Sida 1 av 1
Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 21 oktober 2011, 21:00
av superpalten
Någon som har erfarenheter av den sk.
"288" remmen som tex sitter i RS-600 ?
391 och 377 är väl för hårda mot TRA3 skivorna, så då kvarstår 288 remmen.
Berätta dina erfarenheter av 288.
383 remmen som rekomenderas för 600 E-tec är inte den värmetåligaste remmen.
Nedan saxat från D Joe.
Belt Temperature Limits (belt death sentence temps)
Belt temperatures I've personally measured on 163's and 154's
The 377, can take up to 205 (96 celsius.) degrees, at 210 the chord will start to work its way out.
The 288, can take up to 195 (90 celsius.)degrees, at 200 the chord will start to work its way out.
The 166 / 391 can take up to 185 degrees (85 celsius.), at 190 the chord will start to work its way out.
The 383 can't take any heat, it just explodes when run hard after 160~180 degrees.

"288" remmen...
Postat: 22 oktober 2011, 12:39
av 2stroke
Variatorskivorna på de modeller som har smidda skivor klarar utav 391 & 377 remmarna !
288 remmen har en betydligt mjukare gummiblandning vilket gör att livslängden blir lidande,
dock så funkar den mot alla TRA skivor oavsett motorstorlek.
Om man drar mycket eller kör mycket ospårat och puderkörning med mycket
gasande så är inte 288 det bästa valet.
Dock så får man bra "Hole shot" med 288'an då den greppar bra i starten då det mjukare gummit greppar variatorskivorna bättre.
mao. rätt rem till rätt användningsområde samt motorstorlek är det som gäller !
Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 22 oktober 2011, 13:07
av superpalten
Syftar på 600 E-tec med TRA 3.
Frågan är ju om 288 är bättre val än 383.
288an är mjukare men tål mer värme.
Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 28 oktober 2011, 21:54
av kappten nemo
Från 09 så var väll 383 remmen som 800:orna hade och då har jag för mig att
någon sa att det var för hårt gummi för 600:a variatorerna.
Jag personligen skulle nog aldrig mer köpa BRP:s remmar utan kör nog hädan efter med
Carlisle Ultimax-XS funkar klockrent enligt mig.
Tycker att du borde åtminstone överväga saken.
Postat: 28 oktober 2011, 22:05
av 2stroke
TOPIC gällde ju 288 remmen....
...men bara som information så är det följande som gäller ifall man vill gå
över på Carlisle Ultimax XS remmar:
BRP "166" = Carlisle Ultimax XS-803
BRP "383" = Carlisle Ultimax XS-821
.
Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 29 oktober 2011, 12:07
av Max_k
Tuggat på ca 250mil med en
XS-803'a i min RE och den är hur fin som helst.
Bytte till
288'an som satt som reserv bara för att se om de vart nån skillnad.
Har kört en 50mil med den utan problem också, vart ingen skillnad heller.
Och de har inte vart snäll körning heller

Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 30 oktober 2011, 17:31
av superpalten
288 Rem är på väg hem från usa med lite andra delar så bra att höra att den fungerar bra för dig.
Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 31 januari 2012, 21:32
av c2h5oh
Åker 288rem på min RE600 -07, åkt lite drygt 100mil med nuvarande rem, åker mest led och lite bana. Den kan bli väldigt varm vid lössnökörning, dock har jag ingen aning om den blir typ 70 eller 100grader.
Vid banåkning eller tokspöa efter leden är den inte het, så min rem slirar antagligen vid lössnöåkning.
Re: Erfarenheter utav den sk. "288" remmen... ?
Postat: 19 juni 2012, 01:58
av superpalten
Skriver väl en liten recension om 288 remmen.
Har kört 50 mil på remmen och den är som ny, och det har vart många hårda lössnömil när det har varit en snörik vinter.
Nästa rem blir nya RS remmen som kom i år. Likadan rem fast med trådarna ingjutna så dom inte syns.