Hej.
Ska 3D-skriva en kompakt hyls-hållare för min 2009 Commander.
Men frågan är vilka dimensioner på hylsnycklar som används på Lynx maskiner? Ngn som VET vilka dimensioner som används? Det vore kanon att få veta det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vilka nyckel-dimensioner används på Lynx
-
- Rookie Member
- Skoter: Lynx
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: Vilka nyckel-dimensioner används på Lynx
Beror lite på vad du tänkt göra...?
Ska du ha med dig 3/8" alternativt 1/2" skaft och fasta nycklar?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

-
- Rookie Member
- Skoter: Lynx
3/8" tänkte jag mig borde räcka.RannerKing skrev:Beror lite på vad du tänkt göra...?
ska ha BÅDE spärrskaft med förlängare samt fasta nycklar med mig tänkte jag.
- RannerKing
- Crew Member
- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
I det fallet klarar du mycket utom möjligen variator och svänghjul.
Har väl hyffsad koll på vad som behövs till ski-doo och Lynx men ska du göra en sats som alltid ska med i skotern tycker jag att du ska ta alla standardstorlekar. Saknas verktyg i fler märken än Lynx, och någon extra hylsa tar inte mycket plats. Kör du med stubby-nycklar sparar du mycket plats och vikt, dessa går ju även att förlänga med hjälp av varandra. Ett spärrskaft går också att förlänga med en hylsnyckel, bara spärrskaftet är smalt nog.
7, 8, 10 12, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22 är vad jag skulle föreslå. Upp till 13 med 1/4" fäste. 3/8 Fungerar i många fall.
TX och insexbits är ju också ett måste om du ska ha nytta av övriga verktyg på dagens skotrar.
Snart kommer man på att en vanlig hylsnyckelsats inte är dumt utformad om man vill få med sig lite verktyg. Nedan har du ett bra exempel på en utmärkt 3/8" sats. Komplettera med 10 och 13mm fast nyckel, yxa, såg samt en spetsig skiftnyckel så klarar man det mesta.

Bland det viktigaste man kan göra för att undvika haveri i skogen idag är att efterdra alla skruvar till boggie och framvagn, mycket mer kan man tyvärr inte göra.
Har väl hyffsad koll på vad som behövs till ski-doo och Lynx men ska du göra en sats som alltid ska med i skotern tycker jag att du ska ta alla standardstorlekar. Saknas verktyg i fler märken än Lynx, och någon extra hylsa tar inte mycket plats. Kör du med stubby-nycklar sparar du mycket plats och vikt, dessa går ju även att förlänga med hjälp av varandra. Ett spärrskaft går också att förlänga med en hylsnyckel, bara spärrskaftet är smalt nog.
7, 8, 10 12, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 22 är vad jag skulle föreslå. Upp till 13 med 1/4" fäste. 3/8 Fungerar i många fall.
TX och insexbits är ju också ett måste om du ska ha nytta av övriga verktyg på dagens skotrar.
Snart kommer man på att en vanlig hylsnyckelsats inte är dumt utformad om man vill få med sig lite verktyg. Nedan har du ett bra exempel på en utmärkt 3/8" sats. Komplettera med 10 och 13mm fast nyckel, yxa, såg samt en spetsig skiftnyckel så klarar man det mesta.

Bland det viktigaste man kan göra för att undvika haveri i skogen idag är att efterdra alla skruvar till boggie och framvagn, mycket mer kan man tyvärr inte göra.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias

-
- Rookie Member
- Skoter: Boondocker 600 -13
Borde inte en sån här minimera vikt och plats avsevärt när man är ute och det sker något på fjället
https://www.esska.se/esska_se_s/Multihy ... 13080.html
- 2stroke
- Crew Member
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Ante945 skrev:Borde inte en sån här minimera vikt och plats avsevärt när man är ute och det sker något på fjället

...dock så är ju alltid en fast nyckel en fast nyckel så att säga.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se