dansip skrev:Tack för ditt svar.
Hade maskinen inne på den årliga servicen och blev meddelad när jag hämtade ut den att
ramperna i variatorn börjat bli slitna och snart behövs bytas ut.
Tycker själv det låter märkligt då maskinen endast gått 290 mil.
Ska kontakta verkstaden igen för att höra mig för lite bättre.
I övrigt så har jag fortfarande garanti kvar.
Är det en återförsäljare eller BRP man bör kontakta angående detta ?
Precis som
2Stroke sagt, iom att du har garanti så ska ÅF hantera detta och klart och tydligt delge dig vad de behöver göra och varför (dokumentation! ) och anser de att ramperna är slitna och ska bytas så borde de inte ha satt ihop grejorna .....
Visst, 1200 4-tec är tuffa mot TRA variatorn men 300 mil borde grejorna hålla,
dessutom är min erfarenhet att ramperna är det sista som slits och behöver bytas i en TRA,
långt före så är det de 6 slitknapparna (slider shoes), o-ringarna, rullarna och bussningarna som slits.
Sköter man rengöring och service så brukar dessa slitdelar hålla 500 mil eller mer, ofta för försiktigare förare betydligt längre och tendenserna till slitage kan bl a detekteras av att variatorn börjar "ringa" mer eller mindre på lägre varv.
Lillebror Doo säljer ett clutch maintenence kit som är riktigt vettigt prissatt (hör upp Lynx och ta efter), dessutom är det just de slitdelar du ser på bilden man behöver byta först.
Utöver delarna så behöver du
Clutch manintenance kit TRA Primary.jpg
- 1 "Clutch Puller Bolt" för 1200an
- 1 "fasthållare" för TRAn
- 3 st TRA Forks ex gör det själv i 1: inlägget här
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 2&start=10
Lite step by step modell Youtube för TRA och QRS mmär enklast att hitta hos DJ dvs Joe Imhoff
http://www.ibackshift.com/article/self- ... lp-135.asp där man dessutom ser hur de olika verktygen används
Under "Support" vidare finns massor av info också för bl a TRA med spec och tolerans för bussningar mm
TIPS:
Finns det minsta öppning och du har en bra relation med ÅF så skulle jag ta tillfället att diskutera montering av den nya E-drive 2 primären till rejält reducerat pris,
Vettigt prisatt av Ski-Doo i NA (450-500 USD) men Sverigepriset har jag inte sett ännu,
lär vara högre i vanlig ordning.....