Sida 1 av 1
Lynx Rave RE-800 ( 2014 )
Postat: 25 december 2013, 16:49
av hzx
Körde nya skotern första gången idag och märkte att inte en enda mätare funkade under körning.
Likaså så finns det inge handtagsvärme eller tumvärme.
Själv kontrollen/mätarna går upp till max och ner igen och detta gör gör skotern varje gång man startar den.
Någon som har nå tips ?
Svårt att få tag på ÅF dessa dagar.
mvh
Re: rave 800
Postat: 25 december 2013, 16:58
av Lynxfun
Säkert dålig kontakt någonstans eller säkring/relä som är glapp mot de kretsar som ska mata på el till de förbrukare som inte fungerar vilket ska ske med några sekunders fördröjning när allt fungerar.
Börja med att kontrollera/säkerställa kontakt och funktion på säkringarna samt reläer och testa.
Kvarstår felet så ta och sära och tryck ihop de kontaktdon du ser och kommer åt,
även de bakom instrumentet samt i kablaget upp mot styret
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 25 december 2013, 22:24
av RannerKing
Och prata med ÅF om det.
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 25 december 2013, 22:29
av hzx
Inte så lätt att få tag på honom på juldagen. Kollade kablagen och alla kontakter jag hittade var isatt ordentligt. Men jag hhittde bara på en säkring 5amp och den gick till backen sitter det några fler någonstans?
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 26 december 2013, 10:26
av Lynxfun
Har du någon 12 V ut överhuvudtaget ?
Dvs fungerar belysningen och tänds den i så fall i samband med att multidisplayen startar upp och sedan slocknar eller slocknar belysningen samtidigt?
Normalfunktionen på Etec är att belysning samt mätarna strömsätts vid ca 800 rpm , sedan får man 12 V ut till värmare efter ca 2 s över 1800-2000 rpm och slutligen startar batteriladdningen upp efter 4 s över 1800-2000 rpm.
Samma sak för standardkopplade tillbehör typ 12 V uttag mm.
Om du inte har belysning heller så kan det vara voltregulator eller relä alternativt någon bugg i ECM programvara som gör att 12 V klipps bort efter uppstart, VR och relä är inbyggda i ECM så testprocedurerna görs enklast via uppkoppling mot BUDS.
Om man vet vilka pinnar ut från ECM man kan mäta på går det också men det kräver elschema
Har du kontrollerat om det finns några aktiva felkoder när du har motorn igång?
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 2 januari 2014, 20:13
av JackLynx
Tror det finns två säkringar i underkant på oljetanken
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 2 januari 2014, 22:17
av hzx
Sitter 2 säkringar där och en är till backen och en är till elstarten om man har det,
satt inga fler säkringar vad jag kunde förstå.
Men jag hittade på problemet och det var ett av stiften som sitter bakom displayen som hade böjts när dom hade monterat den.
Re: RE-800 ( 2014 )
Postat: 2 januari 2014, 23:35
av Lynxfun
hzx skrev:Sitter 2 säkringar där och en är till backen och en är till elstarten om man har det,
satt inga fler säkringar vad jag kunde förstå.
Men jag hittade på problemet och det var ett av stiften som sitter bakom displayen som hade böjts när dom hade monterat den.
Perfekt
En bild för pedagogikens skull
Stiften du menar är de i ingående kontaktdonet på baksida displayen! (röda pilen är beepern)