Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Köpte en rave för några dagar sen å håller på å förbereder mig tills snön faller!
Han ja köpte skotern av hade ägt den drygt 10 år,
han körde på:
Q8 sprint, syntetisk tvåtaktsolja, ISO-EGD, JASO FC
Och nej det stog inte om det var hel eller delsyntetisk.
Fråga 1: Jag antar att det är helsyntet, eller?
Fråga 2: Vad betyder ISO-EGD, JASO FC?
Han ja köpte skotern av hade ägt den drygt 10 år,
han körde på:
Q8 sprint, syntetisk tvåtaktsolja, ISO-EGD, JASO FC
Och nej det stog inte om det var hel eller delsyntetisk.
Fråga 1: Jag antar att det är helsyntet, eller?
Fråga 2: Vad betyder ISO-EGD, JASO FC?
Mvh Emil
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: rave 800 -01 oljespec frågor
1. Om jag inte minns fel så är Q8 Sprint delsyntet.
2. Vilken kvalitet oljan håller.
ISO-EGD är det bästa en olja kan få och JASO FC är den näst bästa.
Så man kan väl säga att det är en olja som håller bra klass.
Jag har kört Q8 Sprint i alla mina Lynxar och har inte haft några som helst klater,
sotar lite och luktar inte så mycket.
2. Vilken kvalitet oljan håller.
ISO-EGD är det bästa en olja kan få och JASO FC är den näst bästa.
Så man kan väl säga att det är en olja som håller bra klass.
Jag har kört Q8 Sprint i alla mina Lynxar och har inte haft några som helst klater,
sotar lite och luktar inte så mycket.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Q8 Sprint är en 2-T Olja av Delsyntet typ.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Har ingen Q8 mack i närheten där jag bor, alla mackarna här nere har ju slagit ihop till OK/Q8
å är osäker om dom har skoterolja, eftersom de e mkt mindre snöskotrar här nere!
å ja har mkt svårt att tänka mig att dom säljer stordunkar! (å de vill man ju ha)
Jag har läst igenom instruktionsboken till min rave 800, där står det använd endast:
"Bombardier-Rotax injection olja nr: 147 15 99"
Jag har sökt lite på nätet å letat efter den Bombardier-Rotax oljan men hittar den inte.... suck... den oljan har väl säkert bytt namn till nått annat fult namn eftersom min instruktionsbok är från 2001!
Fråga 3: Kan man beställa "Bombardier-Rotax injection olja nr: 147 15 99" någonstans på nätet?
Är Original oljan allt för dyr, blir det denna stället! http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... lja-36972/
å är osäker om dom har skoterolja, eftersom de e mkt mindre snöskotrar här nere!
å ja har mkt svårt att tänka mig att dom säljer stordunkar! (å de vill man ju ha)
Jag har läst igenom instruktionsboken till min rave 800, där står det använd endast:
"Bombardier-Rotax injection olja nr: 147 15 99"
Jag har sökt lite på nätet å letat efter den Bombardier-Rotax oljan men hittar den inte.... suck... den oljan har väl säkert bytt namn till nått annat fult namn eftersom min instruktionsbok är från 2001!
Fråga 3: Kan man beställa "Bombardier-Rotax injection olja nr: 147 15 99" någonstans på nätet?
Är Original oljan allt för dyr, blir det denna stället! http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-o ... lja-36972/
Mvh Emil
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 28 januari 2013, 14:43
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
- Ort: Skellefteå
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
I våras sålde både Skelleftebränslen och OK/Q8 i Skellefteå
Q8 helsyntet 20 Litersdunk för typ 1520 kr (som ett prisexempel )
Borde inte vara en omöjlighet för din lokala OK/Q8 mack att sälja dig en stordunk
delsyntet eller helsyntet till ett hyffsat pris, hör med dem
Q8 helsyntet 20 Litersdunk för typ 1520 kr (som ett prisexempel )
Borde inte vara en omöjlighet för din lokala OK/Q8 mack att sälja dig en stordunk
delsyntet eller helsyntet till ett hyffsat pris, hör med dem

Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Du kan köra på nästan vad som helst i den,
inga problem att t.ex fortsätta köra på den tidigare oljan.
Statoils "low smoke" eller OKs vanliga mineralolja funkar annars hur bra som helst i den.
Ha upp och kolla avgasportarna en gång om året bara.
Knalla in på närmaste Swedol, Laitis, Mekonomen eller liknande och köp olja,
dom flesta sådana firmor har större förpackningar och betydligt bättre pris än vad mackarna har.
Swedol brukar bl.a ha OK/Q8s oljor.
inga problem att t.ex fortsätta köra på den tidigare oljan.
Statoils "low smoke" eller OKs vanliga mineralolja funkar annars hur bra som helst i den.
Ha upp och kolla avgasportarna en gång om året bara.
Knalla in på närmaste Swedol, Laitis, Mekonomen eller liknande och köp olja,
dom flesta sådana firmor har större förpackningar och betydligt bättre pris än vad mackarna har.
Swedol brukar bl.a ha OK/Q8s oljor.
Senast redigerad av simon den 4 oktober 2013, 07:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Stoft
- Crew Member
- Inlägg: 1641
- Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Ort: Östersund
- Kontakt:
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Swedol säljer Q8 Sprint i 20L dunkar för 900:-
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
Kollade tidigare idag på swedols webbshop, 905 kr tog dom där.Stoft skrev:Swedol säljer Q8 Sprint i 20L dunkar för 900:-
Men frakten låg på nästan 400kr!
Blir väl till å åka till swedol i gävle imorrn å köpa i butik istället, 3 mil enkel borde väl starleten klara! men vettefan om den håller tur å retur

