Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Oljeförbrukning... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Inkko
LynxTalk Member
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2

Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Oljeförbrukning... ?

Inlägg av Inkko »

Var i helgen och körde med andra som hade Commander , vi jämförde oljeförbrukningen det skiljde ganska mycket mellan maskinerna.På 50 mil hade min och en till tömt övre delen av oljeburken medans dom andra hade halva nivån kvar.
Lite skillnad är ju ok , men tyckte nästan det var väl mycket.... :think: :lovelynx:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Oljeförbrukning... ?

Inlägg av Lynxfun »

Hur ser skillnaden ut i era respektive körcyklar?

Hur är oljepumpsinställningen på respektive maskin?

Svar på ovanstående frågor får man i bastun, sedan kan ni se sanningen i BUDS!

Skämt åsido, det kan variera, grundfunktionen på oljepumpen är mindre än 1 slag per minut vid tomgång upp till 120 slag per minut vid 8000 rpm.
Kurvan är ej proportionell utan anpassad till när motorn/RAVE behöver mer/mindre olja.

Dessutom sitter en gremlin i ECM och räknar upp till 8000 gånger per sekund för att framförallt skydda motorn men också försöka kompensera/utjämna skillnader på förarbeteende där det finns stora skillnader, alltifrån värsta sortens "throttle flippers" till vedaköraren.

Lägg ovanpå detta skillnader i variatorsetup så att en maskin ligger på 6200 rpm medans en annan ligger på 5700 rpm fastän de i stort sett håller samma 70-80 kph.

Om din får för mycket olja ser du det om du öppnad RAVE och rengör samt även om du lossar och kollar hur reedsen ser ut, ligger det fräsch olja i och runt reeds husen så kan det vara så att det går att ställa ned pumpen 1 steg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jackal
LynxTalk Member
Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17

Inlägg av Jackal »

Når jeg overtok maskinen min, så hadde jeg ett veldig høyt oljeforbruk. Jeg spurte forhandler om dette da jeg mente at det måtte være noe feil. Han mente at det måtte være gasstommelen min som gjorde dette...(mye gass - mye olje)...

Forbruket har normalisert seg nå, så jeg tror det rett og slett beror på nytt/mitt kjøremønster må tilpasses i elektronikken i maskinen(adaptivt?)
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Jackal skrev:Forbruket har normalisert seg nå, så jeg tror det rett og slett beror på nytt/mitt kjøremønster må tilpasses i elektronikken i maskinen(adaptivt?)
Helt korrekt, den anpassar sig också efter nya körcykler så det finns chans både för nya ägare att hamna rätt likaväl som de finns chans för nuvarande brukare att lära sig hur deras maskin reagerar på olika bruk.

Ser man på det i +10 timmars cykler och jämför så märker man skillnad oavsett 600 eller 800 ETEC
Inkko
LynxTalk Member

Inlägg av Inkko »

Vi har ungefär samma setup på dom. Och körde ju samma sträcka och samma hastigheter .Vi höll ju ihop hela resan... :think: :lovelynx:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Du hade haft ur motorn, bytt kolvar eller?

Inkörningsmode?
Inkko
LynxTalk Member

Inlägg av Inkko »

Bara kollat slangarna under motorn,har haft ett litet läckage.Reeds:en var oljiga ungefär som på bilden.
Kolvarna bör väl hålla ett tag till, såg då bra ut när jag hade lös y-pipan.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Inkko skrev:Bara kollat slangarna under motorn,har haft ett litet läckage.Reeds:en var oljiga ungefär som på bilden.
Kolvarna bör väl hålla ett tag till, såg då bra ut när jag hade lös y-pipan.

Händer ibland att det blir smygläckage någonstans, t ex vid pumpen där de mindre slangarna som går till RAVE ventilera saknar klammer och kan krypa av eller spricka i slangänden om de monterats slarvigt (värms och trycks på för att krympa på plats).

Kan även läcka i bajonett fattningen in mot pumpen som syns upptill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar