Sida 1 av 2
GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 19 februari 2013, 11:11
av Lövviksbon
Hallå, tänkte kolla om någon annan har haft samma problem som jag.
När jag kör på 1:an så låter det som att mattan tar i tunneln, men inte när jag kör på 2:an.
Har lyft upp och kollat och kännt och kan inte se att det tar i nånstans.
Tänkte att det var det för jag har bytt matta.
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=1327
Sen satte jag en skruvmejsel mot örat och växellådan och jag tycker det låter som att ljudet kommer från den tyvärr.
Den drar bra på 1:an i allafall.
Låt teorierna flöda. Helst de som inte kostar mig en massa pengar.

Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 19 februari 2013, 19:52
av Lynxfun
Gratis är ju att alltid köra på 2:an
En matta med mer kammar påfrestar drivlinan mer, kan vara så att du behöver lyfta locket och kontrollera om drev är ok för 1:an
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 10:00
av Lövviksbon
Nu köpte jag den med trasig matta för en symbolisk peng så jag vet inte ifall
problemet fanns eller kom efter den nya mattan.
Men jag har kört högst en mil med nya mattan, så jag vet inte hur mycket jag hunnit
belasta lådan på den tiden.
Finns det nån verkstadshandbok nånstans för min skoter? Så jag kan läsa lite om att
plocka isär lådan innan jag börjar inspektera.
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 10:35
av Lynxfun
Går säkert att ta en kopia från en verkstadshandbok hos en serviceminded ÅF, annars brukar sprängskissen räcka en bit, finns bl a på Stenmarks i Tärna som pdf.
Vad jag upplevt är att det oftast varit något lager som börjar ge sig så kugghjulen börjar äta lite på varandra när en låda gått 1500-2000 mil.
Brukar räcka med att byta lager och ev slipa en aning på kuggen om det inte gått för långt , ska gå att hitta standard SKF till vettig peng.
Iofs värt att byta de flesta lager om man delar lådan men det kan vara mer sommarjobb om du bedömer att de klarar resten av säsongen, kanske med hjälp av lite extra och tjockare olja i lådan.
http://files.stenmarksmaskin.se/sprangskisser
5900 1988
http://files.stenmarksmaskin.se/sites/d ... 201988.pdf
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 13:19
av Lövviksbon
Att kuggarna bottnar låter som en bra teori.
Då ska jag nog svarva av splinsen till bromsskivan samtidigt,
så jag kan göra en bromsskiva med krysskil istället.
Frågan är om jag vågar köra på 2:an säsongen ut?
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 15:55
av Lynxfun
Lövviksbon skrev: Frågan är om jag vågar köra på 2:an säsongen ut?
Beror på dagsstatus i lådan och vilken risk du vill ta, planerad långtur eller bara hämta ved 500 m bakom huset ger lite olika underlag.
Antar att du efter mattbytet är säker på att lager/nedre regioner i lådan känts ok!
Jag skulle lyfta maskinen bak så mattan hänger fritt, lyfta locket på växellådan och sedan med hjälp av ett par extra händer dra matta/låda åt samma respektive motsatta håll samtidigt som du okulärkontrollerar ner i lådan efter något misstänkt.
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 18:14
av Lövviksbon
Är det locket på toppen av lådan du tänker på då?
Är det bara att lyfta locket, inte en massa små pinaler som faller isär?
Tycker växellådor är läskiga. Många små pinaler och kuggar överallt.
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 20 februari 2013, 19:04
av Lynxfun
Ingen fara, lossa bultarna och glänta lite med bra belysning så ser du att det är liten risk för explosion
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 25 februari 2013, 18:34
av Lövviksbon
Hittade felet. En trasig kugg på 1:ans drev.
Är det någon som har en rasad låda som jag kan få köpa delar ur?
Re: GLX-5900 ( 1988 ) Växellådsproblem... ?
Postat: 25 februari 2013, 18:36
av Lövviksbon
Annan vinkel.