Sida 1 av 1

Frågor gällande Boondocker 850 3900

Postat: 27 februari 2018, 11:33
av jrichtmann
Hej!

Är ny här på forumet och har lite funderingar gällande Boondocker 850 3900.

1. Är ute efter en lyft som klarar lyfta 3-9an tillräckligt högt bak. Den är ju väldigt hög bak till bågen. Ifall ni har någon lyftanordning vilken använder ni?

2. Tycker att dämparna är väldigt mjuka då jag väger ca 105kg, finns det några passande dämpare som har fler justeringsmöjligheter som inte kostar skjortan likt fox evol? Kan man ha t.ex original fram men annat fabrikat i boggien eller måste man byta runt om?

3. Skotern går fortfarande på första remmen, i skrivande stund 35 mil, dock inte några hårda mil. Hade däremot remslir längst ned på primären och längst ned på sekundären vilket jag rengjort.
Bör man lämna in på bulletin servicen? Tätningen vid vänstra fotsteget samt tätningslisten i kåpan känns ju bra, men har hört delade meningar med neddrevningen? Tror ni att de är bättre idé att behålla drevning och försöka hitta nåt v-kit? Passar t.ex Oktans kit till 850 summit 154"?

4. Vid sträckning av kedjan, hur mycket ska man sträcka? Är det just så pass att sekundären ska sluta glappa? För då finns knappt nåt motstånd i justerskruven, eller ska man dra till man börjar känna motstånd?

Tack på förhand :please:

Re: Frågor gällande Boondocker 850 3900

Postat: 27 februari 2018, 19:55
av DrMussla
jrichtmann skrev:Hej!

Är ny här på forumet och har lite funderingar gällande Boondocker 850 3900.

1. Är ute efter en lyft som klarar lyfta 3-9an tillräckligt högt bak. Den är ju väldigt hög bak till bågen. Ifall ni har någon lyftanordning vilken använder ni?

2. Tycker att dämparna är väldigt mjuka då jag väger ca 105kg, finns det några passande dämpare som har fler justeringsmöjligheter som inte kostar skjortan likt fox evol? Kan man ha t.ex original fram men annat fabrikat i boggien eller måste man byta runt om?

3. Skotern går fortfarande på första remmen, i skrivande stund 35 mil, dock inte några hårda mil. Hade däremot remslir längst ned på primären och längst ned på sekundären vilket jag rengjort.
Bör man lämna in på bulletin servicen? Tätningen vid vänstra fotsteget samt tätningslisten i kåpan känns ju bra, men har hört delade meningar med neddrevningen? Tror ni att de är bättre idé att behålla drevning och försöka hitta nåt v-kit? Passar t.ex Oktans kit till 850 summit 154"?

4. Vid sträckning av kedjan, hur mycket ska man sträcka? Är det just så pass att sekundären ska sluta glappa? För då finns knappt nåt motstånd i justerskruven, eller ska man dra till man börjar känna motstånd?

Tack på förhand :please:

Fråga 1. Ögla i taket och en talja kanske :D
Fråga 2. Det ska vara om du hittar några begagnade med rätt längd och renoverar dem. Tycker också den är lite för mjuk i boggien men det borde gå att schimsa om den för billigare peng än nya.
Fråga 3. Du märker knappt av neddrevningen, på 39:an rekommenderar jag att göra det. Oktans kit passar säkert till din också, vi tog fram egna kit på verkstan som fungerar bra samt remtemp som sjönk. Du får även "block of platen" monterad på fotsteget så att snön inte kan yra in.
Fråga 4. Du skall absolut inte spänna så du får motstånd då nöter du upp kedjesträckare samt kan få haveri, när sek sluta glappa är det tillräckligt.