Tanken är att det ska se ut som en 3900 förutom framvagnen som kommer från en GLS.
Även boggien blir en förlängd version av GLSens.
Motorn blir en Rotax 643
Saker som finns för montering....
- Öhlinare till framvagnen + boggien
- BilletX vändhjul
- Matta 396
- Lynx 3900 huv
- Xp plast skidor
- Rotax 643 från en Mach etta
- säkert mer som jag inte kommer på just nu....
Kom gärna med tips, råd och kritik.


Bakdelsdonator...

Framdelsdonator....

Inne för slakt...
2/5-11
Gick den lätta vägen och kapade lös pakethållaren för att sedan svetsa fast den på andra chassiet.
Ska givetvis förstärkas så att det går att lyfta i den.
Provmonterade huven och boggien oxå.
Ska nog ändra boggien så att jag får dit "flippen" ifrån 3-9'.
Sen ska mattan på plats, börjar med en 3960x380x28 mm matta.

4/5-11
Idag blev bandtunneln färdig svetsad.
Kortade även fotstegen med 15cm.
Imorgon tänkte jag försöka få klart boggien, montera matta samt göra höjnings sats till boggie infästningarna.

19/5-11
Har legat på latsidan ett tag. Men idag fick jag lusten tillbaka
Gjorde höjningssatsen och provmonterade den.
Sen rev jag hela boggen och byggde den på en Easyride från en Lynx 3900 istället för att få rätta Tre9a känslan.
Nästa steg blir att montera matta och boggie för att sedan måla utsidan av chassiet.
Även huven ska få sig en helrenovering.

Nya versionen av boggien. Nu med "flipp"
22/5-11
Idag kom mattan, boggien och öhlinarna fram på plats.
Lackade även chassiet aluminiumfärgat.
Nu är det huven kvar som ska få sig en omgång sen är det bara vänta på att hitta den rätta motorn.


2/8-11
Tog tag i huven idag.

Huven nerslipad...

Ny färg på....
18/10-11
Snart är vintern här och dax att försöka få skotern körduglig.
Var och inhandlade en motor donator igår.
Blev en Mach etta med en små vässad rotax 643.
Nu återstår det bara att se om den går i med pipor och allt.


Kan ju bjuda på en bild hur skotern ser ut i dagsläget.

26/10-11
Då var det dax att dra igång med bygget igen...

Bara att sätta igång då...
Allt började så bra med dagens arbete.
Inga problem att få ut motorn och lite annat smått och gott ur Mach:en.
När jag väl skulle lyfta i den i Lynxen så började jag leta motorplattan.
Vände uppochner på hela förrådet och halva gården.
Hittade den ingenstans.
Ska det jävlas så gör de det...


Bara att skruva lös och lyfta ut.

Hit ska den.

Bara att lyfta över den då?
30/10-11
Hittade motorplattan och kunde fortsätta mitt projekt.

Nu sitter motorn på plats iaf, men stötte på problem.
Böjen som går ut från vattenpumpen var riktad rakt neråt och inte åt sidan som det var på andra motorn. Blir nog att borra hål i motorplattan och ta slangen den vägen.
Sen provade jag få dit dubbelpiporna men det gick inte det heller, kan ju inte köra med huven på glänt.
Men men, får sätta singelpipa istället.

Motorn på plats

Problem??

Fick inte plats
3/11-11
Vattenpumpslocket från andra motorn passade inte så det blev till att göra ett hål i motorplattan.

8/11-11
Idag blev det 4,5 meter bränsleslang draget i skotern. Trångt och jävligt.
Nu är det lite eldragning och göra en slutburk som står på tur.
Provstartade även motorn, gick fint.
Måste man ha slutburken på? Eller går det att köra med raka rör efter piporna?
Vad har den för uppgift egentligen?




En liten film från uppstarten...

30/11-11
Ingen snö ännu...

Skotern står nu uppe i Gällivare och väntar på att jag ska komma upp med resten av flyttlasset.
Blir kul att få provköra den till helgen innan den åker in i garaget igen för lite finjustering.