Sida 1 av 1
slutburk
Postat: 13 december 2011, 18:18
av wirtan
någon som vet om motorstorlek (500,600,700) spelar någon roll när man köper slutburk?
Re: slutburk
Postat: 13 december 2011, 19:31
av RannerKing
Beror på vad man köper för burk/ ljuddämpare och till vilken motor.
Re: slutburk
Postat: 14 december 2011, 00:16
av 2stroke
wirtan skrev:någon som vet om motorstorlek (500,600,700) spelar någon roll när man köper slutburk?
Du måste nog precisera lite mer noga vad du funderar på/vill ha hjälp med !

Re: slutburk
Postat: 14 december 2011, 05:14
av Spiidfriik
Volymen i burken spelar ingen roll mot motorvolymen, den har med burkens effektivitet att göra.
Större burk = bättre ljuddämpning i förhållande till effektförlust. Alltså, om en liten burk ska dämpa mycket blir effektförlusten stor. Stor burk kan vara öppnare (= mindre effektförlust) utan att leva om mer.
Därmed inte sagt att en burk funkar till alla cylindervolymer beroende på svaren på dessa frågor:
Om man vill göra egen/egna burkar, hur stor roll spelar diametern på inlopp/utblås?
Diametern på insatsen (typ perforerat rör), ska/måste den vara samma diameter som stingern?
Ska man räkna in burken i stingerlängden?
Jag vill ha en pipa och burk per cylinder för pulsseparationen (ljudets) skull.
Re: slutburk
Postat: 14 december 2011, 23:43
av DW...
Har tyvärr inga siffror eller formler som jag kan hänvisa till vad gäller storlek på in/utblås. Vad jag dock har läst och hört är att det är mycket ödesdigert att skapa för högt mottryck. Pulsen går tillbaka för "hårt" till pipan och hindrar den normala andningen med motorras som följd...
Ring runt till våra svenska skoter tuning-firmor och fråga om råd. Dom har säkert fina åsikter vad gäller konstruktionen..
