Hvis dere ser bildet av oljen jeg byttet i vår så er den grå.
Har en annen XU som bruker Biltema gearolje, denne er brun og fin.
Scooterne blir lagret og brukt likt.
Tut å kjør, eller er det ett problem?
Brukte Biltemas olje siden jeg var fri for Castrol.
Bytter ved sesongslutt.
Slutten av mai hvert år..
Planen i år var å ha Biltema oljen kun under sommerlagringen,
men tror jeg kommer til å kjøre med den.
Får heller ta noen ekstra skift i løpet av sesongen,
så ser man fort om det er andre problemer enn selve olja..
Är oljan grå har vatten kommit in någonstans. Byt packbox eller så byter du olja lite oftare.
Angående oljekvalitet så kan man hälla nästan vilken olja som helst i ett kedjehus och det duger, kedjetransmissioner är inte raketteknologi.
Jag har alltid använt vanlig motorolja, Statoil/OKQ8 etc för 20-30kr/l som jag köper hem på 20L dunk.
Det som tar död på komponenterna i ett kedjehus är inte oljekvaliteten, det är är skit/smuts. Och en dyr olja blir skitig exakt lika fort som en billig. Så häll i en bra billig olja och byt lite oftare det är bästa rådet.
Kort oljebytesintervall är det absolut enklaste sättet att öka livslängden på alla motorer/växellådor etc.
Er vist et kjent problem med de nye kassene.
På DooTalk mener de det kommer av at det dugger på innsiden av kassa ved temp endringer.
Mener de har løst det med ny ventil løsning (ventilen sitter i lokket) og mer olje i kassa.
Man ska ha bra och rätt olja i XU lådorna...
Det är så långt ifrån en kedjetransmission man kan komma.
Drevsatsen sitter i toppen av lådan och en klättrade olja är ett måste.
Och en som tål temperatur och ändå klättrar.
Jag skulle aldrig hälla i nåt annat än 75w-140
och jag skulle alltid ha den något överfylld.