Innehåller stor services?/första?
Innehåller stor services?/första?
tänkte bara litegrann eftersom förra ägaren inte gjort nån service sa han så väntat mer på service än kört nåt så undra lite när en firma säger stora service, vad innehåller den? kanske är olika men oftast då? är de samma som första och det som står i instruktionsboken typ? Eftersom tittar man på mätaren gått 600.
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: Innehåller stor services?/första?
Med dom miltalen är det inte helt onödigt att dela motorn, vetta veven, kolla kolvar osv.
Med andra ord en motorrenovering, detta är inget som görs som service.
Service är mera byta kedjehusolja, byta stift och annat trudilutt...
Med andra ord en motorrenovering, detta är inget som görs som service.
Service är mera byta kedjehusolja, byta stift och annat trudilutt...
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Jo service killen nämnde även kan var dags för kolvbyte beroende på status. Men dem gör inte så mkt på en service alltså?
Har jag då iaf typ från nu och hela sommaren på att få sånt fixat och lära mig bli mekaniker av nån som kan.
Har jag då iaf typ från nu och hela sommaren på att få sånt fixat och lära mig bli mekaniker av nån som kan.

- RannerKing
- Crew Member
Ja, kolvarna kan vara dags att byta.
När jag renoverade min gamla 700:a tog jag dock bara och mätte kolvarna, dessa var helt OK så dom fick bara nya ringar. Var det originalkolvarna (Ägde ej den sen ny) så har dom nu snurrat över 1000mil.
Nej, en basic service är inte mycket att hurra för enligt mig.
Kolla vad dom ska ha för att gå igenom hela motorn samt variatorer, men tror det inte blir billig. Fördelen är att det är rätt enkelt att göra själv. Tror det ser ut som ett större jobb än det är för den som är lite grön. Väljer du att göra det själv så finns all information du behöver här på forumet så det ska nog ordna sig.
När jag renoverade min gamla 700:a tog jag dock bara och mätte kolvarna, dessa var helt OK så dom fick bara nya ringar. Var det originalkolvarna (Ägde ej den sen ny) så har dom nu snurrat över 1000mil.
Nej, en basic service är inte mycket att hurra för enligt mig.
Kolla vad dom ska ha för att gå igenom hela motorn samt variatorer, men tror det inte blir billig. Fördelen är att det är rätt enkelt att göra själv. Tror det ser ut som ett större jobb än det är för den som är lite grön. Väljer du att göra det själv så finns all information du behöver här på forumet så det ska nog ordna sig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

Jo, kör man fint som säga så har också hört från en del att saker och ting håller länge.
Ska kolla det eller om jag frågar nån jag känner som säga som kan kolla igenom och status på allt iaf och samtidigt visa mig =) För billigt blir de nog inte, t.ex bara servicen och ett eventuellt byta av kolvar tillsammans skulle hamna på runt tio sa han om man skulle göra det.
jo ett bra forumet detta vad jag märkt hittills även om jag kanske inte haft dem mest avancerad frågorna än så länge. =)
Tack för svar.
Ska kolla det eller om jag frågar nån jag känner som säga som kan kolla igenom och status på allt iaf och samtidigt visa mig =) För billigt blir de nog inte, t.ex bara servicen och ett eventuellt byta av kolvar tillsammans skulle hamna på runt tio sa han om man skulle göra det.
jo ett bra forumet detta vad jag märkt hittills även om jag kanske inte haft dem mest avancerad frågorna än så länge. =)
Tack för svar.
- RannerKing
- Crew Member
Det var inte gratis, blir betydligt billigare att göra själv.
// Mattias

jo, han sa att det kunde dra upp mot en tio vad nu de innebär, sen som jag fatta det så är denna verkstad här i mora sån där lynx/skidoo verkstad om jag inte fattat fel, men som sagt,alla verkstäder är väl dyrare än att göra själv?
-
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx rc 800 -07
Fördelen med verkstad är ju oftast garanti på jobbet, å kvitto. 

jo, är därför jag föredrar en verkstad även om dem kan vara lite dyrare =) Däremot kanske det är lite svårare att säga tills en verkstad, kan ni kolla genom motorn att hela motorn är hel så inget behövs bytas eller tvärtom, det där och dedär bör bytas innan vintersäsong som säga. =) eller hela skotern för den delen som säga. =)
- RannerKing
- Crew Member
frågan är ju om det är värt det på en skoter i denna prisklass. Garanti är ju bra men kvitton drar knappt upp priset något. Sen kan man hitta en fungerande motor för 5-6000 eller en fungerande skoter för 15- 20000. Men allt beror ju på hur länge man planerat att ha kvar skotern också. Ska man köra med den själv i några år kanske det är värt pengarna.
// Mattias