Mvh Emil
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 26 december 2011, 10:55
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Re: Rave-800 ( 2001 ) 2-T olje frågor... ?
det blev en 20L q8 sprint idag på swedol! 905kr tog dom i butik i gävle.
905/20=45,25/l hyffsat de!
Det hade tillkommit en ny beteckning på oljekraven där, API-TC++
Fråga: Vad exakt betyder API-TC++?
inte ens han på swedol visste
(kan inte fatta att man tycker de e så kul å testa folk som jobbar i butiker)
905/20=45,25/l hyffsat de!
Det hade tillkommit en ny beteckning på oljekraven där, API-TC++
Fråga: Vad exakt betyder API-TC++?
inte ens han på swedol visste

Mvh Emil
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Klassning av 2-T oljor
Det är många som inte inser att tvåtaktsoljan faktiskt är en motorolja.
Men trots att den blandas med bensin har den precis samma funktion
som en vanlig motorolja, att smörja, tvätta bort sot, förhindra rostbildning och att täta.
När det gäller tvåtaktsoljorna talar man aldrig om viskositet,
utan endast om kvalitetsklass.
På senare år har det kommit fram ett antal nya kvalitetsklasser
som inneburit en avsevärd höjning av oljekvaliteten på marknaden.
Klassning av 2-takts motorolja
Prestanda för 2-taktsmotoroljor anges med API-, ISO-, JASO- eller NNMA-klassificering.
Klassningen bestäms med hjälp av motor- och laboratorieprov.
API TA (ISO-L-ETA):
2-taktsmotorer för mopeder, gräsklippare och andra maskiner med låg effekt.
I regel under 50 cc.
API TB (ISO-L-ETB):
Oljans smörjeffekt är tillräcklig bland annat för motorcyklar och skotrar med låg effekt.
Används inte längre.
I regel 50 - 200 cc.
API TC (ISO-L-ETC):
Motorer som kan utsättas för skador på grund av tidig tändning och där oljan måste fungera vid mycket höga temperaturer utan att kolvringarna fastnar.
Oljans prestanda är tillräcklig för smörjning även av motorcyklar, snöskotrar och motorsågar med hög effekt.
I regel 50 - 500 cc.
API TCS:
Som API TC, men produkten är syntetisk
API TD (ISO-L-ETD):
För smörjning av utombordsmotorer.
Används inte längre.
JASO FB / ISO-L-EGB:
Olja av låg kvalitet
JASO FC / ISO-L-EGC:
Minimikrav för japanska motortillverkare.
JASO FCS:
Som JASO FC, men produkten är syntetisk.
ISO-L-EGD:
2-taktsoljor med utmärkt rengöringsförmåga och högre prestanda vid höga temperaturer.
NMMA TC-W3:
Utombordsmotorolja. Ersätter API TD.
Men trots att den blandas med bensin har den precis samma funktion
som en vanlig motorolja, att smörja, tvätta bort sot, förhindra rostbildning och att täta.
När det gäller tvåtaktsoljorna talar man aldrig om viskositet,
utan endast om kvalitetsklass.
På senare år har det kommit fram ett antal nya kvalitetsklasser
som inneburit en avsevärd höjning av oljekvaliteten på marknaden.
Klassning av 2-takts motorolja
Prestanda för 2-taktsmotoroljor anges med API-, ISO-, JASO- eller NNMA-klassificering.
Klassningen bestäms med hjälp av motor- och laboratorieprov.
API TA (ISO-L-ETA):
2-taktsmotorer för mopeder, gräsklippare och andra maskiner med låg effekt.
I regel under 50 cc.
API TB (ISO-L-ETB):
Oljans smörjeffekt är tillräcklig bland annat för motorcyklar och skotrar med låg effekt.
Används inte längre.
I regel 50 - 200 cc.
API TC (ISO-L-ETC):
Motorer som kan utsättas för skador på grund av tidig tändning och där oljan måste fungera vid mycket höga temperaturer utan att kolvringarna fastnar.
Oljans prestanda är tillräcklig för smörjning även av motorcyklar, snöskotrar och motorsågar med hög effekt.
I regel 50 - 500 cc.
API TCS:
Som API TC, men produkten är syntetisk
API TD (ISO-L-ETD):
För smörjning av utombordsmotorer.
Används inte längre.
JASO FB / ISO-L-EGB:
Olja av låg kvalitet
JASO FC / ISO-L-EGC:
Minimikrav för japanska motortillverkare.
JASO FCS:
Som JASO FC, men produkten är syntetisk.
ISO-L-EGD:
2-taktsoljor med utmärkt rengöringsförmåga och högre prestanda vid höga temperaturer.
NMMA TC-W3:
Utombordsmotorolja. Ersätter API TD.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se