BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja... ?

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
tony0
LynxTalk Member
Skoter: Lynx x-trim 800

BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja... ?

Inlägg av tony0 »

Undrar hur BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja funkar ?
Den är ju riktigt billig.
Men ibland får man vad man betalar för inte kul att få en skuren motor bara för att man snålar lite.
:think:
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Re: BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja... ?

Inlägg av 2stroke »

Jag har ingen erfarenhet utav den och ej heller sett några tester på den,
men den tillverkas utav STATOIL.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
pullingteeth
LynxTalk Member
Skoter: Rave 800 -08

Sv: BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja... ?

Inlägg av pullingteeth »

En bekant kör sin Ski-Doo Formula Plus på Biltema's helsyntetiska.
Bara två liter än så det är för tidigt att säga något om den.
Personligen tror jag den funkar men törs inte prova själv då jag blivit feg efter många haverier
och chansar ogärna varken med soppa eller olja.
korkenmefjomp
LynxTalk Member
Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05

Inlägg av korkenmefjomp »

Har hört ryktesvägen att det är Statoils olja, men andra sorteringen går till Biltema å första till Statoil. Vet inte vad det innebär riktigt menmen.... Jag tror inte biltemas olja är så dålig som folk säger, då skulle dom slutat sälja den för länge sen isf!

Har kört alla båtar å bilar jag haft på Biltemas olja... tillåme bmw 325an ja hade(tills toppen sprack för mig), vet inte va de berodde på, ja böt motor å sålde iväg den ba...
Mvh Emil
Tynny
Rookie Member
Skoter: Lynx xtrim 800R 2010

Inlägg av Tynny »

Åkte ca150 mil med den i en Yamaha viper funkade hur bra som helst. Avgasventilerna såg lika sotig ut som med vilken annan olja jag kört på. Åkte även 200 mil med en ski doo 800 -07 också, samma sak även där. Rökte och luktade varken mer eller mindre heller..
Stillborn
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 HO -03

Inlägg av Stillborn »

Tror inte heller att det är nå fel på biltemas oljor , är ju lätt att säga att biltemas grejor inte håller när man oftast bara vågar prova på gamla slitna motorer och sen skylla på oljan när det rasar

Har kört cross i många år och den bästa oljan är också den billigaste jag testat , Statoil Race Way !
har kört alla möjliga märken Yamalube, Castrol , Lucas Oil ja tamejfan allt , Castrol va ett rent skämt i min maskin och även bland dom dyraste , lät som ett spett i motorn varje gång man peta i en växel

Nu är det ju 4 takt vi pratar om men ville bara säga att det inte alltid är att dyrast är bäst
Gabbe1
LynxTalk Member
Skoter: Xtrim 850 -18

Inlägg av Gabbe1 »

På snowmobile forumet så hävdar "Boost III" att de två bästa oljorna är Aspen och Statoils helsyntet. Om det nu är så att Biltema är samma som Statoil så borde det vara en mycket bra olja.

Det bör väl kanske tilläggas att Boost III inte är någon random självutnämnd expert utan han har verkligen en gedigen kunskap och erfarenhet av 2-taktare som körs under extrema förhållanden.
kramer178racing
LynxTalk Member
Skoter: Lynx 600 Rs-2011, Boondocker 600 3700-14

Inlägg av kramer178racing »

korkenmefjomp skrev:Har hört ryktesvägen att det är Statoils olja, men andra sorteringen går till Biltema å första till Statoil. Vet inte vad det innebär riktigt menmen.... Jag tror inte biltemas olja är så dålig som folk säger, då skulle dom slutat sälja den för länge sen isf!

Har kört alla båtar å bilar jag haft på Biltemas olja...
Vet inte om det stämmer,
men ska tydligen vara 1:a sortering av Statoils olja nu.
Då Biltema köper sånna volymer att en 2:a sortering inte finns i nog stora volymer.
Da Weasel
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GLS

Inlägg av Da Weasel »

Att tillverka/blanda olja är en mycket raffinerad och exakt procedur och någon form av "andra sortering" finns inte.
Det är bara att kolla på burken vilken spec oljan uppfyller, hälla i och vara glad.
Själv använder jag helst Red Line´s oljor, enbart för att jag är en liten oljebög! :)
Skriv svar