Regler: Import av snöskoter från Finland
Postat: 29 november 2012, 03:51
Skriver väl ett par ord om import från ett annat EU land. Många är nog nyfikna (?)
Det jag skriver här är angående import av en ny snöskoter.
Det du börjar med är att se till att den har varit inregistrerad i Finland, dvs har ett finskt registreringsnummer. Det blir en enklare besiktning av fordonen genom att skotern redan är typgodkänd av finska transportstyrelsen och du gör en registreringsbesiktning och inte en nyregistreringsbesiktning då skotern ska vägas och lite nogrannare kontroll.
När du hämtar skotern från finsk ÅF så avregistrerar dom skotern. Observera att man kryssar i rutan begagnat fordon när man gör ursprungskontrollen genom att den redan har haft ett registreringsnummer. Även fast skotern är helt ny så är den begagnad enligt transportstyrelsen.
Från att man fått dom finska regpappren så tar det ungefär en månad innan skotern är klar att köra efter att ha skickat alla uppgifter till transportstyrelsen och väntat på svar från ursprungskontrollen och betalat moms till skatteverket och bokat tid hos bilprovningen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/
En inregistrering kostar i dagsläget:
Ursprungskontroll: 700kr
Registreringsbesiktning: 1680kr
Regskylt + Påställningsavgift: 160kr
Skatteverket: 25% av priset, ny skoter köps utan finsk moms.
För min del handlade det här en besparing på 15000kr jämfört med att köpa likadan maskin i Sverige, vilket är en bra slant som man kan göra annat för.
Så här ser godkännandet från registreringsbesiktningen ut. Dom tittar på skotern i 10 minuter och skriver av allt som står på tunneln och lite pappersarbete några minuter till så är skotern svensk.
Det som måste finnas på tunneln.
Chassienummer
CE märkning
Vikt
Effekt
Svensk handbok
Uppvisande av COC dokument. (Finns i handboken)
Allt detta finns på alla Lynx och Skidoo.
Polaris t.ex är inte besiktningsklar direkt från kartong för uppgifterna saknas (Gäller i alla fall 2012) Men det går att lösa att importera en ny Polaris också utan att betala 9800kr som svensk Polaris ÅF kräver för ett COC dokument.
Du kan göra service i Sverige hos valfri BRP ÅF.
Garantiåtgärd är jag osäker på men eftersom Finsk ÅF garantireparerade min svensksålda RE -09 så gissar jag att det är BS om svensk ÅF nekar en att ta på sig garantiåtgärd.
Före du bestämmer dig för att importera en skoter, räkna med alla kostnader som jag skrivit ovan plus ev. bränslekostnader till Finland om du har långt att åka och Euron kanske inte är lika prisvärd nästa höst och det kanske bara skiljer 5000kr mellan en import eller svensk köp. Och då kanske det inte är värt arbetet.
Hoppas jag har besvarat dom flesta frågetecknen kring import av snöskotrar och att det inte är så krångligt som många kanske tror. Men visst klart det är enklare att handla från en svensk ÅF.

Det jag skriver här är angående import av en ny snöskoter.
Det du börjar med är att se till att den har varit inregistrerad i Finland, dvs har ett finskt registreringsnummer. Det blir en enklare besiktning av fordonen genom att skotern redan är typgodkänd av finska transportstyrelsen och du gör en registreringsbesiktning och inte en nyregistreringsbesiktning då skotern ska vägas och lite nogrannare kontroll.
När du hämtar skotern från finsk ÅF så avregistrerar dom skotern. Observera att man kryssar i rutan begagnat fordon när man gör ursprungskontrollen genom att den redan har haft ett registreringsnummer. Även fast skotern är helt ny så är den begagnad enligt transportstyrelsen.
Från att man fått dom finska regpappren så tar det ungefär en månad innan skotern är klar att köra efter att ha skickat alla uppgifter till transportstyrelsen och väntat på svar från ursprungskontrollen och betalat moms till skatteverket och bokat tid hos bilprovningen.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/
En inregistrering kostar i dagsläget:
Ursprungskontroll: 700kr
Registreringsbesiktning: 1680kr
Regskylt + Påställningsavgift: 160kr
Skatteverket: 25% av priset, ny skoter köps utan finsk moms.
För min del handlade det här en besparing på 15000kr jämfört med att köpa likadan maskin i Sverige, vilket är en bra slant som man kan göra annat för.
Så här ser godkännandet från registreringsbesiktningen ut. Dom tittar på skotern i 10 minuter och skriver av allt som står på tunneln och lite pappersarbete några minuter till så är skotern svensk.
Det som måste finnas på tunneln.
Chassienummer
CE märkning
Vikt
Effekt
Svensk handbok
Uppvisande av COC dokument. (Finns i handboken)
Allt detta finns på alla Lynx och Skidoo.
Polaris t.ex är inte besiktningsklar direkt från kartong för uppgifterna saknas (Gäller i alla fall 2012) Men det går att lösa att importera en ny Polaris också utan att betala 9800kr som svensk Polaris ÅF kräver för ett COC dokument.
Du kan göra service i Sverige hos valfri BRP ÅF.
Garantiåtgärd är jag osäker på men eftersom Finsk ÅF garantireparerade min svensksålda RE -09 så gissar jag att det är BS om svensk ÅF nekar en att ta på sig garantiåtgärd.
Före du bestämmer dig för att importera en skoter, räkna med alla kostnader som jag skrivit ovan plus ev. bränslekostnader till Finland om du har långt att åka och Euron kanske inte är lika prisvärd nästa höst och det kanske bara skiljer 5000kr mellan en import eller svensk köp. Och då kanske det inte är värt arbetet.
Hoppas jag har besvarat dom flesta frågetecknen kring import av snöskotrar och att det inte är så krångligt som många kanske tror. Men visst klart det är enklare att handla från en svensk ÅF.
