Undrar hur BILTEMA's helsyntetiska 2-takts olja funkar ?
Den är ju riktigt billig.
Men ibland får man vad man betalar för inte kul att få en skuren motor bara för att man snålar lite.
En bekant kör sin Ski-Doo Formula Plus på Biltema's helsyntetiska.
Bara två liter än så det är för tidigt att säga något om den.
Personligen tror jag den funkar men törs inte prova själv då jag blivit feg efter många haverier
och chansar ogärna varken med soppa eller olja.
Har hört ryktesvägen att det är Statoils olja, men andra sorteringen går till Biltema å första till Statoil. Vet inte vad det innebär riktigt menmen.... Jag tror inte biltemas olja är så dålig som folk säger, då skulle dom slutat sälja den för länge sen isf!
Har kört alla båtar å bilar jag haft på Biltemas olja... tillåme bmw 325an ja hade(tills toppen sprack för mig), vet inte va de berodde på, ja böt motor å sålde iväg den ba...
Åkte ca150 mil med den i en Yamaha viper funkade hur bra som helst. Avgasventilerna såg lika sotig ut som med vilken annan olja jag kört på. Åkte även 200 mil med en ski doo 800 -07 också, samma sak även där. Rökte och luktade varken mer eller mindre heller..
Tror inte heller att det är nå fel på biltemas oljor , är ju lätt att säga att biltemas grejor inte håller när man oftast bara vågar prova på gamla slitna motorer och sen skylla på oljan när det rasar
Har kört cross i många år och den bästa oljan är också den billigaste jag testat , Statoil Race Way !
har kört alla möjliga märken Yamalube, Castrol , Lucas Oil ja tamejfan allt , Castrol va ett rent skämt i min maskin och även bland dom dyraste , lät som ett spett i motorn varje gång man peta i en växel
Nu är det ju 4 takt vi pratar om men ville bara säga att det inte alltid är att dyrast är bäst
På snowmobile forumet så hävdar "Boost III" att de två bästa oljorna är Aspen och Statoils helsyntet. Om det nu är så att Biltema är samma som Statoil så borde det vara en mycket bra olja.
Det bör väl kanske tilläggas att Boost III inte är någon random självutnämnd expert utan han har verkligen en gedigen kunskap och erfarenhet av 2-taktare som körs under extrema förhållanden.
korkenmefjomp skrev:Har hört ryktesvägen att det är Statoils olja, men andra sorteringen går till Biltema å första till Statoil. Vet inte vad det innebär riktigt menmen.... Jag tror inte biltemas olja är så dålig som folk säger, då skulle dom slutat sälja den för länge sen isf!
Har kört alla båtar å bilar jag haft på Biltemas olja...
Vet inte om det stämmer,
men ska tydligen vara 1:a sortering av Statoils olja nu.
Då Biltema köper sånna volymer att en 2:a sortering inte finns i nog stora volymer.
Att tillverka/blanda olja är en mycket raffinerad och exakt procedur och någon form av "andra sortering" finns inte.
Det är bara att kolla på burken vilken spec oljan uppfyller, hälla i och vara glad.
Själv använder jag helst Red Line´s oljor, enbart för att jag är en liten oljebög!