GLS-3600 ( 1990 ) Går på en cylinder efter belastning... ?
Postat: 5 mars 2011, 14:32
Hej
Min gamla trotjänare sedan 93 har för första gången börjat strula.
Problemet började förra våren när jag drog en tung kälke sakta och det var ca: +5 i luften.
Plötsligt så dog den bara 100 meter från stugan och var omöjlig att få igång igen så det fick bli en promenad sista biten.
När den stått och svalnat så gick den igång igen och jag körde den till stugan.
Någon timma senare när jag skulle hem så var jag ut på sjön och gasade rejält för att se om den
funkade men inga problem, den spann som en katt.
På hemvägen så började den att gå på en cylinder och det märkliga var att när jag pumpade med primern så gick den på bägge cylindrarna, en sekund eller två.
Sträckan var dryga milen mil varav 10 km på en cylinder.
Efter att jag pratat med visa kompisar så var det flesta säker på att ett av tändstiften var dåligt.
Igår när jag grävde fram skotern för årets premiärtur till stugan hade jag nya stift till maskinen.
B8ES hade jag köpt och det som alltid suttit i maskinen var B8EV.
Jag har bytt till nya EV-stift för ca: 10 år sedan och jag satte nya hattar samtidigt.
Så detta var andra gången jag bytte stift sedan 1993.
Skotern startade bra och gick som den skulle och jag tog mig fram till stugan, fortfarande dryga milen dit.
När jag kom fram till sjön så fanns det inga spår och jag gasade full gas över halva sjön då jag insåg att det inte var mjukt eller fanns vatten så jag släppte ner till halvgas över resten.
Sjön är 1 km så det är inga längre sträckor att tala om.
Då började skotern att gå på en cylinder igen men inte så illa att den slocknade.
Primertricket fungerade igen och den tände på bägge cylindrarna.
När jag skulle börja spåra från stugan till vägen så gick den tidvis på en cylinder men jag fick den
att gå på bägge genom att pumpa på gasen men kände/hörde att den inte gick riktigt rent på bägge ändå.
Det hände också att, när jag fullgasade i lössnön när jag höll på att köra fast (det var mycket snö)
och hoppade av för att få upp skotern ovan snön, att den slocknade.
Det var dock bara att dra igång den igen.
När jag skulle hem igen så hade skotern stått i en halvtimme så den hade hunnit svalna och gick perfekt igen.
Halvvägs hem så började problemet igen.
När jag kört 80 - 90 km/h över sjöar och myrar så ville den igen gå dåligt när jag körde långsammare genom skogspartier.
Det blev nästan lite spännande när jag skulle över den nästsista sjön där det i slutet av den blev väldigt tungt då det fanns vatten under snön och samtidigt började den gå på en cylinder, men jag kom över nätt och jämnt.
Temperaturen igår var mellan 0 och -2 så det var lite svalare än förra våren.
Kan det varit anledningen till att den gick något bättre ?
Motorn är orörd och i originalutförande, likaså förgasarna.
Det senaste fem åren har skotern bara gått 15 - 20 mil per år och har väl inte direkt fått någon service heller.
Min magkänsla säger att problemet är elektriskt och värmerelaterat.
Kan det vara tändspolen som blir för varm och inte orkar leverera gnista ?
Jag får dock inte ihop det med att den tänder på bägge när jag använder primern.
Om det är ett luft- eller bränsleproblem så borde det väl vara problem även vid kall motor.
Jag tänkte börja med att byta tändkablarna då dessa aldrig är bytta men jag tar tacksamt
emot tips och förklaringar för att få den gamla trotjänaren på bra humör igen.
Min gamla trotjänare sedan 93 har för första gången börjat strula.
Problemet började förra våren när jag drog en tung kälke sakta och det var ca: +5 i luften.
Plötsligt så dog den bara 100 meter från stugan och var omöjlig att få igång igen så det fick bli en promenad sista biten.
När den stått och svalnat så gick den igång igen och jag körde den till stugan.
Någon timma senare när jag skulle hem så var jag ut på sjön och gasade rejält för att se om den
funkade men inga problem, den spann som en katt.
På hemvägen så började den att gå på en cylinder och det märkliga var att när jag pumpade med primern så gick den på bägge cylindrarna, en sekund eller två.
Sträckan var dryga milen mil varav 10 km på en cylinder.
Efter att jag pratat med visa kompisar så var det flesta säker på att ett av tändstiften var dåligt.
Igår när jag grävde fram skotern för årets premiärtur till stugan hade jag nya stift till maskinen.
B8ES hade jag köpt och det som alltid suttit i maskinen var B8EV.
Jag har bytt till nya EV-stift för ca: 10 år sedan och jag satte nya hattar samtidigt.
Så detta var andra gången jag bytte stift sedan 1993.
Skotern startade bra och gick som den skulle och jag tog mig fram till stugan, fortfarande dryga milen dit.
När jag kom fram till sjön så fanns det inga spår och jag gasade full gas över halva sjön då jag insåg att det inte var mjukt eller fanns vatten så jag släppte ner till halvgas över resten.
Sjön är 1 km så det är inga längre sträckor att tala om.
Då började skotern att gå på en cylinder igen men inte så illa att den slocknade.
Primertricket fungerade igen och den tände på bägge cylindrarna.
När jag skulle börja spåra från stugan till vägen så gick den tidvis på en cylinder men jag fick den
att gå på bägge genom att pumpa på gasen men kände/hörde att den inte gick riktigt rent på bägge ändå.
Det hände också att, när jag fullgasade i lössnön när jag höll på att köra fast (det var mycket snö)
och hoppade av för att få upp skotern ovan snön, att den slocknade.
Det var dock bara att dra igång den igen.
När jag skulle hem igen så hade skotern stått i en halvtimme så den hade hunnit svalna och gick perfekt igen.
Halvvägs hem så började problemet igen.
När jag kört 80 - 90 km/h över sjöar och myrar så ville den igen gå dåligt när jag körde långsammare genom skogspartier.
Det blev nästan lite spännande när jag skulle över den nästsista sjön där det i slutet av den blev väldigt tungt då det fanns vatten under snön och samtidigt började den gå på en cylinder, men jag kom över nätt och jämnt.
Temperaturen igår var mellan 0 och -2 så det var lite svalare än förra våren.
Kan det varit anledningen till att den gick något bättre ?
Motorn är orörd och i originalutförande, likaså förgasarna.
Det senaste fem åren har skotern bara gått 15 - 20 mil per år och har väl inte direkt fått någon service heller.
Min magkänsla säger att problemet är elektriskt och värmerelaterat.
Kan det vara tändspolen som blir för varm och inte orkar leverera gnista ?
Jag får dock inte ihop det med att den tänder på bägge när jag använder primern.
Om det är ett luft- eller bränsleproblem så borde det väl vara problem även vid kall motor.
Jag tänkte börja med att byta tändkablarna då dessa aldrig är bytta men jag tar tacksamt
emot tips och förklaringar för att få den gamla trotjänaren på bra humör igen.