Om jag tar bort kräningshämmarn,
Hur mycket påverkar det fjädringen då de får jobba mer individuellt?
Blir de mycket mjukare?
Kör med förspänningen på 2an nu, provat vrida upp till 4-5 o testat lite men vet it riktigt.... Vill it den ska "säcka till/dyka" ALLTför mkt mer i snön vid släpp av gaspådrag heller eller vad man ska säga, håller mig för det mesta borta från leden dock o lite sämre egenskaper där är jag medveten om att det blir, vilket jag nog kan leva med.
Är av modell som går rakt genom baljan o in i 2 plastfästen som glider längs a-armarna.
Funderat på att ta bort från ena sidan och testa, men kom på att då lär den väl bara oskyddat slå ner på staget? = it så bra kanske...
Kanske möjligt ta bort båda o vika upp den o fästa på nå vis dock för test?
Vissa har jag läst förespråkat byte av fjäder/omschimsning, har ingen lust göra något alls åt dämparna i vinter dock. Hursomhelst, nån som kan svara på hur mkt det påverkar dämpningen, tror ni det it vore nå större problem?
Ski-Doo Summit-800 ( 2006 )
Tacksam för svar // Snövilde
Ski-Doo Summit-800 ( 2006 ) Ta bort krängningshämmare... ?
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Re: Borttagning krängningshämmare
Rent generellt så är det hårdare fjädrar alternativt öka på fjäderförspänningen ordentligt
som gäller då man tar bort krängningshämmaren.
som gäller då man tar bort krängningshämmaren.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx 39a, Summit -06
Re: Borttagning krängningshämmare
Det är så ja...
Vore jävligt o kapa av den o kasta iväg bara för att upptäcka det behövs kraftigare fjädrar.
Tror du det kommer behövas?
Borde väl dock kanske gå ta lös den o vinkla bak o klura ut nån enkel lösning for o fästa den så på, för att kunna testa....
Kunna sätta tebax den om man märker det behövs kraftigare fjädrar o dessutom kunna sälja original när den dan kommer.
Vore jävligt o kapa av den o kasta iväg bara för att upptäcka det behövs kraftigare fjädrar.
Tror du det kommer behövas?
Borde väl dock kanske gå ta lös den o vinkla bak o klura ut nån enkel lösning for o fästa den så på, för att kunna testa....

Kunna sätta tebax den om man märker det behövs kraftigare fjädrar o dessutom kunna sälja original när den dan kommer.
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: Ski-Doo Summit-800 ( 2006 ) Ta bort krängningshämmare... ?
Testa montera lös och vik upp den som du säger.
Du måste testa själv för att veta om det funkar för dig. Kör du mest lössnö kommer du nog aldrig montera tillbaka mer. Det bör räcka med att spänna fjädrarna att börja med.
Hurvida du förlorar pengar vid försäljning om du kapar sönder den i stället för att montera lös den i ett stycke...
Vill du vara nöjd med din skoter eller ska nästa ägare vara det, jag tycker det är värt det. Men hade personligen monterat lös den "hel".
Du måste testa själv för att veta om det funkar för dig. Kör du mest lössnö kommer du nog aldrig montera tillbaka mer. Det bör räcka med att spänna fjädrarna att börja med.
Hurvida du förlorar pengar vid försäljning om du kapar sönder den i stället för att montera lös den i ett stycke...
Vill du vara nöjd med din skoter eller ska nästa ägare vara det, jag tycker det är värt det. Men hade personligen monterat lös den "hel".
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

-
- LynxTalk Member
Jo, ska ta o göra det här nu nån dag.
Visst äre ju så, att man själv ska vara nöjd med den och it vara rädd för att göra saker för att få den som man vill. Är ju dock trots allt alltid fint att kunna montera tebax en sak som denna om det så skulle önskas, fast jag har en övervägande känsla av att jag personligen ej kommer vilja det. Det sitter ju ett fäste som i ytterkanterna på baljan på vardera sidan den går igenom, tänkte vika upp den, borra rakt igenom det och trä igenom något för att hålla den på plats. Vad tror ni om det?
Hört om en del som fått ut den hel, men att få tillbaka den vore en annan femma tydligen. Är väl dock it alls omöjligt jag bestämmer mig för att bara kapa o kasta den åt fanders senare, hehe ;P
// Snövilde
Visst äre ju så, att man själv ska vara nöjd med den och it vara rädd för att göra saker för att få den som man vill. Är ju dock trots allt alltid fint att kunna montera tebax en sak som denna om det så skulle önskas, fast jag har en övervägande känsla av att jag personligen ej kommer vilja det. Det sitter ju ett fäste som i ytterkanterna på baljan på vardera sidan den går igenom, tänkte vika upp den, borra rakt igenom det och trä igenom något för att hålla den på plats. Vad tror ni om det?
Hört om en del som fått ut den hel, men att få tillbaka den vore en annan femma tydligen. Är väl dock it alls omöjligt jag bestämmer mig för att bara kapa o kasta den åt fanders senare, hehe ;P
// Snövilde
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Bara dra med kattstrypare på något sätt så bör det funka.
Har dom monterat dit den i fabrik, så ska den väl gå att få ut och in igen utan att skära sönder den.
Har dom monterat dit den i fabrik, så ska den väl gå att få ut och in igen utan att skära sönder den.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

-
- LynxTalk Member
Exakt.
Haha jo man tycker ju det. Måste dock demontera baljan o så tror jag för att kunna få in den igen. Ibland lättare få ut grejor än in. Men men.... Kan ha fel. Nåja, återkommer väl senare med resultat kanske.
Haha jo man tycker ju det. Måste dock demontera baljan o så tror jag för att kunna få in den igen. Ibland lättare få ut grejor än in. Men men.... Kan ha fel. Nåja, återkommer väl senare med resultat kanske.