Rave-800 ( 2005 ) Allmän service... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Spawnberg
Rookie Member
Skoter: Rave 800

Rave-800 ( 2005 ) Allmän service... ?

Inlägg av Spawnberg »

Tjena.
Har nyss köpt mig en Lynx Rave-800 ( 2005 ) som gått 497mil.
Håller på och fixar lite småsaker, som t.ex lite bussningar osv för att styret glappar lite.
Men jag undrar om det är något mer jag ska kolla/gå igenom ?
Vad rekommenderar ni ?
Har hört något att man bör fetta vevaxellagren när den närmar sig 500 mil,
är det något jag bör göra ?
Vad kan cirkapriset ligga på om man lämnar in den på en verkstad för att fixa det
?

Tacksam för svar. :)
nonprofit
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Re: Rave-800 ( 2005 ) Allmän service... ?

Inlägg av nonprofit »

Antar att det är samma framvagn som 600SDi -05...
Kolla framvagnens alla bussningar, är ju plastbussningar, tänker på dom som är vid
A-armarna,spindeln etc
Även kolla bussningar i boggien på alla ledade ställen.
nonprofit
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 SDI -05 BC edt.

Inlägg av nonprofit »

ang, fettning av de yttre lagren på vevaxeln.
Så länge du inte misstänker/märkt att de läcker olja från utg.axel till variator eller kedjehus ska det inte vara nån fara. Dock så kan den om den gått riktigt varm en eller fler gånger orsakat att fettet har försvunnit tidigare. För så länge den inte går över arbetstemperatur eller att packboxar ger upp så ska denna fettning aldrig försvinna. Ett tips är väl kanske som jag ska göra, då min alltid gått bra, startat lätt,låter bra, o har aldrig ens misstänkt att nån packbox i vid vevaxel är dålig. Så byt när du ska byta kolvar, det ska jag göra nu. Byta kolvar även fetta in axeln & ev.byta packboxar.
För läcker yttre packboxen på nån av sidorna så syns detta om du kollar. Läcker inre blir det svårare, men du bör märka när den boxen ger upp, bör gå sämre ett tag tills fettet är borta & sedan ev lite svårare att starta/gå aningen sämre.
Baikal
LynxTalk Member
Skoter: 440 racing

Inlägg av Baikal »

nonprofit skrev:ang, fettning av de yttre lagren på vevaxeln.
Så länge du inte misstänker/märkt att de läcker olja från utg.axel till variator eller kedjehus ska det inte vara nån fara. Dock så kan den om den gått riktigt varm en eller fler gånger orsakat att fettet har försvunnit tidigare. För så länge den inte går över arbetstemperatur eller att packboxar ger upp så ska denna fettning aldrig försvinna. Ett tips är väl kanske som jag ska göra, då min alltid gått bra, startat lätt,låter bra, o har aldrig ens misstänkt att nån packbox i vid vevaxel är dålig. Så byt när du ska byta kolvar, det ska jag göra nu. Byta kolvar även fetta in axeln & ev.byta packboxar.
För läcker yttre packboxen på nån av sidorna så syns detta om du kollar. Läcker inre blir det svårare, men du bör märka när den boxen ger upp, bör gå sämre ett tag tills fettet är borta & sedan ev lite svårare att starta/gå aningen sämre.
Hörs som ett rätt vettigt resonemang. Tror jag kommer att följa dina rekomendationer på min skoter.
Men om man har tummen på rättställe och vet vad man pysslar med så är det väl inte heller fel att fetta om lagren och byta packboxar iaf man är osäker.
Skriv svar