Hej!
Är i valet att uppgradera min Commander-600 E-Tec ( 2014 ) till en 800'a ( 2017 )
Är dock inte helt nöjd med Commanderns egenskaper i vissa fören.
Mattan river sönder och det går djupare, misstänker att det är något med attackvinkel eller dylikt.
Vad jag undrar är om någon provat och jämfört Ski-doo Expedition Xtreme 800,
det är ju i princip samma maskin men den har ju en annan boggie.
Om det är någon skillnad mellan dessa.
Hade en Commander-600 SDI ( 2010 ) före med 38 mm matta,
upplevde att den rev sönder mindre och gick lite lättare i snön med RCG-boggin
men då känns -14 smidigare i övrigt med annan boggie och andra skidor.
Commander 800 vs Expedition Xtreme 800
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Commander 800 vs Expedition Xtreme
Ski-Doo's motsvarighet har ännu sämre/brantare attackinkel mot snön än Lynx PPS boggi.
...dock har PPS boggin sämre "snögående" egenskaper i LÖS snö jämfört med den äldre
RCG boggin som hade flackare attackvinkel mot snön.
( Dock har ju PPS boggin andra fördelar som vissa uppskattar )
...man ska dock komma ihåg att RCG boggin kom ut redan 2001 och alltså vid det här laget
är en ganska gammal konstruktion,
så direkta jämförelser haltar då den tillhör en helt annan generation.
Det som "River" sönder ytan på snön är höjden på mattans kammar.
Högre är därmed inte alltid bättre.
Finns många som upplever att en matta med 32 mm är bättre att smyga runt med
än en matta med 44 mm.
Bästa möjliga skidor gör underverk på XU chassit
...dock har PPS boggin sämre "snögående" egenskaper i LÖS snö jämfört med den äldre
RCG boggin som hade flackare attackvinkel mot snön.
( Dock har ju PPS boggin andra fördelar som vissa uppskattar )
...man ska dock komma ihåg att RCG boggin kom ut redan 2001 och alltså vid det här laget
är en ganska gammal konstruktion,
så direkta jämförelser haltar då den tillhör en helt annan generation.
Det som "River" sönder ytan på snön är höjden på mattans kammar.
Högre är därmed inte alltid bättre.
Finns många som upplever att en matta med 32 mm är bättre att smyga runt med
än en matta med 44 mm.
Bästa möjliga skidor gör underverk på XU chassit

// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 14 januari 2014, 08:50
- Skoter: Skidoo Expedition 600HO sdi
Re: Commander 800 vs Expedition Xtreme
Med risk att bli svartlistad från forumet.
Jag skulle ändå välja en Ski-Doo Expedition

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Commander 800 vs Expedition Xtreme
Generellt är maskinerna jämförbara i prestanda, oavsett man är märkesnörd eller bara för sakens skull hänger sig åt den eviga diskussionen....Järven skrev:Hej!
Är i valet att uppgradera min -14 Commander 600 till en -17 800, är dock inte helt nöjd med Commanderns egenskaper i vissa fören. Mattan river sönder och det går djupare, misstänker att det är något med attackvinkel eller dylikt.
Vad jag undrar är om någon provat och jämfört Ski-doo Epedition Xtreme 800, det är ju i princip samma maskin men den har ju en annan boggie.
Om det är någon skillnad mellan dessa. Hade en -10 Commander 600 före med 38mm matta, upplevde den rev sönder mindre och gick lite lättare i snön med RCG -boggin men då känns -14 smidigare i övrigt med annan boggie och andra skidor.
så kan ingen av dem sägas vara den enes "svarte kusin" eller liknande epitet.
De högre kammarna på senare års maskiner (38/44) har menlig påverkan på snötäcket, visst är det så men samtidigt så finns det mer att skotta med i besvärliga situationer.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa bägge ryms under benämningen Crossover så ursprungligt tänkta bredbandarens egenskaper korsavlas mot andra behov, på gott och ont !
Behöver man en snögångare vilken flyter mer på snön så finns ju Yeti/Skandic varianterna......
PPS/RCG vs lössnö är också en av de eviga diskussionerna......
Har du möjlighet/intresse så rekommenderar jag att ta en dag med februari lössnö och testa olika varianter på inställningar av PPS'en för lössnö genom att tighta upp balatan/limiter strap i olika positioner och justera framförallt centerdämparen men även framdämparna så löst som möjligt .
