Fotstegen på 2014 Boondocker var omdiskuterade och visade sig ha en del problem med att dom böjdes och var halkiga.
Största problemen för mig var att listen i ytterkant var för halkig och att det packades snö i fotholkarna så jag ville åtgärda det på något sätt.

Lösningen fick bli ett par Skinz Airframe Bret Rasmussen Design till Ski-doo XM, dom går hela vägen fram i fotholken och är smalare än standardmodellen för bättre framkomlighet i lössnön.

Läs instruktionerna minst två gånger innan du börjar, men du kan ändå inte följa dom.

Kommer att bli ordentlig skillnad mot original.

Bara att börja kapa, vanlig sticksåg funkar bra men om man har en tryckluftdriven sådan så är det lite smidigare.

Inpassning pågår, kapar lite åt gången för att det ska bli rätt.
Vill man ha "step over" bågen kvar så behöver den anpassas mot tunneln på något sätt om det ska se bra ut, även sidokåpan tar lite grann i den så den behöver också kapas till.

Bakre fästet hamnar mitt på ett veck i tunneln.
Om man dessutom som jag har den förstärkta lyftbågen för dragkrok så behövs det ordentliga modifieringar för att det ska fungera tillsammans. Har man original lyftbåge är det möjligt att det går att lösa det på ett enklare sätt.

Jag valde att inte kapa bort hela vägen fram i fotholken på vänstra sidan.
På högra sidan så är det redan ett hål ända fram.

Här ser man vilken skillnad det blir.

Bortkapade delar.
Man måste även borra ur 9 st nitar och nita dom från utsidan istället för att dom nya fotstegen ska kunna ligga an på rätt sätt, niten längst fram och längst bak kan sitta kvar.

Slipa och måla den kapade kanten så det ser snyggt ut.

Dags att modifiera dom nya fotstegen, röret kapas och vinklas upp för att bakre fästet ska gå fritt från lyftbågen.

Fick hjälp av Jonny på westbergsmaskinrep med svetsningen då jag varken har grejer eller kunskap att svetsa aluminium själv.

Uppvinklat för att komma över lyftbågen.

Vinklade även in fästet så det följer tunnelns bockning i överkant.

Jag valde att inte ha kvar step over bågen då jag tyckte den kändes i vägen.

Klart att skicka till pulverlack.

Ett nytt fotsteg med dubbar monterade väger in på 1,89 kg.
Ett gammalt väger 1,52 kg, en skillnad på 370 g.
Kap och borrspån från dom gamla samt popnitar för monteringen av dom nya är dock inte med i denna beräkning.

Hålen för lyftbågen fick höjas 6,5 mm i framkant för att få plats med fotsteget under.

Måttning för håltagning.

Kapade även ur dekalen för att få en stabilare montering.

Använder snabbtvingar för att hålla på rätt plats för borrningen.

Monterar först med clecos innan jag nitar fast dom.

Satte även en M6 skruv framtill då jag inte har kvar step over bågen som annars hade gjort det hela lite mera stabilt.

Här ser man tydligt hur mycket smalare det blev.

Hörnet på sidokåpan behöver friseras.

Så där får det bli.

På Ski-doo så byter man ut plastgrejerna nere i hörnet så att man smalnar in bakkanten men på Lynxen så får man nöja sig med det här.

Här ser man att fotholken är öppnare på högra sidan.

Förhoppningsvis bättre fäste nu. På ytterkanten så vinklade jag ut varannan skruv en aning för att ha bättre fäste när man hänger ut åt sidan.

Äntligen på plats.

Blir intressant att testa hur det fungerar.

Återkommer med recension när jag har testkört.