Har nyligen glad i lyckan köpt mig en Lynx Enduro-600 SP ( 2001 )
med drevkit osv osv
första som hände var magnapullras sedan ett till igen o sen efter det stator o svänghjulet,
...Nu till min undran,
själva blocket verkar vara utbytt till ett äldre från en 99'a eller 00'a.
Som jag kunnat se har det inte tryckt ut fett på några av sidorna om veven men det var nyligen bytt kolvar efter ett ras på PTO sidan så jag undrar om man vågar köra med denna skoter mer eller om man måste vidta några åtgärder omgående den har trots alllt rullat ca 1000 mil så vad är typiska saker som brukar haverera vid dom miltalen, antar då dom bytt blocket att dom satt in nytt fett på vevpartiet om det behövs ?
Enduro-600 SP ( 2001 ) Att tänka på som ny ägare... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Enduro 600 SP 2001 ORO
Kolla detta...tobbe_ny skrev:Har nyligen glad i lyckan köpt mig en lynx enduro 600 sp
det första som hände var magnapullras sedan ett till igen o sen efter det stator o svänghjulet !![]()
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=1627
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Enduro 600 SP 2001 ORO
denna modden är gjord på den nya magnapullen satte även en låsmutter på yttersidan
hur det med motorn på denna då¨? verkar vara lite racklat så :/

hur det med motorn på denna då¨? verkar vara lite racklat så :/
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Enduro 600 SP 2001 ORO
Det finns inget som "vanligtvis" går sönder på denna motor vid de miltalen.
Veven skall fettas någongång. Görs detta i tid är allt OK.
Sedan så slits givetvis kolvar, ringar och lager som i vilken motor som helst. Detta kan man kolla igenom, eventuellt byta ringar om kolvarna ser bra ut och håller måtten.
Det jag undrar är ju varför motorn havererat och exakt vad som byttes...?
Enligt mig: Går den bra, veven fettad och kompressionen bra så är det bara att köra säsongen ut. Så länge du inte har tiden till att riva motorn för att gå igenom den.
Veven skall fettas någongång. Görs detta i tid är allt OK.
Sedan så slits givetvis kolvar, ringar och lager som i vilken motor som helst. Detta kan man kolla igenom, eventuellt byta ringar om kolvarna ser bra ut och håller måtten.
Det jag undrar är ju varför motorn havererat och exakt vad som byttes...?
Enligt mig: Går den bra, veven fettad och kompressionen bra så är det bara att köra säsongen ut. Så länge du inte har tiden till att riva motorn för att gå igenom den.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: Enduro-600 SP ( 2001 ) Att tänka på... ?
vev nyfettad o lager bytta nya kolvar o det så de borde inte va några problem nyligen bytt magnapull stator o svänghjul så nu e den redoför påsk 