De "take-apart" renoveringsbara dämparna med H/L justering som sitter på rubricerade maskiner ger bra möjligheter till justering *, är man sedan beredd att testa olika förspänningsfjädrar i dessa är möjligheterna ännu större.
* Kör in dem först 50-100 mil och se till att de renoveras/rengörs professionellt med oljebyte osv.
Underförstått !, det är svårt att hitta en universiellt fungerande inställning för lössnö/led , antingen tar man de minuter som behövs för justering eller också har man sämre egenskaper för det ena eller andra.
Förutom boggiesetup så behöver man även ha en bra variatorsetup, original har dessa bägge maskiner (även 600 maskinerna) en något"defensiv" variatorsetup som gör att man inte utnyttjar bredden på effektkurvan vilket också påverkar framfart i lössnö.
- 2stroke
- Crew Member
- Inlägg: 2327
- Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Ort: Gällivare
- Kontakt:
Re: Commander 800 vs Expedition Xtreme
Varför ?expedition skrev: Jag skulle ändå välja en Ski-Doo Expedition
....Det framstår som ganska självklart då man tittar på mattvinkeln på Ski-Doo'n
att de inte har prioriterat att maskinen ska vara en "BRA" snögångare.
2stroke skrev:Undrar hur Ski-Doo har tänkt här
![]()
Attack vinkeln ( mattvinkeln ) mot snön ser ut att vara alldeles på tok för brant för att den ska ta sig bra i snö !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 25 februari 2011, 21:22
- Skoter: Lynx Xtrim Commander 800R 2017
Re: Commander 800 vs Expedition Xtreme 800
Ser ut att va väldigt brant vinkel på Ski-doo'n.
Sen så verkar den ju ha gamla framvagnen med raka A-armar, hur stor skillnad det gör vet jag ej.
BLADE-skidorna på min -14 är då milsvida bättre än PILOT-skidorna med extra belag som satt på -10, trots att jag kör utan extra breda belag.
Sen så verkar den ju ha gamla framvagnen med raka A-armar, hur stor skillnad det gör vet jag ej.
BLADE-skidorna på min -14 är då milsvida bättre än PILOT-skidorna med extra belag som satt på -10, trots att jag kör utan extra breda belag.
Re: Commander-800 vs Expedition Xtreme-800
Det är en studiobild med helt obelastad boggie dvs fullt utfjädrad, ser också ut som att balatan/limiter strap på Doo:n är helt slapp.Järven skrev:Ser ut att va väldigt brant vinkel på Ski-doo'n.
Sen så verkar den ju ha gamla framvagnen med raka A-armar, hur stor skillnad det gör vet jag ej.
BLADE-skidorna på min -14 är då milsvida bättre än PILOT-skidorna med extra belag som satt på -10, trots att jag kör utan extra breda belag.
Sida vid sida IRL är det ingen större skillnad mellan SC-5 och PPS, skillnaden ligger i hur boggien rör sig under körning och hur mycket centerdämparen och balatan tillåts hålla nere främre delen av boggien.
Tillåter man vid lössnökörning boggien att röra sig fullt ut (stenhård c-dämpare/fjäder och slapp balata) så gör detta mattan blir mer eller mindre en "vägg" dvs svårt att kliva upp ur och flyta på/i snön.
Att Commandern har de böjda A-armarna är en utmärkt positiv urvalsfaktor i Lynx favör.....,
dels bromsar de mindre vid lössnökörning och dessutom är de mer skyddade för mekanisk påverkan från attackstubbar mm.
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 26 februari 2013, 10:11
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Commander 800 vs Expedition Xtreme 800
Har de fire siste sesongene kjørt Expedition 600 med SC-5 XU.
Har parallelt kjørt boondocker 800 en sesong, samt prøvekjørt commander 600/800 med PPS.
Valget for min del er soleklart PPS.
SC-5 er ikke i nærheten av samme komfort, ofte gjennomslag og konstant justering for "optimal" funksjon.
Expeditionen min byttes iallefall inn i Commander 800 til vinteren.
Har parallelt kjørt boondocker 800 en sesong, samt prøvekjørt commander 600/800 med PPS.
Valget for min del er soleklart PPS.
SC-5 er ikke i nærheten av samme komfort, ofte gjennomslag og konstant justering for "optimal" funksjon.
Expeditionen min byttes iallefall inn i Commander 800 til vinteren.