Byta kolvar

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
CoolRave
Rookie Member
Skoter: Lynx Rave RC 600 sdi - 07

Byta kolvar

Inlägg av CoolRave »

Tjena..!

Jag skulle vilja ha info om att byta kolvar..det är en Rave RC 600 -07.
Har läst en del om olika kolvar och jag är ganska nollställd vilka kolvar
jag ska köpa..vissa säger att Sno-pro kolvar är bäst..vissa säger att Wiseco ska man ha..
och vissa säger orginal är bäst. Jag tänkte mest vilka som är bäst prismässigt.
Orginal borde ju vara bäst kvalitet-mässigt.? Wiseco har jag hört är bara
dyra och att sno-pro funkar lika bra..? Tänkte om nån har nå erfarenhet av olika
kolvar eller om nån VET hur det ligger till.

Sen tänkte jag höra om det är nån som vet nån bra sida som visar bra hur man går
till väga att byta kolvar i en Rave RC sdi 600 -07..helst med bilder och utförlig
text.. från att skotern är orörd till att det sitter nya kolvar i motorn..skulle vilja byta själv så man vet hur man ska göra.

Skotern har gått 670 mil och det har aldrig bytts kolvar eller ringar för delen.
Tänkte bara byta ringar men folk säger till mig att det är lika bra att byta
kolvar när man ändå har tagit bort cylindrar och grejer..? Tacksam för svar..mvh.
Användarens profilbild
oskaar
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 H.O - 04

Re: Byta kolvar

Inlägg av oskaar »

Tjenare,
Öppna upp motorn och kolla om kolvarna är i fint skick eller om dom är repiga, ena kolven på min motor var hur repis som helst.
Jag bytte kolvar och fettade om veven i min 600a för några veckor sedan utan någon större erfarenhet av motorer. Jag hade lämnat in det på firma om jag hade nog med pengar men jag fick ett kanonpris på originalkolvarna,kanster, nållager, kolvbult och alla packningar. (3700kr fick jag betala) Skulle gå på över 6000 utan rabatt :) Hade köpt Snopro eller SPI om jag inte fick ett så bra pris. Arbetet skulle gå på 4000 tror jag att det var så det kändes inte värt att lämna in den. Det är ju oftast pengarna som styr, men jag ångrar inte att jag gjorde det själv för det lär ju inte vara första gången man ska te.x byta kolvar. Är ju bra att kunna :tumme:

Om du är lite tekniskt och har skruvat en del så ska det inte vara några större problem att byta kolvar, du behöver ju inte ens plocka ur motorn! Men det kan ju vara lika bra att gå igenom HELA motorn om du liks ska byta kolvar.

Jag följde några guider här på forumen med dom är ju inte till SDImotorn med det borde ju va ungefär lika?
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Kolla hur din kolvar ser ut och mät för att se om dom slitits något. Byt om det verkar behövas, annars byter du bara ringarna. Köp originalkolvar, lätta att få tag i, kostar inte jättemycket och fungerar bra. Ta från USA om du tycker det är för dyrt i sverige, då kan du spara en del.

Kolla även denna tråd angående olika märken på kolvar: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=40
Denna kanske hjälper angående bytet: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=34
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
CoolRave
Rookie Member
Skoter: Lynx Rave RC 600 sdi - 07

Inlägg av CoolRave »

Okej.. Tack för svar! Det blir nog orginal kolvar ändå. Så man behöver inte ta ur motorn då
för att komma åt kolvar?
// Robban.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Nej, det måste du inte göra.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Skoter: Rex 800RE -10

Inlägg av DW... »

Har bara hört bra saker om kolvar från "Wössner", både från trim-folk och andra.
Priset är givetvis inte det billigaste men dom är bland dom bästa som går att få tag i.
RK-Tek's finaste kolvar i deras kit görs av wössner och dom är riktigt bra... :tumme:
Men som alltid, kom ihåg att köra med VARM motor innan du gasar,
vare sig du har smidda eller vanliga kolvar... ;)
Kan laga det mesta, men inte mat...
Skriv svar