Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Allt om EVO chassiet. (2001-2006)
Stillborn
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 juni 2013, 17:42
Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 HO -03
Ort: Ljusdal

Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Inlägg av Stillborn »

Tjenamoss !

Är en färsking här på forumet så jag säger Tjenis! på allihopa innan jag börjar bråka med dumma frågor haha

Ja vart börjar vi , har köpt en Ranger Mountain 800 HO -03 till bra kurs , som jag håller på att fräscha till innan vintern och håller som bäst på med motorn rev ner den idag och insåg att den va i stort sett tom på fett men inget haveri , ibland har man tur :P

Nu kommer denna härliga fråga som behandlas 1000 tals gånger i trådar om oljesmörjning , har sökt som en tok på olika forum, men ser olika svar hela tiden så nu tänkte jag göra en definitiv lista hur jag ska gå tillväga och vad exakt jag behöver göra

Veven kommer byggas om med nya lager riktas och hela baletten, oljekanaler borras mm , ska även bygga en "bricka" för packboxen på PTO sidan

Så nu fråga 1 : Vilka packboxar ska tas bort ?
Fråga 2 : oljekanalerna räcker det verkligen att borra upp dom 6-7 mm , känns lite lite med tanke på att dom inre nästan badar i olja , eller tänker jag fel ?
Fråga 3: Kan jag köra med separatsmörjning eller måste jag köra olja i tanken ?
Fråga 4: Nått jag glömt ?

Skulle ju vara fint om nån som verkligen gjort det svarar då det inte bli en massa onödiga inlägg

ha re gött på er alla / Chrille
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av RannerKing »

Välkommen!

1. Tror ej du behöver ta bort någon. Kan du fota veven och lägga upp en bild?
2. 6mm räcker. Och du tänker nog lite fel. Drevet badar i olja.
3. Spelar ingen roll. Separat tank är bekvämt. Blandar du i bensin vet du exakt hur mycket olja den får.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Stillborn
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 juni 2013, 17:42
Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 HO -03
Ort: Ljusdal

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av Stillborn »

Bild

en bild på den , är det nån packbox jag behöver ta bort ? vill gärna få ett så fritt flöde som det bara går , man vill ju åka lite med mellan skruvningarna :P
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av RannerKing »

Du behöver inte demontera någon packbox.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Stillborn
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 juni 2013, 17:42
Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 HO -03
Ort: Ljusdal

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av Stillborn »

RannerKing skrev:Du behöver inte demontera någon packbox.
Varför har jag hört att jag måste det då ?
Är det någon annan modell av axel då eller ?

Och då blir alltså receptet
renovera veven helt original utan modifikationer och inga packboxar bortagna och inge fett
borra oljekanaler 6mm
Wössner kolvar
Boyesen rage cage

då ska jag väl klara mig en bit i vinter iaf :)
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av RannerKing »

Vissa axlar har en bussning mellan yttre lagren på PTO men det hade inte du.
Wössner har jag ingen koll på... I övrigt låter det lovande. :)
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av Stoft »

Wössner är grymma kolvar :tumme:
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av 2stroke »

Stillborn skrev:Tjenamoss !

Är en färsking här på forumet så jag säger Tjenis! på allihopa innan jag börjar bråka med dumma frågor haha

Ja vart börjar vi , har köpt en Ranger Mountain 800 HO -03 till bra kurs , som jag håller på att fräscha till innan vintern och håller som bäst på med motorn rev ner den idag och insåg att den va i stort sett tom på fett men inget haveri , ibland har man tur :P

Nu kommer denna härliga fråga som behandlas 1000 tals gånger i trådar om oljesmörjning,
har sökt som en tok på olika forum, men ser olika svar hela tiden så nu tänkte jag göra en definitiv lista hur jag ska gå tillväga och vad exakt jag behöver göra

Veven kommer byggas om med nya lager riktas och hela baletten, oljekanaler borras mm ,
ska även bygga en "bricka" för packboxen på PTO sidan

1. Vilka packboxar ska tas bort ?
2. Kan jag köra med separatsmörjning eller måste jag köra olja i tanken ?

// Chrille
:hello: Hej och välkommen hit till Forumet.

Det finns en hel del trådar om dessa trubbel här på forumet och de innehåller såvitt jag vet "Rätt" information.
Gör en sökning så hittar du nog många av dem.

1. De inre tätningarna på de dubbla lagren skall tas bort när man tänker köra stänk smort
( *Se bild )
2. Du bör köra oljeblandat direkt i tanken.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Stillborn
LynxTalk Member
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 juni 2013, 17:42
Skoter: Lynx Ranger Mountain 800 HO -03
Ort: Ljusdal

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av Stillborn »

2stroke skrev:Det finns en hel del trådar om dessa trubbel här på forumet och de innehåller såvitt jag vet "Rätt" information.
Gör en sökning så hittar du nog många av dem.

1. De inre tätningarna på de dubbla lagren skall tas bort när man tänker köra stänk smort
( *Se bild )
2. Du bör köra oljeblandat direkt i tanken.
Ok, men då så behöver jag som sagt inte göra nått då iom att det inte sitter någon tätningen där enligt sprängskisserna ? eller menar du att jag ska pilla bort "kapslingen" på lagren ?
Senast redigerad av Stillborn den 21 augusti 2013, 21:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Inlägg av 2stroke »

Stillborn skrev:Ok, men då så behöver jag som sagt inte göra nått då iom att det inte sitter någon packbox där enligt sprängskisserna ?

En annan fråga han kommer ju byta ut lagren mot de "senaste" lagren från BRP,
är dessa nå annorlunda jämfört med dom gamla ?
Det finns ingen packbox mellan lagret och själva vevhuset,
men lagret är i sig själv tätat med hjälp av en tätningsring som sitter i själva lagret.
Detta för att hålla fettet på plats och hindra urtvättning utav lagret.

Skall man köra stänk smort så ska dessa tätningsringar helt plockas bort.

:think: Du får nog ta och utveckala vad du menar med: ..."de senaste lagren ifrån BRP"...
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar