Aluminium sponsrat av:
http://www.maskindelen.se
Hela början kan ni läsa i den här tråden: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=110
Ursprungligen såg den ut så här.

Detta kommer säsong 2010-2011
~Renovera motor + mild portning -Klart.
~Byta stator. -Klart.
~Nya fotsteg & förstärkare -Klart
~Ny tunnelförlängning -Klart.
~Nya boggieförlägningar. -Klart
~Svarta boggieskenor/förlängare. -Klart
~"Renovera" elsystemet -Klart.
~Ta bort oljepumpen & byta oljetank -Klart.
~Montera nya handtagsvärmare -Klart.
~7" Högt RSI Alu- styre. -Klart.
~Göra om dynan & lyset. -Klart
~Boyesen korgar. -klart.
~Cudney variatorkitt & nya bussningar. Klart.
~Dreva ner till 22 kugg. -Klart.
~LynxTalk- stänklapp. -Klart.
UPDATE 14/6-2010
Har nu lyft ur motorn och börjat ta isär den.
Inte alls rent under huven. Ska rengöras innan motorn hamnar där igen.

Hann så här långt innan det var dags att börja åka hem mot Kiruna.
Kolvarna så bra ut, dom ska bara få nya ringar. Veven ska fettas in och
allt ska rengöras. Ska ta bort statorn och inspektera denne, förmodligtvis
är det just den som är felet.

UPDATE 11/7-2010
Efter att jag drog allt jag orkade så sa det till slut "plock" och magneten
var lös. Var helt slut efter att ha dragit åt avdragaren! Att en magnet
kunde sitta så hårt!!! Nå nu är i alla fall blocket delat och allt glas bortplockat.
Lagren verkar vara fina men nytt fett behövs då garanterat.

UPDATE 5/9-2010
Är nu inte en riktig update, men alltid trevligt att uppdatera lite i alla fall...
Åkte till Vittangi och garaget i dag efter jobbet för att rengöra skotern
innan det blir minusgrader även på dagarna. Hyffsat ren blev det.
Troligtvis kommer blocket få smörjkanaler, talades vid med Melmaq här
om dagen och fick bra hjälp av honom, fram till min dotter ville avbryta
samtalet... Får nog ringa upp när jag har barnvakt!

ska bort hur-som-helst...
Nå men, nya slides är inköpta. Boggieförlägningarna är färdigritade och
väntar på fräsning när jag hinner. Kolvringar och alla packningar till
motorn + alla packboxar är beställda och väntas dyka upp nästa vecka.
Ska köpa 4 lager till, till boggien så är alla lager bytta sen. Ska även
inhandla fett, så ska maskinen få en rejäl rundsmörjning sen! Tur att
allt är så billigt till skotrar!

Mycket text men bara en bild... Bättre än ingenting förhoppningsvis.

UPDATE 6/9-2010
Tog med mig kameran idag så här kommer någon bild på motorn.
Hålen i blocket borrade jag först med en 2mm borr för att inte ha ett så
stort hål att fylla igen om det skulle skita sig. Följde sedan upp med en
6mm borr.
Motorn rengjord. Blev betydligt trevligare att hålla på med.

Inlopp på MAG-sidan. Efter jag borrade så har jag slipat till fördjupningen
lite. På denna sida borrade jag från cylindersidan mot lagerbanan.

Utlopp på MAG-sidan. Här har jag dock inte slipat destomer. Nej, reporna
är inte så stora som dom ser ut att vara.

Inlopp på PTO-sidan. Även här har jag slipat till fördjupningen. På den här
sidan borrade jag från lagerbanan mot cylindern.

Utlopp på PTO-sidan. Här ska jag också slipa till det något...

Ja, som synes hamnade hålen i princip perfekt. Inte tråkigt alls!

UPDATE 24/9-2010
Dags för en liten update nu när motorn är någotlunda klar...
Milt portade cylindrar.

Ren och fin blev den till slut!


Täckplatta för hålet till oljepumpen...

UPDATE 26/9-2010
Åkte en sväng till garaget över dagen bara för att få något gjort på skotern min...
Har här fått det ena av de två nya fotsteget och tunnelförlägningen på plats.
har även förlängt lyftbågen.

Svetsade sedan dit en bit profilrör i en vinkel ut från bågen.

Sedan var det bara att göra samma operation på andra sidan och sedan
kapa bort det överflödiga av tunnelförlägningen.


UPDATE 3/10-2010
Har varit till garaget och hämtat skotern till Kiruna för att jag ska kunna
hålla på med den på jobbet, blir alldeles för lite garagetid annars.
Ena fotsteget är i princip klart nu, ska bara montera några fler nitar
och nita dit en kantlist. Blev då ett förbannat grepp och stabilare än
original.

Boggieförlägningarna är färdiga nu. Ska bara finputsa lite och sedan
invänta den etsande grunfärgen som ska dyka upp på tisdag, så ska
skenorna få lite färg på sig. Dom kommer nog fungera bra. Bättre än
Rinabs förlägningar och jag tror inte dom väger många gram mer...


UPDATE 8/10-2010
Boggien sitter nu monterad, lackad och klar. Alla boggielager är även
bytta, samma gäller de flesta skruvarna.


UPDATE 19/10-2010
Nu på senare tid har jag fixat till formen på dynan, ska dock forma till
baken lite till... Har även monterat motorn. Att få behållarna på plats var
inte det lättaste, nu ska jag bara hitta på en plats för tändningen... Tyvärr
har jag bara dåliga mobilbilder.


Ska försöka komma ihåg att ta med kameran nästa gång så blir det lite
trevligare bilder.
UPDATE 25/10-2010
Helgen som gått ägnades till stora delar åt att renovera elsystemet. Gissar
att det gått åt ca. 5 meter kabel, minst lika mycket krympslang och 2 meter
skyddslang. Gick även åt en massa tid. Kanske 12 timmar totalt.
Nå, nu är det nästan klart i alla fall. Gnistan är perfekt och jag tror att
jag ska få plats med tankar och eltillbehören.
Så här såg elsystemet ut under arbetets gång...

Blev bra mycket bättre efter några fler timmar. Som synes fick MPEM-
boxen en ny plats, det fick även tändspolen.

Hastighetsmätaren byttes ut mot denna. Mera kalluft till motorn blir resultatet.
Kommer meshtyg på baksidan av denna senare.

Mycket roligare än så blev det inte i helg. Nu måste jag bara ha mitt nya
styre så jag kan göra klart elen, montera om expansionskärlet, förgasarna
och avgassystemet. Sedan är det bara att starta maskinen!!

UPDATE 3/11-2010
Vad som hänt ikväll är följande: Nytt expansionskärl och all kringutrustning
till motorn är monterad, variatorerna linjerade och allt annat för att
skotern ska vara körbar är fixat.

Så det var bara att lyfta ut skotern! Kunde inte köra ut den av två
anledningar, för det första bör jag inte starta skotern i lagret jag håller
på i då ventilationen drar runt lukten i hela lokalen. Sen så har jag glömt
ta med någon variatorrem från garaget...

View My Video
UPDATE 11/11-2010
Nu är dynan klar förrutom några häftklammer till i bak-kant. Ja, den ska
ju självklart skruvas fast också. Tycker den blev bra, bättre kan jag inte
göra med den lilla symaskin jag använder. Några bilder:



Tycker dock att den ser lite rundare ut på bilderna än i verkligheten.
Ska försöka ta nån bild när det är ljust ute nån gång.
Har även pysslat med lyset, lite smålir kvar innan den är klar. Kommer
använda ledslingorna som jag hade i mitt förra lyse. Tror det kommer
bli bra. Kommer däremot monteras längre ut än vad den är på bilderna.


Det var allt för denna gång.
UPDATE 13/11-2010
Har idag skruvat fast dynan, monterat baklyset och pysslat med fotstegen.
Bilderna tog jag innan jag färdigställde och skruvade fast dynan så det
syns lite veck i rumpan på den...



UPDATE 21/11-2010
Gjorde färdigt baklyset och dragkroksfästet idag. Var en del jobb med
kabeldragningen men det blev bra till slut.

Och så blev kabeldragningen.

Dragkroken gjorde jag om lite så att den snabbt går att ta lös...
UPDATE 10/12-2010
Var till jobbet och fotade lite för en gångs skull. Monterade även burkremmen
jag tillverkade under lunchen idag.
Lite kvar på kablaget men i övrigt klart...

Rätt stänkskärm har hittat till rätt plats!


Körställningen passar mig som handen i handsken! Styret var perfekt!


UPDATE 11/12-2010
Idag har det blivit lite svetsning. Paniklagade avgasröret någon vår och det
blev väl inte jättebra. Numera håller den helt tätt och kommer inte nötas
sönder igen. Nya konan är 3mm tjock.
Före och efterbild.


UPDATE 5/1-2011
Första updaten för i år! Och kanske den sista! :huh:
Nej, än finns det kvar saker och göra, men nu är allt "stort" för säsongen
klart. Cudney V-kittet är monterat. Det kommer jag rekommendera åt alla!
Vilken skillnad! Att jag bytte bussningarna gjorde nog också en del, men i så
mycket.
Boyesenkorgarna monterade jag idag. Renare gång, men ingen överdriven
skillnad. Krägningshämmaren sa upp sig från sin tjänst idag, och den kommer
nog aldrig tillbaka igen. Den blev faktist lite lättare att kasta runt när det
är halvhårt. I nuläget kommer jag inte göra framvagnen smalare, som tänkt.
Jag måste få lite fler mil på den först.
Körde förresten i ca. 20 minuter i kväll! Måste säga att den aldrig har gått så
här bra! Det är t.o.m första gången jag kört med den ordentligt sen förlägningen.
Efter led är största skillnaden att den är lite mer städad, man kan gasa på
mer över guppen utan att skidorna pekar mot skyn. I lössnön så tar den
sig fram bra mycket bättre, och det går faktist att halvsmyga fram. Inte
bara köra full gas som tidigare!
Dyrgripar!

Vad jag ska göra här näst är att montera grepplister baktill på ena fotsteget,
det andra är klart. Måste byta både glödlamporna fram då Osrams
nightbreaker-lampor bara var skräp. Helljustråden på en lampa är hel
ännu, de tre övriga är av. Ramperna måste jag "klicka" om då den varvar
för lite.
En liten film...