kan modda i princip vilken slutburk som helst avsedd för en 700 cc motor.

6. Om jag inte minns helt fel så skall de dras med 28 Nm :think:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av RannerKing »

Pilot jet: 55
Main jet: 370

Större munstycken behövs ej till V-kit.
Kontakta Dynamo Joe så kan han säkert göra ett bra kitt för en vettig peng: http://www.ibackshift.com/
Annars finns "Diablo racing" här på forumet eller Speedtech.com

Orginal avgassystemet till din motor är riktigt bra, använd det.
Gå på toaletten innan avfärd i stället ;)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
lynxxx
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 oktober 2012, 20:10

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av lynxxx »

:tumme: Tack för svaren,
lyckades bättre här än på ett annat känt svenskt skoterforum ;) Snowm....
Jag har CPI dubbel pipor som jag haft på i sommar vid lite vattenåkning ;)
funkade fint men känns inte riktigt säkert att köra med dessa, därav slutburksfrågan :)
Blir att ta någon helkväll i garaget nu så det börjar hända något :)
h3nkk4
LynxTalk Member
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 juli 2012, 20:03
Skoter: Lynx RE 800 -09 Projekt

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av h3nkk4 »

Hade själv problem när jag sökte v-kit till min 670-X
frågade många i staterna, av DJ fick jag tips att höra med denna kille:
sledheadracing@hotmail.com

Hade själv CPI dubbel pipor funkade bra med dem,
men det hörs var man är och kör med de piporna,
men kan vara svårt att få tag i någonting till 670 numera,
vara samma sak där frågade många i staterna men de flesta har slutat laga till 670.
lynxxx
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 oktober 2012, 20:10

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av lynxxx »

h3nkk4 skrev:Hade själv problem när jag sökte v-kit till min 670-X
frågade många i staterna, av DJ fick jag tips att höra med denna kille:
sledheadracing@hotmail.com

Hade själv CPI dubbel pipor funkade bra med dem,
men det hörs var man är och kör med de piporna,
men kan vara svårt att få tag i någonting till 670 numera,
vara samma sak där frågade många i staterna men de flesta har slutat laga till 670.
Japp ser ut att bli att testa sig fram ang. variatorn.

Det är förresten din gamla 670 vi snackar om :)
h3nkk4
LynxTalk Member
Inlägg: 35
Blev medlem: 5 juli 2012, 20:03
Skoter: Lynx RE 800 -09 Projekt

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av h3nkk4 »

Munstycken skall du köra med 410.
Variatorn skulle jag bara testa byta vikter i.
Mera go i skotern byt till större fögasare.
Förläng skotern och 38mm matta.

så börjar den vara så optimerad den kan vara utan turbo.
lynxxx
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 oktober 2012, 20:10

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av lynxxx »

Det sitter RCG underrede på skotern, längden på mattan är då 307 ?

- Får man dit en 305 ?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av 2stroke »

lynxxx skrev:Det sitter RCG underrede på skotern,
längden på mattan är då 307

- Får man dit en 305 ?
:bad: Jodå... 305'an går dit men delningen är fel !
Så det kommer inte att fungera.

* 307 matta har 2,52" delning.
* 305 matta har 2,86" delning.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
lynxxx
LynxTalk Member
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 oktober 2012, 20:10

Re: Rave BigPipe-670X ( 1999 ) Allmänna frågor... ?

Inlägg av lynxxx »

2stroke skrev: :bad: Jodå... 305'an går dit men delningen är fel !
Så det kommer inte att fungera.

* 307 matta har 2,52" delning.
* 305 matta har 2,86" delning.
Okej, det löser sig nog...
...har även en drivaxel med Non-Slip drivhjul med 2,86" delning. :thumbsup:

Hittade en ny 3050x380x38 mm matta för 2995 kr,
Låter väl överkomligt ?
Skriv svar