Men grabbar ni måste ju gasa mera !
Allvarligt!
PPS arbetar med lugnare slag än RCG men tömmer om man tar tillfällena i akt att stå på när de uppstår.
Jag gillar RCG, kanonboggie under förutsättning att man har superba dämpare samt smörjer mer än schemat säger så den kan arbeta mot ytterlägena utan "kink".
Jag gick så långt att demontera på våren, fetta in axlar manuellt, återmontera och smörja, därefter några pumpslag fett i nipplarna med slackad matta och hängande boggie var 50-100/mil.
PPS likadant.
Nu kan man diskutera ledboggie , attackvinkel osv in absurdum så det lämnar vi därhän.
PPS är kanon då den ger högfartskontroll på ett helt annat sätt än RCG utan onödiga kast eller genomslag.
Testa att bränna fullt över en vinddriven fjällsjö med 30-50 cm "vågor" av vindpackad lössnö, njut av 10-15 meters skutt med kontroll och utan att maskinen vill trycka nosen i nästa "våg" utan PPSn bara fortsätter att svälja och leverera.
Berätta inte för mamma vad hastighetsmätaren visat
Allt är en kompromiss, visst RCG nov-feb en normal vinter och sedan PPS resten av säsongen vore bäst.
Snögångare?
Helt okej under förutsättning att man justerar dämparssetup för det, ni kan alltså inte köra hårt på led med tanten bakpå, vedsäcken i lådan samt kälken med ungar och hundar efter, slänga dem i en driva, säga "jag ska bara...." och sedan vika direkt ut i lössnön och tro att den levererar.
Det jag anser ni bör testa är att släppa mesta möjliga förspänning på dämparfjädrarna, framförallt den bakre samt lätta upp flip fjädringen en aning (tallriksfjädrarna) , har ni vettiga dämpare med Hi/Lo comp samt rebound justering så inkluderas dessa, därefter:
Testa
Justera
Testa
Justera
Testa
Dra slutsatser
Då står ni där med 2-3 olika justeringar för olika förhållanden som fungerar och levererar, justeringen gör man på 10 min dvs medans polarna man ska jaga pillar på sina skrapbrädor eller GoPro
Kostar 2-4 h test som ska göras under likvärdiga förhålllanden dvs ett synnerligen bra argument därhemma för att "jag ska bara"