Sida 1 av 1
XU RCG Boggiehaveri
Postat: 23 mars 2014, 23:18
av Lynxfun
Inkko skrev:Var på långtur till Tärnaby i helgen, vi införskaffade lavin trancivers .Såg på några ställen vi passerade att laviner gått.
Så nog ska man tänka på att ha utrustning med sig. Vi körde mellan Adolfström och Ammarnäs i snöstorm, det var ganska bra att ha gps med skoterledskarta.Men vi hade utrustnig med oss alla så att vi hade kunnat övernatta ute i stormen.
Ha hellre lite för mycket än lite med sig.
Det blev 102 mil från torsdag morgon till söndag em...
Ibland skulle det vara bra med en gilla knapp i forumet
Några

?
102 mil, lite ont mellan skulderbladen tror jag

Re: Fjällsäkerhet och lavinsäkerhet-glöm inte riskanalysen
Postat: 23 mars 2014, 23:29
av Inkko

Nä faktiskt inte,dom yngre som var med var mest ledbrutna när vi kom fram på torsdag natt.Men vi har upplevt alla skit väder och ca 1 timmes sol. Så vi klagar inte .Vi var 5 st commander, 1 st 3900 800, en expedition och en freeride 800.Ett haveri min bakre bärarm gick av men det ordnade sig i Ammarnäs där vi fick låna pist maskins garaget. Och på fredag blir det Ylläs , bara 60 mil då...
Re: Fjällsäkerhet och lavinsäkerhet-glöm inte riskanalysen
Postat: 23 mars 2014, 23:34
av Lynxfun
Inkko skrev:
Nä faktiskt inte,dom yngre som var med var mest ledbrutna när vi kom fram på torsdag natt.Men vi har upplevt alla skit väder och ca 1 timmes sol. Så vi klagar inte .Vi var 5 st commander, 1 st 3900 800, en expedition och en freeride 800.Ett haveri min bakre bärarm gick av men det ordnade sig i Ammarnäs där vi fick låna pist maskins garaget. Och på fredag blir det Ylläs , bara 60 mil då...
Bakre bärarm? till flippen eller PPSen?
Här avkrävs du mer information definitivt samt vilka slutsatser du dragit för eventuella förstärkningsbehov!.
Skriv här så tar jag och splittar tråden imorgon kväll så vi separerar stål mekanik från snö mekanik
Re: Fjällsäkerhet och lavinsäkerhet-glöm inte riskanalysen
Postat: 23 mars 2014, 23:55
av Inkko
Gick av vid dom fyrkantiga rören som går uppåt och ena örat gick av på grova röret .
På bärarmsbalk vid bult 27.och vid 65 på andra bilden båda rören.Blir nog att förstärka med att göra u.n av platt järn att svetsa på.Vi örat blir det nog bara platt järn.Har hittat beg arm på bildelsbasen 400 kr, blir nog en sån att förstärka.Såklart 700 mil tar nog ut sin rätt på RCG boggin...

Re: Fjällsäkerhet och lavinsäkerhet-glöm inte riskanalysen
Postat: 24 mars 2014, 00:07
av Lynxfun
Yup, ursäkta mig att jag blandar årgångar och RCG/PPS vid den här tiden
Normalt att något uppstår ja
-Välsmord boggie? (upphängd och genomsmord regelbundet eller t o m lossade axlar och manuell smörjning)
-Originaldämpare?
# Kontrollera skicket på dämparna, slitage fästögon/bussningar, dämparkolven osv
# Kontrollera slitage på axlar och bussningar i boggien
Varför?
Börjar det vara lite snedslitet och halvdåligt smörjt får du ett antal "kinkar", kombinerat med trötta dämpare som kanske stackningen kärvar en aning på i fullt expanderat läge så kan.... det bli en "mikrolåsning" med följden att något ger sig, antingen i boggien eller dämparkolven/fästörat eller t o m på bägge.
Preventiva åtgärder enligt ovan har nog räddat mig genom åren med RCG, den är suverän när allt lirar och är välsmort!
Re: Fjällsäkerhet och lavinsäkerhet-glöm inte riskanalysen
Postat: 24 mars 2014, 13:46
av Inkko

Tror nog att det är lite dämparfel,långsam körning mjuk och fin snabb känns den stum.
Engan dämpare ,bytt olja för 400 mil sen är väl dags igen.Skotern har gått ofta med 2 eller tung kälke.Och nu cirka 700 mil.Hittade en beg på bildelsbasen för 800 kr med övre röret komplett, så det blir att förstärka å sen montera....
Re: XU RCG Boggiehaveri
Postat: 16 april 2014, 18:11
av Inkko

Jodå det var fel på dämparen,blev som en ny skoter när jag satt tillbaks original dämparen.Engan får åka på renovering..
Förstärkte lite innan jag monterade.
