Sida 1 av 1
Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 26 februari 2011, 01:41
av psike
Hejsan,
Köpte mig en ny rem idag då jag kände att jag skulle behövt ha en till...
gav mig då på en [i]Carlisle [b]XS-803[/b][/i] rem som en del lovordar.
Tog mig tiden att läsa på emballagepappen och där framgår det ju att man kan få en ny rem
på garanti inom 12 mån (man får betala lite frakt och sådär).
Är det någon som testat utnyttja denna utlovade garanti ?
Rembyte för 10+10 dollar låter ju onekligen trevligt hehe.
Re: Carlisle XS 803 - Garanti?
Postat: 26 februari 2011, 11:04
av mullfritz
Carlisle XS remmarna är så bra att man inte behöver utnyttja denna garanti...
Jag kör också med en
XS-803.
Re: Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 26 februari 2011, 12:36
av 2stroke
Dert går fin fint att lämna tillbaka den trasiga remmen på försäljningsstället.
( Dock måste du ha med rem kartongen, om jag inte minns fel

)
Man behöver inte skicka in remmen själv,
Allt enligt gällande Svenska garanti villkor.
.
Re: Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 26 februari 2011, 18:17
av psike
Har du lämnat in en Carlisle-rem på detta vis hos en ÅF ?
Vars har du läst de "svenska garantivillkoren" ?
Eller är det måhända så att du tänker en sedvanlig reklamation enl. KKL
(som ju riktas mot säljare i alla händelser) ?
Re: Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 26 februari 2011, 18:47
av 2stroke
psike skrev:Eller är det måhända så att du tänker en sedvanlig reklamation enl. KKL
(som ju riktas mot säljare i alla händelser) ?
Precis !!
Carlisle som tillverkare står för själva garantin som i sin tur säljer remmarna till tex den svenska importören som i sin tur distribuerar ut dem till försäljningsställena som säljer dem till kund.
....Vid reklamation så är förfarandet det tvärtom.
Kunden åberopar Garantin som
Carlisle ger på sin produkt hos försäljaren som skickar de trasiga till importören som i sin tur ställer ersättningskrav/nya remmar utav tillverkaren.
.
Re: Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 26 februari 2011, 18:56
av psike
2stroke skrev:psike skrev:Eller är det måhända så att du tänker en sedvanlig reklamation enl. KKL
(som ju riktas mot säljare i alla händelser) ?
Precis !!
Carlisle som tillverkare står för själva garantin som i sin tur säljer remmarna till tex den svenska importören som i sin tur distribuerar ut dem till försäljningsställena som säljer dem till kund.
....Vid reklamation så är förfarandet det tvärtom.
Kunden åberopar Garantin som
Carlisle ger på sin produkt hos försäljaren som skickar de trasiga till importören som i sin tur ställer ersättningskrav/nya remmar utav tillverkaren.
1. Med KKL menar jag KonsumentKöpLagen - den riktas mot säljare i alla händelser om problem uppstår.
2. Jag är inte jurist. :P
Garantin som den är formulerad på förpackningen till min rem och jag tolkar den mångt mer frikostig
än vad som skulle kunna falla under någon form av reklamation under Konsumentköplagen.
Detta är då en garanti frivilligt utfärdad av tillverkaren och det är även stipulerat hur man skall
gå tillväga för att utnyttja denna garanti.
På vilket sätt menar du att jag kan rikta krav inom ramen för garantin mot min ÅF,
givet att jag inte väljer att "åberopa" KKL som gäller alla varor, alltid (business2consumer) ?
(Det är väldigt mycket konsumenträttsdiskussioner i skotervärlden nuförtiden -
uppfriskande tycker jag och lärorikt) :)
Re: Carlisle "XS" - Garanti ?
Postat: 6 mars 2011, 10:44
av Penken
att det skulle gå att reklamera en rem låter ju otroligt bra.
med tanke på att vissa remmar går sönder inte har med remmen att göra. utan mer variator linjering och bestyckning.