Sida 1 av 1
Sensorer
Postat: 11 januari 2014, 00:00
av Lynxfun
Postat nu som då ohm tabeller och möjlighet att tillfälligt ersätta olika sensorer så lika bra att försöka samla dem på ett ställe.
OBS: Att ersätta en sensor med ett motstånd är en tillfällig lösning och givetvis helt på eget ansvar.
Det finns en mängd sensorer i de moderna motorerna, förkortningar typ APS, TPS, EGTS ATS, KS, RPS, TPS mfl , bilden nedan för 600 ETEC är ett talande exempel där vi via felkoder på displayen kan få fram orsak och verkan.
Felkoder för diverse motorer finns här:
500, 600, 800 R
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2811
1200 4 TEC
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2810
600 ETEC
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2809
600 SDI
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=2808
ECU ECM.jpg
Felsökning samt motståndstabell EGTS (avgastempsensor)
Har man konstaterat att EGTS är trasig så bör man byta, tillfälligt kan man montera ett lämpligt motstånd, exvis 400 ohm och fortsätta köra.
Exhaust Gas Temperature Sensor 600 ETEC.jpg
CTS Coolant Temp Sensor test.jpg
Fortsättning följer efter lite grävande på hårddisken
Re: Sensorer
Postat: 12 mars 2014, 20:59
av Lynxfun
De som behövt köpa någon sensor över disk har säkert häpnat över priserna, även i NA ligger OEM EGT sensorer på 150-220 USD
Men det finns hopp för den som vill.
25 USD kostar alternativ EGT sensor.
AC DELCO 213-4599 ?
AC DELCO 213-4778
https://www.acdelcodirect.com/products/ ... s/213-4778
Går säkert att hitta alternativa GM mfl sensorer till ATS, CTS osv för den som gräver, bra alternativ och betydligt billigare, kanske t o m i Sverige , posta här i så fall vad alternativet heter.
Exempel
GM probe part number: 12639455 or 12636945
Chev 2011 Diesel Exh. temp sensor (12643246)
Temp(F).....Ohm(approx)
1832..........849
1652..........795
1472..........738
1292..........680
1112..........618
932............554
842............521
752............488
662............455
572............420
482............385
392............349
302............313
212............276
122............238
77..............220
32..............200
-4..............185
-40.............170
För den som vill räkna
y = 1E-17x6 - 6E-14x5 + 1E-10x4 - 1E-07x3 + 6E-06x2 + 0.4229x + 186.8
y = 1E-17x
6 - 6E-14x5 + 1E-10x4 - 1E-07x3 + 6E-06x2 + 0.4229x + 186.8
R 2 = 1
Re: Sensorer
Postat: 17 mars 2014, 07:36
av kramer178racing
För EGT,
Är de bara att köpa ett exempel typ 560ohm 0.25w motstånd modell "metallfilmsmotstånd"
eller vilken typ av motstånd ska man sätta dit ?
Funderat bara i felsökningssyfte.
Re: Sensorer
Postat: 17 mars 2014, 16:57
av kramer178racing
Nån som vet?
SKICKAT FRÅN MIN TELEFON
Re: Sensorer
Postat: 17 mars 2014, 18:15
av Lynxfun
Vad du har bråttom
Maskinen står alltså !
Ja, det går, är inte elnörd så specifika skillnader på motstånd lämnar jag åt den som kan-Hallå därute!
Du behöver ett motstånd av lämplig sort samt kontaktdonet från EGTn att splica in det på .
Lynxtalk 2014_03_17 EGT sensor fix or replacement.jpg
Det finns även deutsch kontakter med inbyggda motstånd, dock är de svåra att få tag på i Sverige.
Har du mätt EGTn och konstaterat trasig?
Re: Sensorer
Postat: 17 mars 2014, 21:12
av kramer178racing
Egentligen inte bråttom då jag inte fått skotern å gå sen förra vintern
Har ju en RS pro open och allt annat är bytt på skotern utom den och pipvärmarknappen.
Här är hur den går. Får inte upp tempen oavsett bestyckning. Håller sig på 290grader.
https://youtu.be/QUM9kPuBlRc
SKICKAT FRÅN MIN TELEFON
Re: Sensorer
Postat: 17 mars 2014, 23:27
av Lynxfun
Mysko
Egentligen tillhör du de förtappades skara, invinkad och stannade en gång på en fjällsjö och när den utsatte öppnade högerkåpan såg jag burken, tittade på honom och sa nånting liknande och körde iväg.
Nu var det bra väder och jag vände tillbaka 30 min senare
Men de där fd tävlingsmaskinerna har jag hållit mig ifrån då man aldrig vet nolläge utan en massa jobb.
-Om allt är bytt så bör ecm box vara ok och t ex ha fullgod jord.
-Kabelhärvan ok utan överslag
-Timingen mot TDC vara okej för alla varvtal
-Luft/bränsle in i förbränningskammaren ok
-Burken/pipan inte ge för mycket motstånd på vanlig soppa
Bara rent generella points, borde finnas någon som har mer koll på dessa och hur de setupas för att regga in och fungera som en snöskoter ska göra!
Gör en tråd om detta i forumet, har du hållit på ett år så är den ett objekt för projektdelen.
När du lagt upp en tråd med strukturerad info där så tar jag bort posterna i denna sensortråd, ok?
Re: Sensorer
Postat: 18 mars 2014, 06:15
av kramer178racing
Lägger upp en tråd så fort jag har tillgång till dator :-)
SKICKAT FRÅN MIN TELEFON
Re: Sensorer
Postat: 18 mars 2014, 08:18
av Lynxfun
Perfekt, vi väntar, eventuell snöskoterkörning går alltid före !
Då tar jag senare bort dessa poster så håller vi sensortråden clean för direkta frågor med anknytning och lärdomar från andra !