Sida 1 av 2
Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 24 mars 2021, 18:37
av 2stroke

Tänkte höra om det är någon här på forumet som har eller har haft en
2013 Boondocker 3700 eller
3900 och kan dela med sig av lite erfarenheter...
?
2013 Boondocker 800 DS.jpg
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 25 mars 2021, 08:07
av simon
Hade en -13 3900 800 då det begav sig. (köpte den ny och hade den i två år)
Det är en del skruvning men det går att flytta fram styrstången på den utan att köpa några grejer
men man måste ta loss den helt lyfta ut den och stoppa ner den igen framför pyramiden.
Jag hade komplett RS-dämperi och 36" framvagn på min.
Överlag ingen dålig skoter, Lynxen går däremot sämre i snön än jämförbar SkiDoo.
(bytte till BD från en -11 Freeride och det var skillnad).
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 26 mars 2021, 00:51
av 2stroke
simon skrev:Hade en -13 3900 800 då det begav sig. (köpte den ny och hade den i två år)
Det är en del skruvning men det går att flytta fram styrstången på den utan att köpa några grejer
men man måste ta loss den helt lyfta ut den och stoppa ner den igen framför pyramiden.
Jag hade komplett RS-dämperi och 36" framvagn på min.
Överlag ingen dålig skoter, Lynxen går däremot sämre i snön än jämförbar SkiDoo.
(bytte till BD från en -11 Freeride och det var skillnad).
Hur tyckte du denna
1'a generation av 3900
PPS DS funka på hårda knöliga frusna leder
?
Hur funkade maskinen med Original dämparna
?
BRP använder sig utav
3 olika längder på A-armarna till
XP/REX-chassit vilket såklart innebär
3 olika
C-
C på spårvidden.
* Smal:
36,50" ---> 92,71 cm.
* Mellan:
39,25" ---> 99,69 cm.
* Breda:
42,40" ---> 107.69 cm.
...Dessa
Boondocker's har ju den
Mellan breda
39,25" framvagnen.
Hade du kvar krängningshämmaren eller tog du bort den helt
?
I vilka situationer tyckte du att det var positivt att ha flyttat fram styrstången
?
( Ski-Doo
FreeRide hade väl styrstången framflyttad redan vid leverans har jag för mig

)
Joo, det är ju PPS boggins lite branta mattvinkel i framkant som gör att den inte
packar/kliver upp
i djupsnö lika bra jämfört med Ski-Doo's boggi.
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 26 mars 2021, 08:37
av simon
Nu är det ju ett litet tag sen detta =)
Jag körde den inte en meter med originaldämperiet så det kan jag inte uttala mig om.
Jag skulle vilja säga att boggin är väldigt lik nuvarande RE-boggi, klarar gupp och hopp väldigt bra.
Går lite sämre i snön än motsvarande Ski-Doo.
BRP har ju i grunden tre olika framvagnar, 91cm-ish, 101cm-ish och 108cm, sen har dom ett gytter av olika armar för varje bredd för olika spindellutningar, "förkrökta undre armar" etc.
Jag hade kränghämmaren kvar, men jag hade bytt till 36"-framvagn, så den var väldigt lättippad ändå.
Jag upplever att framflyttad stång är bra i alla situationer om man är mer än tre äpplen hög.
Styret var helt enkelt för nära kroppen hela tiden med styret i bakre läget.
Jag har för övrigt flyttat fram styrstången på min nuvarande Boondocker 850 också av samma anledning.
Jag hade för övrigt en liten tråd igång i REX-avdelningen om min skoter, tror tråden hette "trenian",
om det står något vettigt där ska jag däremot låta vara osagt =)
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 27 mars 2021, 00:14
av 2stroke
simon skrev:1. Jag skulle vilja säga att boggin är väldigt lik nuvarande RE-boggi, klarar gupp och hopp väldigt bra.
Går lite sämre i snön än motsvarande Ski-Doo.
2. BRP har ju i grunden tre olika framvagnar: ~36" / ~39" / ~42"
sen har dom ett gytter av olika A-armar för varje bredd och för olika spindellutningar, "förkrökta undre armar" etc.
Jag hade kränghämmaren kvar, men jag hade bytt till 36"-framvagn, så den var väldigt lättippad ändå.
3. Jag upplever att framflyttad stång är bra i alla situationer om man är mer än tre äpplen hög.
Styret var helt enkelt för nära kroppen hela tiden med styret i bakre läget.
4. Jag hade för övrigt en tråd igång i REX-avdelningen om min skoter, tror tråden hette "trenian"
1. Låter strålande

En boggi som även klarar knölar och gupp på bästa möjliga sätt
på bekostnad av lite sämre snögång är alltid att föredra.
( Personligen tycker jag alla Ski-Doo Summit/FreeRide boggis oavsett årsmodell
är bedrövligt dåliga i typiskt svensk knölig blandad terräng.

)
2. Den mellan breda
39,25" framvagnen passar nog faktiskt bäst för den typen av körning som är tänkt.
Men bättre dämpare måste definitivt anskaffas.
3. Låter vettigt.
4. Hittade den, men du verkar ha slutat så abrupt att skriva i den
Länk:
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 48&start=0
.
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 1 april 2021, 16:01
av ripnils
Just 3700:an har ett, imho, rätt kompetent dämperi, piggyback fram (40'or) och bak (46'a) med retur/kompjustering.
Det är väl centern som släpar lite, en 36'a utan retur/kompjustering.
Vettigt shimsat borde de räcka långt !
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 1 april 2021, 21:52
av SS440-80
Är inte centerdämparen egentligen den viktigaste dämparen av alla fyra ?
Den jobbar ju hela tiden, både vid offensiv och mildare körning, med att tackla första smällen från knölar och gropar.
Visst, bakre dämparen ska motverka bottenkänning vid rejäla genomfjädringar.
Men hur ofta sker detta för genomsnittsåkaren ?
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 1 april 2021, 21:55
av 2stroke
ripnils skrev: 3700'an har ett, imho, rätt kompetent dämperi, piggyback fram (40:or) och bak (46:a) med retur/kompjustering.
Det är väl centern som släpar lite, en 36:a utan retur/kompjustering.
Vettigt shimsat borde det räcka långt!
Har du några erfarenheter av denna maskin
? 
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 3 april 2021, 21:40
av ripnils
Nja... Det ingår en 3700 MY13 i det (korvgrillar) gäng jag är mest ute med.
Men jag har kört den ALLDELES för lite för att ha kunnat bilda mig en vettig uppfattning.
Re: Boondocker 3700/3900 ( 2013 ) Erfarenheter... ?
Postat: 6 april 2021, 07:49
av simon
SS440-80 skrev:Är inte centerdämparen egentligen den viktigaste dämparen av alla fyra ?
Den jobbar ju hela tiden, både vid offensiv och mildare körning, med att tackla första smällen från knölar och gropar.
Jag är definitivt böjd att hålla med!!!
På moderna skotrar med framflyttad körställning så står ju hela förarens vikt mitt över centerdämparen.