Skotern är av årsmodell 2013 och jag började märka efter första service vid 50 mil att efter varje körning fanns en oljefilm på motorplåten under båda variatorerna. Utgick från att det berodde på oljespill efter service men när skotern gått 170 mil och samma oljefilm uppstod efter varje körning ringde jag återförsäljaren och förklarade problemet. Först trodde dem det var oljeburken som kunde läcka då detta tydligen hänt tidigare. Väl på verkstaden så visade det sig vara vevaxeltätningen som läckte och den byttes kostnadsfritt. Problemet är nu ur världen men hur kan en tätning haverera efter 50 mil???
Skotern går väldigt bra men kan det finnas en bakomliggande orsak såsom ej rak vev som gör detta? Nu har den gått 240 mil och är tät. Onormal rakhet på veven kanske man borde känna vibrationsmässigt. Har inte mätt hur vevtappen slår än.
Någon som haft samma problem?
GT 1200 ( 2013 ) Läckande vevaxeltätning... ?
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 14 september 2012, 20:25
- Skoter: Yamaha Warrior GT -09 & Lynx Adventure GT -13
- Ort: Boden
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 204
- Blev medlem: 4 oktober 2012, 19:43
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
- Ort: Kiruna
Re: Läckande vevaxeltätning GT 1200
Kan ju ha berott på den mänskliga faktorn, eller tillverkningen, ej ordentligt infettad vid montering.
Skulle vevaxeln va skev skulle den nya inte hålla länge och som du säger skulle vibrationer uppstå....
Skulle vevaxeln va skev skulle den nya inte hålla länge och som du säger skulle vibrationer uppstå....
