Är riktigt besviken på framkomligheten hos min Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ).
Efter ett oräkneligt antal fastkörningar måste jag försöka lösa problemet... alt. sälja skräpet!
Har tidigare kört Commander-600 ( 2011 ), men valde 49:an för att få en något smidigare skoter.
Men Commander kör ju åttor kring 49:an!
Har dock sett en skillnad i boggien hos dessa två...
49:an har små "länkar" vid främre svingarmen, vilket Commandern saknar?! (Se bild)
Är det någon som vet eller har provat hur skotern uppför sig om man tar bort dessa?
Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en = kass i snön?
Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en = kass i snön?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av henele den 9 mars 2013, 20:38, redigerad totalt 4 gång.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: 49:ans PPS-boggie?
I nedanstående tråd behandlas iprincip samma problem...
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1837

Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1837

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Re: Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en...?
Ställde samma fråga på ett annat forum och har nu fått en förklaring till de länkar som förbinder boggieskenan med svingarmen.
Dessa "hundben" skall tydligen göra fjädringen progressiv och borde därmed inte ha någon avgörande påverkan på framkomligheten.
Men hur kan Commandern vara så otroligt mycket bättre då boggin är densamma?
Är verkligen mattans bredd hela svaret?
Jag förstår de teorier som finns om mattans attackvinkel,
men i min värld är attackvinkeln bara en av många påverkande faktorer.
Snökvalitet, viktförflyttning mm. förändrar ju attackvinkeln direkt?!
Dessa "hundben" skall tydligen göra fjädringen progressiv och borde därmed inte ha någon avgörande påverkan på framkomligheten.
Men hur kan Commandern vara så otroligt mycket bättre då boggin är densamma?
Är verkligen mattans bredd hela svaret?
Jag förstår de teorier som finns om mattans attackvinkel,
men i min värld är attackvinkeln bara en av många påverkande faktorer.
Snökvalitet, viktförflyttning mm. förändrar ju attackvinkeln direkt?!
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Lite Off Topic, men handlar i alla fall om dessa "Hundben"
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1712
Läs speciellt det 4'de inlägget i tråden.
Länk: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1712
Läs speciellt det 4'de inlägget i tråden.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en...?
Givetvis spelar mattans area emot snön en enorm betydelse,henele skrev:Men hur kan Commandern vara så otroligt mycket bättre än 49'an då boggin är densamma ?
Är verkligen mattans bredd hela svaret?
Jag förstår de teorier som finns om mattans attackvinkel,
men i min värld är attackvinkeln bara en av många påverkande faktorer.
Snökvalitet, viktförflyttning mm. förändrar ju attackvinkeln direkt?!
men PPS boggin är inte konstruerad för att vara en riktigt bra snögångare !!
Mattvinkeln/Attackvinkeln har en mycket mycket större inverkan än vad de flesta tror på hur maskinen går/tar sig fram i deep snow/ospårat.
LYNX har försökt förbättra just detta på vissa modeller av BoonDocker ( 2013 ) men resultatet är ändå inte helt lyckat i jämförelse med en renodlad deep snow/djupsnö boggi.
PPS boggin är konstruerad för att svälja gupp och knölar maximalt och ingenting annat.

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 30 oktober 2013, 22:05
- Skoter: Boondocker 39 800 -14
- Ort: Östersund
Re: Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en = kass i sn
Om jag skulle byta 49:an mot en Boondocker 3900 DS -13 skulle jag ha samma problem men vara x tusen kr fattigare tror ni?
- RannerKing
- Crew Member
- Inlägg: 2401
- Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
- Ort: Vittangi/ Kiruna
Re: Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en = kass i sn
Troligtvis inte då den fungerar rätt bra i snö.
Försök komma åt att provköra innan eventuellt byte så blir beslutet lättare.
Försök komma åt att provköra innan eventuellt byte så blir beslutet lättare.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Re: Ranger-49 600 E-Tec ( 2013 ) Länkar i PPS:en = kass i sn
Man kan inte ta bort hundbenen, då funkar inte boggin alls utan du knäcker antagligen främre boggidämparen om du försöker köra då nedre fästet snurrar runt. Har inte Commandern dessa hundben?
DS-maskinerna har något annan boggigeometri än de andra PPS-beväpnade maskinerna men t.ex min BD 800 3900 går fortfarande strået sämre i snön än Freeriden jag hade innan med samma mattlängd.
DS-maskinerna har något annan boggigeometri än de andra PPS-beväpnade maskinerna men t.ex min BD 800 3900 går fortfarande strået sämre i snön än Freeriden jag hade innan med samma mattlängd.