Enduro Sport 600 ( 2005 ) Vevaxel funderingar... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Nyqvist
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 oktober 2011, 21:04

Enduro Sport 600 ( 2005 ) Vevaxel funderingar... ?

Inlägg av Nyqvist »

Hej alla på forat!

Helt färsk på forumet och nybliven Lynx ägare :)

Har läst alla dessa trådar om vexaxlar, lager å sånt som jag tror alla har gjort.
Har förstått att vissa motorer (800) är känsligare än andra motorer (600) (h.o. motorer osv)
Ni förstår nog vad jag menar :)

Har precis köpt en Lynx Enduro Sport 600 -2005 som ser jätte bra ut utifrån den bedöming man kan göra med ögonen och lite brytande och sånt ;)
Men den har 615 mil på mätaren och ägaren jag köpte den av hade inte öppnat upp och fettat om lager.
Och han visste inte om ägaren innan han hade gjort det.
Ägaren jag köpte den av hade därimot monterat variator från en 800 och D.J variator kitt om det har någon betydelse för lagren i motorn.
Hade planer på att skicka den till svärfar i sommar nu efter kommande vinter säsong för lager byte och sånt men har börjat fundera om han ska få ta den nu.

Hur känslig är min motor med allt vad lager, kolvar, stakar, vevaxel och sånt innebär?
Har jag en H.O. motor?

Vet att detta säkert har frågats förr.
Men jag har läst mig blind om detta och vill nu veta detta om just min motor :)

Tack på förhand och tack för ett grymt forum!
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2327
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Enduro Sport 600 ( 2005 ) Vevaxel funderingar... ?

Inlägg av 2stroke »

Makinen du har köpt har en motor som kallas Serie-III,
detta innebär att själva konstruktionen utav dessa motorer är i stort
sett samma oavsett om det är en 800/700/600/500/440 cc motor.
De har alla fettsmorda lager som det inte finns någon rekomendation på
när de skall fettas eller bytas... :cussing: :cussing:

Då din maskin har gått ~700 mil så är det dags för kolvbyte oftast fixar man även vevaxeln då...
Eller om du vill ligga steget före så gör du detta nu efter ~600 mil istället i rent preventivt syfte.
Ett annat sätt är ju att borra olje hål i vevhushalvorna så att lagren blir stänksmorda utav bränsle/luft/olje blandningen
---> Fungerar alldeles ypperligt.
Nyqvist skrev:Tack för ett grymt forum !
:blush: Vårt mål är att alla skall trivas här inne på LynxTalk ! :blush:
KUL att du gillar det !
:tumme:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar