Min Lynx Yeti V-800 ( 2007 ) har gått hela 116 mil (!),
Har haft den sedan ny och kör som en pensionär.
Jag har nu problem med att variatorn (alt remmen) hugger (rycker och slår) upprepade gånger vid start,
men som jag upplever det bara på 2:ans växel.
Jag kan inte se att variatorremmen är sliten och har noterat detta vid både kall och varm motor.
Kan någon kunnig säga mig vad det kan röra sig om och om det går att åtgärda själv ?
Jag har nämligen skotern i stugan långt hemifrån med verkstan på "släpavstånd"...
Tack på förhand!
Yeti V-800 ( 2007 ) Variatorn hugger vid start... ?
-
- Rookie Member
- Skoter: Yeti V800
Re: Yeti V-800 ( 2007 ) Variatorn hugger vid start... ?
Med största säkerhet så behöver du justera remhöjden så att inte remmen ligger för lågt i sekundärvariatorn, alternativt byta rem.
425 remmen har ny en bredd av 37,3 mm och även 116 mils pensionärskörning har säkert putsat av en mm eller två vilket gör att remmen ligger lägre i sekundärvariatorn och alltså vid start direkt vill börja klättra i primären fastän fart och varvtal inte kollationerar, mest märkbart på 2:an.
Förutsätter att maskinen är servad årligen även i variatorerna!
425 remmen har ny en bredd av 37,3 mm och även 116 mils pensionärskörning har säkert putsat av en mm eller två vilket gör att remmen ligger lägre i sekundärvariatorn och alltså vid start direkt vill börja klättra i primären fastän fart och varvtal inte kollationerar, mest märkbart på 2:an.
Förutsätter att maskinen är servad årligen även i variatorerna!