Sida 2 av 2

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Postat: 21 augusti 2013, 21:30
av Stillborn
2stroke skrev:Det finns ingen packbox mellan lagret och själva vevhuset,
men lagret är i sig själv tätat med hjälp av en tätningsring som sitter i själva lagret.
Detta för att hålla fettet på plats och hindra urtvättning utav lagret.

Skall man köra stänk smort så ska dessa tätningsringar helt plockas bort.

:think: Du får nog ta och utveckla vad du menar med: ..."de senaste lagren ifrån BRP"...
Ahhh nu är jag med,
vart en missuppfattning mellan mig och verkstan bara det är alltså tätningarna som ska bort
och inte någon "packbox".
Det förklarar en hel del har tänkt en hur fan det skulle funka,
tur att dom inte hunnit skruva ihop skiten då :)

Glöm det där med:
..."de senaste lagren ifrån BRP"...

det har gått upp för mig att vi har pratat om helt olika saker haha,
det är alltså SAMTLIGA tätningar på alla lager som har dom som ska bort då så det det blir fullt flöde genom alla lager

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Postat: 21 augusti 2013, 22:04
av 2stroke
Stillborn skrev:Ahhhh nu är jag med,
...det är alltså SAMTLIGA tätningar på alla lager som har dom som ska bort,
så det blir fullt flöde genom alla lager.
Yes ! :tumme:
Alla tätningar på de dubbla lagren ( PTO sida & MAG sida ) ska plockas bort när man skall köra stänk smort.

Måste alltså göras FÖRE lagren monteras på vevaxeln !!
Går INTE att ta bort efter att lagren är monterade.

Re: Vevaxel och oljesmörjning ?

Postat: 21 augusti 2013, 22:22
av Stillborn
2stroke skrev:
Stillborn skrev:Ahhhh nu är jag med,
...det är alltså SAMTLIGA tätningar på alla lager som har dom som ska bort,
så det blir fullt flöde genom alla lager.
Yes ! :tumme:
Alla tätningar på de dubbla lagren ( PTO sida & MAG sida ) ska plockas bort när man skall köra stänk smort.

Måste alltså göras FÖRE lagren monteras på vevaxeln !!
Går INTE att ta bort efter att lagren är monterade.

Haha tänk va lätt allt blir när det blir rätt haha :thumbsup:

Tusen tack och God Jul ! :santa:

Re: Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Postat: 22 augusti 2013, 21:37
av Stoft
Lagren mellan vevstakarna ska du inte ta bort några tätningar från. Så det inte blir fel :)

Re: Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Postat: 23 augusti 2013, 16:02
av Stillborn
nä det förstod jag :), men det vart skit ändå med axeln mittenlagren hade snurrat på axeln så den va några hundradelar för sliten , så nu får jag jaga en ny axel eller en ny mittendel :(

Re: Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Postat: 29 augusti 2013, 13:22
av advmalmin
ang. fråga 4..
Kolvbultslager.. följer de med i kolvsats ?
annars bra att byta :)
R-verkstan gjorde "oljeborr & avfettningsjobbet" åt mig nu i veckan och veven svängde
lite (om jag förstod de hela rätt) 0,15..
fabrikstoleransen är visst 0,08 så han riktade till den.

Re: Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Postat: 29 september 2013, 21:31
av Stillborn
advmalmin skrev:ang. fråga 4..
Kolvbultslager.. följer de med i kolvsats ?
annars bra att byta :)
R-verkstan gjorde "oljeborr & avfettningsjobbet" åt mig nu i veckan och veven svängde
lite (om jag förstod de hela rätt) 0,15..
fabrikstoleransen är visst 0,08 så han riktade till den.
byter allt tänker inte stå med nån skoter på fjället i vinter haha :P

Kommer du att blanda i tanken eller kommer du köra som vanligt ?

Re: Ranger Mountain-800 ( 2003 ) Vevaxel och oljesmörjning... ?

Postat: 29 september 2013, 22:13
av advmalmin
Köra som vanligt med separat-tanken, fylla upp slangar innan de kopplas ihop med oljetank å sejfa med en 1,5% olja i bensinen tills jag är säker att drar olja.